Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbutiken.com i konkurs

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kända internetbutiken Datorbutiken.com har gått i konkurs. Företaget som egentligen heter Shoppingssajterna Svenska AB har ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt idag.

På hemsidan hittar vi följande text:

Citat:

Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik.

Det hela är väldigt tråkigt för alla som jobbar på företaget, men även för leverantörer och kunder. Styrelsen har arbetat intensivt med att finna en lösning på situationen, men då man alltjämt dras med en för stor kostnadsmassa i kombination med den vikande försäljningen ser man inte längre möjligheten att kunna driva verksamheten vidare i nuvarande form.

Läs mer:
http://www.shoppingsajterna.se/
Datorbutiken.com i konkurs - IDG.se

Detta var förvånande måste jag säga! Har inte haft något med företaget och göra, men känner ju till namnet och har sett dem som en av de större aktörerna på den marknaden.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för deras kunder, tråkig situation!

hoppas det löser sig på bästa sätt för deras personal.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-17 13:15

För något år sedan konkade mycom.se (men som återuppstod senare) och nu datorbutiken. Hårda tider för datorsäljare. Vart handlar "alla" sina datorkomponenter idag?

Jag trodde att dessa online butiker hade inga eller små lager och beställde direkt från importörer och grossister = låga omkostnader och liten risk för konkurs. ???

Ursprungligen av depulse:

Jag trodde att dessa online butiker hade inga eller små lager och beställde direkt från importörer och grossister = låga omkostnader och liten risk för konkurs. ???

Problemet är att INGEN vill ligga med lagret så det är väldigt svårt att göra som du säger - att vänta på order och sen beställa grejerna. Då blir kunden tokig för leveranstiden kan bli flera veckor.

Dustins hela affärsidé är att ha ett sjukt stort lager så dom är oftast ensamma om att ha grejerna för försäljning.

Rätt otacksam bransch att flytta lådor från A till B och det absolut enda kunden bryr sig om är priset (och att paketet faktiskt kommer fram någorlunda kvickt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 14:34

Detta var oväntat, att just de skulle gå i konkurs. Kunde inte förvänta mig de anledningar som nu gäller för dem. Dock finns det idag många liknande onlinebutiker så det måste vara tufft att få det att gå runt och ha jämnt flöde av återkommande kunder.

Styggapojken.com var tidigare en populär onlinebutik och som även hade fysisk butik i Malmö, kånkade också trots att butiken oftast var full av kunder plus nätförsäljningen. De hade samma pris på sina produkter, både på nätbutiken och den fysiska butiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 15:40

Jag brukar använda Dustin Home och Webhallen, just för att det är bra priser (kanske inte alltid bäst) och alltid bra leverenstider. Dessa två är guld.

Ursprungligen av zAjben:

Jag brukar använda Dustin Home och Webhallen, just för att det är bra priser (kanske inte alltid bäst) och alltid bra leverenstider. Dessa två är guld.

Instämmer. Dessutom blir det aldrig något tjöt om det blir reklamationer med dessa två, hur smidigt som helst. Det är också guld värt, för det händer ju dock att man måste returnera saker. Nu kan man ju dessutom hämta ut grejerna i fysiska butiker på webhallen, också ett plus.

Ytterligare en artikel i ämnet; Metro - Datorbutiken i konkurs

När jag väl bestämt mig för att köpa en produkt är leveranstiden det viktigaste för mig. Priset är också viktigt, men faktiskt sekundärt.

Om jag ska köpa en hårddisk och det står mellan leverantör A och B, handlar jag hos den som kan ge mig min produkt redan dagen efter även om den leverantören är lite dyrare. Gäller förstås inte om prisskillnaden blir allt för stor.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 16:39

Jag handlade alltid mina prylar från datorbutiken förr i tiden.

Hur går det nu för JME? är det slut för dom också?

Själv köper jag mest från Komplett och Dustin nu för tiden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-17 17:09

Dustin - sedan tio år. Och Macforum i Göteborg för Apple-prylar.

