Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerar vilafunktionen så dåligt?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är nästan som något av ett lotteri om mina datorer ska gå i vila enligt de inställningar jag gjort i strömspararpanelen. En PM G5 OS 10.4.11 och en Intel iMac OS 10.5.5. går i vila ibland, men oftast står de och stampar på (tills man sätter dem i vila/stänger av manuellt). Varför ska det vara så svårt att få det att fungera? Och nej, jag har inte åtkomst av nätverksadministratör ikryssad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-17 11:41

Vilka är dina inställningar i strömspararpanelen?

Kolla vilka program du har igång och som kan störa/vara ivägen för vilafunktionen.

Gör ett test med att stänga ner alla program innan den schemalagda vilan (om det nu är schemlagd vila du har ställt in) ska träda i kraft för att se om det funkar som tänkt.

Jag har inställt att dator/skärm ska gå i vila efter 15 min/inaktiv. Om jag ska stänga ner alla program mister det ju hela sitt syfte. Då kan jag lika gärna stänga av eller put it to sleep manuellt. Jag vill ju att datorerna går i vila av sig själv om jag lämnar dem för säkerhetskopiering t. ex.

Jag misstänker iofs. att det är Firefox som är boven i dramat. Men varför?? Varför ska det vara så svårt att få detta att bara fungera. Oavsett vad jag har för program som är aktiva (utan pågående processer förstås).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-17 19:14

Han föreslog att du skulle göra ett *test* - inte att du skulle göra så hela tiden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 19:20

Program som bla Transmission och DVD spelaren förhindrar väntläge... Ta reda på vilket program som förhindrar det och se om du kan ändra inställningarna.

För transmission finns det t ex en bock som heter:
"Prevent computer from sleeping with active transfers"

Detta vill man ju givetvis ha på om man tankar hem. När Transmission inte är uppstartat så förhindrar den ingenting. Glöm detta tips.

OSX sleep är en katastrof - många Macar (min iMac t.ex.) vaknar hela tiden. Jag har testat ALLT. Inget hjälper. Jag betraktar det som en OS-bugg. Uselt.

Ursprungligen av Csoft:

Program som bla Transmission och DVD spelaren förhindrar väntläge... Ta reda på vilket program som förhindrar det och se om du kan ändra inställningarna.

För transmission finns det t ex en bock som heter:
"Prevent computer from sleeping with active transfers"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 19:32

Givetvis menar jag program som körs... trodde det var underförstått Programmen var rena exempel på att program KAN förhindra OSX att gå i viloläge.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

JVarför ska det vara så svårt att få detta att bara fungera. Oavsett vad jag har för program som är aktiva (utan pågående processer förstås).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-17 19:35

Konstigt. Jag har kört min Macbook, två stycken mac mini, min flickväns iMac och min före detta Mac Pro med sleep dagligen. Aldrig några problem med att sleep-funktionen inte skulle fungera eller att datorerna skulle vakna av sig själva. Gäller både med Tiger och Leopard. Jag är mer inne på att det är ett program, en tjänst, eller någon annan tredjepartsmjukvara som stör än att det är OS X som är boven. Men jag kan ha fel.

Jo, jag har också Macar utan problem - och jag känner en som är 90 och har rökt två paket om dagen i hela sitt liv och...etc...
Insomnia on Mac är ett vida känt problem därute. Apple själva har försökt fixa det med en update en gång (minns inte vilken) - men problemet kvarstår på många maskiner (iMac nämns ofta i sammanhanget).

Ursprungligen av foxcat:

Konstigt. Jag har kört min Macbook, två stycken mac mini, min flickväns iMac och min före detta Mac Pro med sleep dagligen. Aldrig några problem med att sleep-funktionen inte skulle fungera eller att datorerna skulle vakna av sig själva. Gäller både med Tiger och Leopard. Jag är mer inne på att det är ett program, en tjänst, eller någon annan tredjepartsmjukvara som stör än att det är OS X som är boven. Men jag kan ha fel.

