Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rocketraid 2224 och Quadbox Inifiny kan inte skapa RAID-5 array

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en fråga om Rocketraid 2224 och Quadbox Inifiny med 4 1 TB diskar i sig.
Det går bra att initialisera diskarna med web gui:t.
När man sedan väljer skapa array och sedan trycker "Skapa"
Då tar processen som borde ta mer än en timme, cirka 2 sek.
Sedan anser kortet att arrayen är klar.

I event loggen står att diskarna blivit disablade och därav går det inte att skapa arrayen.
Låter helt logiskt men diskarna var status normal sekunden innan man tryckte på skapa knappen.

Är det någon som pysslat med liknande setup och kan råda mig vad jag ska svara på frågan?

Vilken typ av diskar använder du?

Jag skulle tro att en RAID-5 array av den storleken tar rätt många timmar att skapa. Vi gjorde en liknande array nyligen och den tog 2 dagar.

Är det en QuadBox Infiniband från Cupertino du använder?

1 TB diskar Hitachi tror jag det är. Kan dubbelkolla det om det har stor betydelse.

Nog är jag medveten om att det tar tid därav att jag ville få igång den på fredag eftermiddag så den hade hela helgen på sig.

Ja, det är precis den jag använder.
Jag drog ner drivrutinen från rockets hemsida för att vara säker på att få den senaste, där stog det att den stödde OS X 10.5.

Kollat diskarna mot kompatiblitetslistan?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

1 TB diskar Hitachi tror jag det är. Kan dubbelkolla det om det har stor betydelse.

Nog är jag medveten om att det tar tid därav att jag ville få igång den på fredag eftermiddag så den hade hela helgen på sig.

Ja, det är precis den jag använder.
Jag drog ner drivrutinen från rockets hemsida för att vara säker på att få den senaste, där stog det att den stödde OS X 10.5.

Hej Mattias

Har du kollat diskarna mot kompatiblitetslistan?
http://www.highpoint-tech.com/PDF/Compatibility_List.pdf

Samt kollat diskarnas firmware version? KAnske kommit någon uppdatering av FW som kan lösa ditt problem.

Tack det det där ska jag kolla, visserligen har köpt hela paketet från en ÅF men jag vet inte om det har kollat detta.

Denna typ av disk är det som jag använder:
Seagate BARRACUDA 7200.11 1TB 32MB 3.5 SATA/300 8.5MS 7200RPM

Två dygn senare fick jag igång den.
Den skapade sin array allt gick bra.

Stängde ner den och flyttade den till där den ska stå.
Tut tut tut tut!
Katastrof den har tappat två diskar när jag startar den igen.
Fyra klick på rescan devices och så är den igång igen.

Börjar kopiera data efter en timme ringer de som har den och säger att den tjuter igen, nu har den tappat alla diskar, rescan igen, 7 ggr denna gång, då börjar den med en rebuild.

Gissa vad som kommer skickas tillbaka till leverantören.
Visserligen får man vad man betalar för men detta är löjligt.

Kommer inte rekommendera dessa produkter till någon som bryr sig om driftsäkerhet.

1
Bevaka tråden