Dustin skryter alltjämt om att de här den högsta kreditvärdigheten: AAA De har oerhört snabb leveranstid på allting, även sådant de inte har i lager.

jme (och datorbutiken.com nu då också) är väl det klassiska konkursbolaget som återuppstår i olika former...varför man nu gör så...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-17 18:24
Ursprungligen av Fredrics:

jme (och datorbutiken.com nu då också) är väl det klassiska konkursbolaget som återuppstår i olika former...varför man nu gör så...

Det lär ju inte bli lättare att ha att göra med leverantörerna efter varje ny konkurs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-18 01:04
Ursprungligen av planB:

Det lär ju inte bli lättare att ha att göra med leverantörerna efter varje ny konkurs.

Captech (som jag antar är en av de större leverantörerna) verkar ta det hela med väldig ro. Men visst. Snyggt är det knappast.

"Captech har inga större kvarvarande fordringar på Datorbutiken.com:

– Om vi har räknat helt rätt kommer det att bli noll. I västa fall rör det sig om mellan 100 000 till 200 000 kronor, säger Daniel Jonsson."
Många kunder står tomhänta - IDG.se

Ursprungligen av Fredrics:

...det klassiska konkursbolaget som återuppstår i olika former....

Rykte eller fakta?

Källa?

Citat:

Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Helt underbart. Jag kan tänka mig alla stackars ungdomar som betalt i förskott. De kommer ju aldrig att se röken av de där pengarna..... Det här är nackdelen med internetbutiker.....
Polaren hade massa bonuspoäng, undra om han kan få ut något för de, haha

Apropå konkade företag minns jag det där... Pc-fixarn eller PC-direct eller vad det hette som låg här i Göteborg. En vacker dag rensade ägaren hela företaget på pengar och drog utomlands med allt....

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 00:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Helt underbart. Jag kan tänka mig alla stackars ungdomar som betalt i förskott. De kommer ju aldrig att se röken av de där pengarna..... Det här är nackdelen med internetbutiker.....
Polaren hade massa bonuspoäng, undra om han kan få ut något för de, haha

Apropå konkade företag minns jag det där... Pc-fixarn eller PC-direct eller vad det hette som låg här i Göteborg. En vacker dag rensade ägaren hela företaget på pengar och drog utomlands med allt....

Är det nackdelen med internetbutiker att dom kan gå i konkurs? Eller var det massa ironi där?

Ursprungligen av studiox:

Är det nackdelen med internetbutiker att dom kan gå i konkurs? Eller var det massa ironi där?

Nje, altså handlar du i en fysisk butik får du varan direkt och betalar direkt. Förskottsbetalningen som man gör är problemet då du inte får varan direkt.... De som sitter inne med förskottsbetalda produkter de inte fått kommer förmodligen aldrig se de pengarna igen...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-18 08:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Nje, altså handlar du i en fysisk butik får du varan direkt och betalar direkt. Förskottsbetalningen som man gör är problemet då du inte får varan direkt.... De som sitter inne med förskottsbetalda produkter de inte fått kommer förmodligen aldrig se de pengarna igen...

Beror ju på betalningsmetoden. Du kan ju t.ex. vända dig till de som utfärdar ditt kreditkort.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 19:00
Ursprungligen av PeeMaN:

Nje, altså handlar du i en fysisk butik får du varan direkt och betalar direkt. Förskottsbetalningen som man gör är problemet då du inte får varan direkt.... De som sitter inne med förskottsbetalda produkter de inte fått kommer förmodligen aldrig se de pengarna igen...

Betyder det att du alltid väntar i kö på att få köpa biljetter till en konsert, eller bio exempelvis? Det är ju samma sak där. SF har väl haft dålig ekonomi ganska länge och det är ju rätt stor chans att man blir blåst om man ska applicera samma resonemang där.

Eller ta AppleStore som exempel, där betalar du ju alltid i förskott, finns inga garantier där heller.

Vi kan ta andra exempel, som att du köper en resa, det gör du i butik, men betalar kontakt, ska man sluta gör det också?

