Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygg egen IDE sladd

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt lilla procrastinationsprojekt är att sätta in sata hårddisk och sata dvd-brännare i en Apple Cube.
Nu behöver jag en ca 10 cm lång IDE-kabel. I en perfekt värld har det en 80-trådars UDMA kabel. För det verkar det vara i Kuben. Sedan ska den ha en hona för anslutning till moderkortet och en hane i andra änden där jag ska ansluta PATA till SATA omvandlaren. (omvandlaren får inte plats vid IDE-anslutningen på moderkortet så kabeln är helt enkelt för att flytta anslutningen något. )
Men hur gör man en sådan sladd. Jag googlar för det vilda, men det verkar vara ett ovanligt behov. Någon som har byggt IDE sladdar?

Jag här sett små hane till hane adaptrar, men fungerar verkligen det. Det blir ju rak överföring nål för nål, men blir det rätt? I så fall kan ju en 8-10cm lång IDE sladd funka.

MR

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 00:44

För en sisodär 15 år sen byggde jag 3.5" till 2.5" kablar till kompisar i min närhet som hade Amiga 600/1200 och vill slippa köpa en skitdyr 2.5" (På den tiden dom knappt fanns i laptops) utan köpa en snorbillig 3.5" som alla hade.

Så jag satt på kvällar och helger och lödde och klämde. Du köper enklast lösmeter kabel på ELFA och 2 st 3.5" kontakter. Dom behöver du inte löda, utan du klämmer ihop den bara, stiften har "taggar" som gör att det blir bra kontakt. 3.5" är inte så svårt då du har "gott om marginal" (jämfört med 84 stift på 2.5, med inbyggd strömförsörjning).

se till att svarta randen kommer rätt.
Kläm väldigt hårt. Har för mig att det finns
tänger för det här.

Du får väl enklast apa efter en lång kabel.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-18 19:05
Ursprungligen av Goflorp:

se till att svarta randen kommer rätt.
Kläm väldigt hårt. Har för mig att det finns
tänger för det här.

Du får väl enklast apa efter en lång kabel.

Jag använde ett vanligt skruvstäd, av mindre modell, om man har ett sånt tillgodo. Fungerar utmärkt. Det är viktigt att man får jämt tryck över hela ytan så att båda "snap" fästena låser samtidigt.

Naturligtvis kan det vara en fördel om man gör rätt, är man osäker bör man överlåta det till någon annan. El felvänd kabel är inte bra. (ännu sämre på 2.5 där du har strömförsörjning också)

Ursprungligen av studiox:

Jag använde ett vanligt skruvstäd, av mindre modell, om man har ett sånt tillgodo.

Smart!

Tack för tipsen!

Kolla på

CubeOwner Portal

där har de svar på det mesta....

1
Bevaka tråden