Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skrivskyddad på Mac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mysko skrivskyddad externdrive!!?
Jag har nyligen köpt en extern hårddisk.

Den fungerar ibland på vissa PC och ibland inte. Felet är att den låser upp systemena så att det inte går att komma vidare.

På min ibook så fungerar den finemang, låser sig aldrig, Men! den är skrivskyddad och jag får inte bort det? kan någon hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att få bort skrivskyddet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 03:19

Det är inte så att den är formaterad med NTFS? OSX kan inte skriva till NTFS utan exempelvis NTFS-3G: Stable Read/Write NTFS Driver

Ska du endast använda den på din ibook rekommenderar jag att du formaterar den för Mac istället...

Vill du få bort skrivskyddet (för att det beror på NTFS) så får du starta program/Verktygsprogram/Skivverktyg

Är du van vid PC kan man säga att Skivverktyg är Både Format och FDISK i samma program... så, tungan rätt i mun please.

ETT A) Har du viktiga filer på den så spara dem ngn annan stans - på en annan hårddisk.

Markera din externa drive och välj "Radera", med filsystemet MS-DOS (detta innebär FAT-32). FAT32 har en irriterande begränsning - det tål inte filer över 4GB storlek....

Skall du endast använda den på Mac, formattera den som HFS+(journalförd, ej skiftlägeskänslig), välj under avancerat att du vill ha "GUID" (startbar) så kan du installera ett system på den i framtiden utan att behöva formattera om hela driven.

Vill du ha kvar den i NTFS så får du satsa på programvaran som Csoft nämner.

Välkommen till 99.se förresten. Kan du inte gå till "presentationer" och skriva ett par rader. Vi är en rätt go gäng hr och du är välkommen.

1
Bevaka tråden