Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OSX på extern hårddisk och sen placera i iBook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-16 22:26

Hej, sitter inne med ett problem.

Min gamla iBook som jag älskar har dvd-spelaren gått i sönder och hårddisken är halvt trasig. Jag ha fixat en ny hårddisk och vill installera Tiger på den, men eftersom DVD-spelaren är sönder så går det inte att göra det på iBooken. Finns det något sätt att installera OSX på hårddisken när den är extern hårddisk på min iMac och sen sätta in den i min iBook?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2008-11-16 22:31

Sätt den i ett externt hd-chassi och installera från en motsvarande dator. Använder du en annan typ av dator riskerar du att inte kunna använda DVD-skivan för installationen.

Annars kan du montera din nyahd i datorn och starta den i sk "targetmode" med T-tangenten nedtryckt vid start. Då startar den i "hårddiskläge" och fungerar som en extern hd. Koppla med Firewire till en liknande dator och kör installeraren från den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-16 22:31

Du kanske kan slänga in disken i ibooken och använda target disk mode för installationen?
macosxhints.com - 10.4: Install Tiger via Target Disk Mode

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 00:08

Baron: Om jag installerar från min iMac så kommer väl den att installera Intel-versionen?

bolle: DVD:n är sönder, jag kan inte slänga in något i den

  • Medlem
  • 2008-11-17 06:50
Ursprungligen av Fralle:

Baron: Om jag installerar från min iMac så kommer väl den att installera Intel-versionen?

Det är inte säkert att iMacen kan använda skivor till en iBook. Troligen inte. Men det är värt ett försök. Om det fungerar och skivorna hör till iBooken kommer det att bli rätt.

Ursprungligen av Baron:

Det är inte säkert att iMacen kan använda skivor till en iBook. Troligen inte. Men det är värt ett försök. Om det fungerar och skivorna hör till iBooken kommer det att bli rätt.

99.9% säkert att det INTE går!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-17 00:12

Du behöver en extern disk att installera ifrån som är större än en dvd skiva...

Edit googlade upp ett par guider:
Installing Mac OS X 10.4 without DVD - Mac Guides
macosxhints.com - Boot PowerPC Macs via USB 2.0 drives

Minns inte, men om man startar en ANNAN Mac i FW-target mode kopplat till iBooken med den nya disken installerad, dyker inte en optisk skiva upp också, d.v.s. ALLA "enheter" kopplade till FW Macen ?!

Själv har jag så mycket användbart skrot liggande så en extern FW DVD drive har jag två av, har räddat många sådana situationer!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Minns inte, men om man startar en ANNAN Mac i FW-target mode kopplat till iBooken med den nya disken installerad, dyker inte en optisk skiva upp också, d.v.s. ALLA "enheter" kopplade till FW Macen ?!

Själv har jag så mycket användbart skrot liggande så en extern FW DVD drive har jag två av, har räddat många sådana situationer!!

Jo även optiska skivor syns i Target disk mode.

Starta iMacen i Target disk mode och anslut den sedan till iBooken via FireWire så ska du kunna installera OS X den vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 13:04

Jag har fått rätt på det nu, måste först tacka för era svar, grymt imponerad och glad över hur insatta och hjälpsamma ni är.

Jag följde CSoft:s länkar, eftersom jag inte kan använda min iMac då den har en Intel-processor så fick jag låna en iBook av en kompis. Jag satte min iBook i firewire-läge, och kopplade den till kompisen iBook, som jag därefter startade installationen på och valde då min "firewire-hårddisk" som destination för installationen. Installerade Tiger och startade sedan om min iBook som nu direkt bootade upp i Tiger utan konstigheter. Så svårt var det...

Så efter ett halvårs envetet pillande, en gång per månad, med min iBook sen den gick i sönder så fungerar den igen

Den är min första Mac så den har ett nostalgivärde som inget annat jag äger. Ska bli jäkligt gött att få uppdatera och installera allt på den, för att sedan krypa ner i sängen med en varm kopp kaffe och sitta och slösurfa med den igen.

Tack så mycket allihopa än en gång!

/Frank

1
Bevaka tråden