Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska, engelska eller annat språk i OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-16 23:13

Det verkar som att många kör svenska som språk i sin OS X installation. Av det som jag har sett av svenska översättningar av OS så blir det lätt lite klumpigt och ansträngt.

Vilket språk kör ni och av vilken anledning?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-16 23:17

Svenska och Spanska beroende på användarens modersmål.

Därför röstar jag på Annat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-16 23:27

Svenska. Men allt är ju en vanesak, man trivs med det man är van vid.

Ursprungligen av J.Dredd:

Av det som jag har sett av svenska översättningar av OS så blir det lätt lite klumpigt och ansträngt.?

Har du några exempel från OSX (eller andra OS) som du tycker är "klumpiga och ansträngda? Exemplifiera gärna, för "felöversättningar" är ju dessutom lite kul....
(ja jössses vilken torr humor jag kan ha)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-16 23:47
Ursprungligen av IngoX:

Har du några exempel från OSX (eller andra OS) som du tycker är "klumpiga och ansträngda? Exemplifiera gärna, för "felöversättningar" är ju dessutom lite kul....
(ja jössses vilken torr humor jag kan ha)

Har inte så stor erfarenhet av dom svenska varianterna att jag har kunnat hitta några direkta fel. Dock så känns ord som skivbild (känns som att man använt babelfish för att översätta det ordet) och tjänstemenyn ganska aviga. Vet inte vilka ord man skulle välja istället.

Är ju en vanesak vilket språk man känner sig hemma med i sitt OS. Ska bli spännande att se hur många som kör svenska

Jag kör på svenska och tycker överlag att Mac OS X är riktigt bra översatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 23:54

Kör svenska, funkar bra men visst är kanske vissa ord lite krystade. Men surfa in på Apple - Mac OS X - Feedback och skriv till Apple om det.

Kommer ni ihåg på Mac OS 9 tiden. Alltid samma språk om man inte installerade om. En separat uppdatering för alla olika språk. Apple gjorde verkligen många rätt från början med Mac OS X!

English, always English, men jag är ju också en förespråkare för det färgstarkare språket, eller hur...

Er, minns inte vem jag bråkade med om det och i vilken tråd...

Engelska. Anledningen är att det är betydligt enklare att följa alla engelska installationsanvisningar, hjälpforum och ja..... Det mesta egentligen.... Om man kör på det. Lättare att översätta "åt andra hållet" om man får hjälp på exempelvis 99.se

Hur mår vi i dag då?

Sitt inte där och var krystat artig och "nia" mig! Vi hade faktiskt en du-reform i Sverige för drygt 40 år sedan.

Annars så kör jag svenska i OSX men engelska i många program då jag jobbar utomlands för utländsk arbetsgivare. Men finns svenska inbyggt även i programmen använder jag detta. Vad gäller IT-killarna )och tjejen!) så spelar det ingen roll vilket språk jag använder då v halvdussin macanvändare ändå får klara oss själva i ett hav av Windowsburkar...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-17 08:45

Alltid engelska. För att slippa bekymmer och för att det är enklare att förstå.

Svenska, för att jag tycker det är snyggare och för att man tänker snabbare och bätre på modersmålet.

1
Bevaka tråden