Ursprungligen av studiox:

Betyder det att du alltid väntar i kö på att få köpa biljetter till en konsert, eller bio exempelvis? Det är ju samma sak där. SF har väl haft dålig ekonomi ganska länge och det är ju rätt stor chans att man blir blåst om man ska applicera samma resonemang där.

Eller ta AppleStore som exempel, där betalar du ju alltid i förskott, finns inga garantier där heller.

Vi kan ta andra exempel, som att du köper en resa, det gör du i butik, men betalar kontakt, ska man sluta gör det också?

Till konsert, absolut. Till bio, nej. Men jag brukar gå samma kväll och jag vet inte om tingsrätten skickar ut konkurs-brev på kvällarna.
Jag köper de flesta av mina Apple-saker på Macsupport, eftersom de är auktoriserade reparatörer så jag slipper skicka å dona om något går sönder.
Jag säger inte att jag inte köper NÅGOT över nätet, jag säger bara att det är "säkrare" att köpa saker i en riktig affär. Sen är din "resejämförelse" rätt absurd för du kan inte jämföra något immaterielt med något materielt.

Detta har jag undrat över rätt länge. Överallt har man itutats att Appels butiker säljer som smör och att det ä knökfullt.
Jag går dagligen förbi, nästan alla här i Stockholm, och någon trängsel ser jag då aldrig. Humac på Flemminggatan och den på Birger Jarlsgatan 10 är väl undantagen.
Jag tror det finns flera som är bekymrade över inkomsterna. På en radie av 5-600 meter finns det 6 butiker.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-18 17:09

Med 80 anställda kan det bara gå på ett sätt. (Dustin har väl sedan evigheter haft 25 st ungefär)

Ursprungligen av planB:

Med 80 anställda kan det bara gå på ett sätt. (Dustin har väl sedan evigheter haft 25 st ungefär)

Du jämför antal anställda mellan ett företag som bara säljer via internet, och ett annat företag som har både internetförsäljning och ett antal butiker.

Vad ger en sådan jämförelse? Ingenting, skulle jag vilja påstå.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-18 21:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du jämför antal anställda mellan ett företag som bara säljer via internet, och ett annat företag som har både internetförsäljning och ett antal butiker.

Vad ger en sådan jämförelse? Ingenting, skulle jag vilja påstå.

Mitt fel. Jag trodde de bara hade internet.

Ursprungligen av planB:

(Dustin har väl sedan evigheter haft 25 st ungefär)

Dustin AB hade vid sitt senaste bokslut 211 anställda.

Dustin Aktiebolag

Trygg E-handel?

VIKTIGT MEDDELANDE!

E-handlaren datorbutiken.com ÄR INTE LÄNGRE MEDLEM I TRYGG E-HANDEL på grund av att e-handlaren varit föremål för ett stort antal klagomål från konsumenter.

Juridiskt namn: Shoppingsajterna Svenska AB
Org.nr: 556577-2547

-- Slut på meddelande--
****************************************************************************

Trygg E-handel? Inget att ha men kanske har man ett ansvar?Trygg E-Handel - www.tryggehandel.se

Ursprungligen av Saffran:

=>BORTTAGEN TEXT<=
Trygg E-handel? Inget att ha men kanske har man ett ansvar?Trygg E-Handel - www.tryggehandel.se

Öhö: Affärsidé ta betalt för att någon lever upp till dina "krav".

Att JME/datorbutiken.com konkat var väntat av mig. De satsade för stort och för differentierat (började sälja platt-TV & flyttade ut från centrum här i Lund). De hade inget att sätta mot Mediamarkt och Elgiganten.

På datatillbehör hade de bra priser, men grejerna fanns inte alltid på plats. Då blev det Dustin även om den senare var några hundralappar dyrare.

Jag har en kompis som beställde en dator i fredags. Han diskuterade med oss om hurvida han skulle betala direkt eller vid leverans. Varpå han bestämmer sig för att betala direkt eftersom "Vad fan, klart man inte blir blåst". Måndag morogn = blåst på alla pengar som han inte verkar få tillbaka. Stackarn alltså.

Bevaka tråden