Om maskinen vaknar kl. 01.00 finns en lösning: http://www.99.se/emac-imac/228616-datorn-startar-sig-sj-lv.html Hjälpte på min iMac i alla fall. Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration ---> kasta autowake plist

Jag har samma problem och testade mig fram och upptäckte att det är Firefox som hindrar sleep / vila på min MacBook. Hittade sedan på andra forum flera andra som upptäckt samma sak. Hoppas det löser sig med framtida uppdatering av Firefox.

http://support.mozilla.com/tiki-view_forum_thread.php?locale=uk&forumId=1&comments_parentId=178042

http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=601786&start=0&st=0&sk=t&sd=a

http://groups.google.com/group/mozilla.feedback.firefox/browse_thread/thread/6c4d6e0712316cb9/3034f40278e3f303?lnk=raot&pli=1

http://forums.macworld.com/message/697371?tstart=0

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-08 18:37

Min MBP (sommar 2007) går heller inte i vila spontant längre. Eftersom fenomenet började samtidigt som batteriet började ge upp har jag satt i det i förbindelse med varandra, men det kanske är oberoende fenomen trots allt.

min macbook håller oxå på med å vakna titt som tett. ganska störande då jag har den i sovrummet. börjar med att cd läsaren låter som vid uppstart och sedan vaknar den. å så kan den hålla på hela natten om den vill.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-10 20:32

Har haft problem med min mac pro som vaknat ur vila också, här finns några tips som kan vara tänkvärda iaf
http://www.99.se/mac-os-x/247270-mac-pro-vaecks-automatiskt-ur-vila-goera.html

Hittade en "work-around":

It is a work-around, but it seems to work without altering the functionality of the software.

1) Open a new Firefox windows.
2) In the address line type: about:config
3) Click 'I´ll be careful, I promise!'
4) Type in the filter: places.frecency.updateIdleTime
5) Change the value from 6000 to 0

That should do the trick.

Basically Firefox is updating something every 6000 milliseconds, which obviously prevents the machine from sleeping. When you set it to 0, it doesn't update, whatever 'it' is. However, this doesn't seem to cause any unwanted effects.
--------
från: http://support.mozilla.com/tiki-view_forum_thread.php?locale=ca&forumId=1&comments_parentId=178042

Jag läste en förklaring till vad "places.frecency.updateIdleTime" handlar om i Firefox. Vet inte hur det hör ihop med vaknande macar, men alltid lär man sig något nytt.

Citat:

places.frecency.[type]VisitBonus [Integer] - As of Firefox 3, the Address Bar, also dubbed the Awesome Bar, provides much greater functionality. Part of this is the ability to provide a drop-down set of search results whenever a word is entered in the Address Bar. These results are based on a search through your bookmarks, history and tags, and the way in which they are ordered is based on a combination of both frequency of use, and recency of use - hence the term 'frecency'. The preferences starting with places.frecency contain the parameters used to calculate the weighting and prominence given to the search results. VisitBonus equates to the extra percentage bonus given to certain location types. While you can experiment with these to see if you can improve the order of search results based on your particular tastes, I recommend noting down the default values first before making any changes. New to Firefox 3

places.frecency.updateIdleTime [Integer] - Firefox undertakes the detailed calculation of frecency (see above) while your browser is idle. By default Firefox waits 1 minute (a value of 60000 milliseconds) before starting calculations; a value of 0 disables all frecency calculations (which is not recommended); and other values change the idle time before calculations start. New to Firefox 3

[från: http://www.tweakguides.com/Firefox_11.html]

Har också problem med att min inte går till vila.
Det har hänt att datorn, MB alu, vaknat medan den sitt fodral i väskan för att sen inte gå tillbaka i vila och vara så varm att det knappt går att hålla i den när man tar upp den.
Är nästan helt hundra säker på att det är firefox som orsakar det. Är firefox avstängt så somnar den alltid.

Testade att ställa om places.frecency.updateIdleTime och det funkade ett tag men nu somnar den inte igen.

Är det någon som löst problemet?
Måste ju vara massor av folk som har detta problem eller använder alla safari istället?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-04-21 22:32

Jag har samma problem med Firefox 3.0.8 på min MacBook. Helt nystartad och inga fönster öppna så ligger Firefox och drar ca 0,1 - 1 % från processorn hela tiden. Detta räcker visst för att förhindra att datorn går i vila.

Helt sinnessjukt ju... detta borde vara ett mastodontproblem?

1
Bevaka tråden