Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixar man scrollister i dreamweaver???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Nu är det så att min kära sambo har börjat lägga upp alla sina recept på internet, och har stött på ett litet problem.

Hon har en "frame" på vänster sida som innehåller en jättelång lista där alla rubriker står, samt en "huvudframe" där själva receptet visas.

Problemet är att den "frame" till vänster som innehåller rubrikerna försvinner ner under kanten så att många rubriker inte syns.

Kan man på nåt sätt lägga till en scrollist i efterhand på den vänstra "framen"?

Snälla hjälp, hon accepterar inte min okunskap när det gäller dreamweaver och har dessutom hotat att inte laga mat till mej om jag inte löser detta åt henne (det var jag som föreslog frames)!!

Jag sitter med DW MX här.

Då trycker man Shift-F2 för att få fram frames-paletten. I den rutan kan du markera en frame och sedan i properties-paletten väljder du scroll på eller av.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Hej!!

Nu är det så att min kära sambo har börjat lägga upp alla sina recept på internet, och har stött på ett litet problem.

Hon har en "frame" på vänster sida som innehåller en jättelång lista där alla rubriker står, samt en "huvudframe" där själva receptet visas.

Problemet är att den "frame" till vänster som innehåller rubrikerna försvinner ner under kanten så att många rubriker inte syns.

Kan man på nåt sätt lägga till en scrollist i efterhand på den vänstra "framen"?

Snälla hjälp, hon accepterar inte min okunskap när det gäller dreamweaver och har dessutom hotat att inte laga mat till mej om jag inte löser detta åt henne (det var jag som föreslog frames)!!

Det är nog lättast om man ändrar direkt i koden. I filen som inehåller framesen, skriver du detta:

<frame name="Meny" src="meny.html" scrolling="yes">

Där scrolling är den viktiga delen...

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag sitter med DW MX här.

Då trycker man Shift-F2 för att få fram frames-paletten. I den rutan kan du markera en frame och sedan i properties-paletten väljder du scroll på eller av.

Att man aldrig kan få vara först med nått!

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Att man aldrig kan få vara först med nått!

/J

2 minuter... en evighet på nätet

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
2 minuter... en evighet på nätet

Om det inte vore för att flickvännen ringt så!

/J

edit: sttavfel

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-27 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Det är nog lättast om man ändrar direkt i koden. I filen som inehåller framesen, skriver du detta:

<frame name="Meny" src="meny.html" scrolling="yes">

Där scrolling är den viktiga delen...

/J

scrolling="auto" är nog att föredra.
Sätter man scrolling till "yes" så får man ju scrollister oavsett om dom behövs eller inte. Har jag för mig iallafall...

1
Bevaka tråden