Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärm på macbook och pro?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-16 15:29

hejsan!

jag kommer att skaffa mig en mac men skulle egentligen klara mig med en 13" macbook.
eftersom jag jobbar lite med bilder undrae jag om skärmkvaliteten är den samma på macbook
och proversionen?
jag vet att den förra modellen av macbook(vit eller svart) hade dålig skärm. I allfall enligt mig och storskillnad om man jämförde med pro versionen.
Hur inverkar avsaknaden av speciellt grafikkorts minne på prestandan när man jobbar med krävande musik program? Spelar det ingen roll i såna fall? inverkar detta endast om man jobbar med bilder och film?

många frågor...hoppas det finns någon som kan ta dig tid att svara.

tack!

  • Medlem
  • 2008-11-16 16:44

MacBook har sämre skärm än Air/Pro. Eftersom du jobbar med bilder, skulle jag rekommendera dig att köra med en extern skärm (inte en med TN-panel), eftersom inbyggda inte är så roligt att redigera.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-16 18:22

... Även Pro-versionen har TN-panel, men som sagt, av bättre kvalitet än vanliga Macbook. Det sitter väl uteslutande TN-paneler i typ alla bärbara datorer nuförtiden?

  • Medlem
  • 2008-11-16 18:41

widde: Det kan jag tänka mig. Men TN-paneler är billiga och har dålig färg...bra..het?

Jag utgår från att det är samma LED-skärm som sitter i nya MacBooken som i Air. Självklart är det en annan skärm i MBP eftersom den är en annan storlek.

Skulle dock inte alls tro att Apple lägger mer krut på skärmen i "Pro"-modellerna nu när alla deras nya datorer har LED-skärmar.

Men sen kan det ändå vara så att en viss storlek kommer från en viss tillverkare och att just den skärmen är extra bra....

Skulle vara kul om nån visste var skärmarna kom ifrån, faktiskt.

bloke: om du "jobbar lite med bilder" som du själv säger tror jag nog att nya MacBook är tillräckligt bra, den har ju LED-skärm. Däremot får du känna efter om 13" är stort nog för bildbehandling. Det är nog ett större problem enligt mig än färgäkthet. Det finns ju billiga hårdvarukalibreringsmöjligheter nu för tiden också.

  • Medlem
  • 2008-11-17 11:06

Andree: Det stämmer inte. MacBook och MacBook Air har inte samma skärmar. Det syns tydligt på bl.a. svärtan.

En LED-skärm betyder väl bara att bakgrundsbelysning är LED, inget annat?

Du kan inte kalibrera fram mer färgäkthet heller, det beror på hur mycket färg en skärm klarar från början. En bärbar har väl kanske 50% av AdobeRGB på sin höjd? (OBS, siffrorna är en gissning)

Ursprungligen av jac:

En LED-skärm betyder väl bara att bakgrundsbelysning är LED, inget annat?

Ja. Lite missvisande att använda begreppet "LED-skärmar", tycker jag.

Det är ju fortfarande TFT-LCD-skärmar (av olika typ: TN, PVA, MVA, IPS, osv), men bakgrundsbelysningen är numera LED.

Ursprungligen av jac:

Andree: Det stämmer inte. MacBook och MacBook Air har inte samma skärmar. Det syns tydligt på bl.a. svärtan.

En LED-skärm betyder väl bara att bakgrundsbelysning är LED, inget annat?

Du kan inte kalibrera fram mer färgäkthet heller, det beror på hur mycket färg en skärm klarar från början. En bärbar har väl kanske 50% av AdobeRGB på sin höjd? (OBS, siffrorna är en gissning)

Ok. Låt mig vika mig direkt i sakfrågan om vilka skärmar som sitter i Apples 13" lösningar. Jag har ju liksom ingen aning. Har inte tittat på det...

Jag tar era iakttagelser om svärta osv som ett delbevis, men jag är helt enkelt inte övertygad om att det är olika skärmar (inte övertygad åt något håll egentligen). Tycker det känns skumt att de skulle vilja plocka in två olika skärmar till samma skärmlösning- storlek och upplösning.

Ser absolut inte behovet av att MBA skall ha en "proffsigare" skärm än MB och MB skall i sin tur inte ha en skitskärm. Det hade den ju pre-LED tycker jag, men inte nu längre. Min bror har köpt en ny MB och jag skall titta mer på den när vi träffas i jul. Skall bli kul.

Sen hör det ju till saken att det första jag gjorde med min MBA var att ge den en rejäl dos Spyder Express som kalibrerade den till D65. Jag minns inte längre hur den såg ut innan man jag vet att det gav ett rejält skift i såväl färg som kontrast, i likhet med alla andra skärmar jag kalibrerat på det här sättet.

Och när vi ändå är inne på det kan jag ju passa på att säga att det är alltid den typen av kalibrering jag avser om jag tipsar nån här på forumet. Jag utgår från att de flesta inte sitter med färgäkta dyrgripar till skärmar (men avundas dem som gör det). Det är heller inte mitt mål att på en notebook täcka upp hela Adobe RGB, utan mer att ta bort eventuella färgstick som just min individuella skärm dras med.

Och det var väl nånstans här jag landade i mitt resonemang innan jag svarade förra gången: att jag tycker att nya MB med LED-belysning och tillhörande kontrast och svärta trots allt duger gott till att pula lite med egna bilder. Allra helst kalibrerad på något sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 19:29

MBP har, precis som föregående talare påpekat, en bättre skärm än MB. Det har åtskilliga tester visat på (varav en finns här: Review: MacBook and MacBook Pro Dual Review)

Dessutom kommer samtliga macbooks med olika paneler från olika tillverkare ändå. Gissningsvis försöker apple hålla de olika panelerna till de olika datorerna på ungefär samma nivå dock. Jag själv har den som de flesta anser vara bäst till MB, och blev inte alls så besviken på den som jag väntat mig efter att ha läst diverse recensioner.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-11-19 11:42

Jag har den nya Macbooken och har även ägt den gamla. Den nya skärmen tycker jag är ljusår bättre än den gamla. I butiken tyckte jag Pro hade bättre skärm än 13" macbook. Men efter att jag har kalibrerat skärmen med en Huey så tycker jag skärmen är tillräckligt bra. Och det var jag inte i närheten av att tycka med den gamla. Det jag har som referens när jag jämfört är en dellskärm med god kvalité på panelen.

Jag hade nog rekommenderat en Macbook och ett kalibreringsverktyg plus eventuellt en extern skärm istället för en Macbook Pro.

Har flyttat 9 inlägg från den här tråden till en ny tråd:
http://www.99.se/bildsk-rmar-grafikkort/255295-vill-ha-tips-ang-ende-kalibrering.html

Den här tråden handlar om skillnaden mellan panelerna på Macbook och MacBook Pro.

Men det blev ett sidospår som drog iväg mot en mer allmän diskussion om kalibrering.

Det sidospåret passar bättre som en egen tråd.

/Mod

1
Bevaka tråden