Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsbelysningen och ljussensor i nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-11-15 17:34

Hej.

Jag har införskaffat mig den nya Alu Macbook 2.4 och har ett fantastiskt bakgrundsbelyst tangentbord. Frågan är nu om det är en ljussensor som själv ska reglera tangetbordet efter ljuset i rummet?

Min syster har förra generationens MacBook Pro och där justeras belysningen efter hur mycket ljus som faller på tangentbordet men på min Macbook så är det en konstant. Jag har bockat i "använd tangentbordsbelysningen vid dåliga ljusförhållanden".

Jag har själv börjat tvivla om det finns en ljussensor eller inte.

Apple säger så här om den nya Alu Macbook:

Inbyggt upplyst tangentbord i full storlek med 79 (ISO) tangenter, inklusive 12 funktionstangenter, 4 piltangenter (placerade som ett upp-och-nervänt T)

och så här säger det om den nya Macbook Pro:n, syster har den gamla men bara för jämförelse:

Inbyggt, bakgrundsbelyst tangentbord i full storlek med 79 (ISO) tangenter, inklusive 12 funktionstangenter, 4 piltangenter (placerade som ett upp-och-nervänt T).

Jag hittade info om tangetbordet på förra Pro:n

Bakgrundsbelyst tangentbord med sensor för omgivningsljus som automatiskt justerar tangentbordsbelysningen och skärmens ljusstyrka.

På inga av de nya så nämns det någon sensor.
Någon som vet?

  • Medlem
  • 2008-11-15 17:46

Eftersom skärmen regleras automatiskt, så finns det en ljussensor. Efter lite efterforskning på min egen dator, så har jag märkt att den sitter till vänster om kameran. Testa att sätta handen där. Jag har förvisso MB 2,0 utan bakgrundsbelyst tangentbord, men jag kan inte tänka mig annat än att den belysningen sköts från samma sensor. Har du kollat så att "Reglera ljusstyrkan automatiskt" är ikryssad i systeminställningarna?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-11-15 22:51

Det enda jag hittar är "använd tangentbordsbelysningen vid dåliga ljusförhållanden". Den är ibockad. Vart ska "Reglera ljusstyrkan automatiskt" finnas?

  • Medlem
  • 2008-11-15 22:54

Inställningar > Bildskärmar. Längst ner. Men jag har som sagt bara 2,0, så jag har tyvärr inte tgb-belysning

systemskivan borta

Min macbook vill inte starta utan visar ett blinkande frågetecken.
Typiskt nog hittar jag inte systemskivorna.
Någon sa att man kan starta från en extern hårddiskstämmer det eller kan man få tag på systemskivor på ngt annat sätt?

  • Medlem
  • 2008-11-16 00:02

Jag skulle föreslå att du startar en ny tråd om det problemet!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-11-16 18:20

Detta var märkligt.
När jag täcker över bredvid skärmen och kameran så justeras ljusstyrkan men inte till det ljusare utan till dovare. Samma sak med tangentbordet. Borde inte ljusstyrkan öka om det är sämre ljus?

Ursprungligen av Queux:

Detta var märkligt.
När jag täcker över bredvid skärmen och kameran så justeras ljusstyrkan men inte till det ljusare utan till dovare. Samma sak med tangentbordet. Borde inte ljusstyrkan öka om det är sämre ljus?

Nej det är korrekt beteende så som det är.

/Adam

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-11-16 22:20

Ah, ok.
Men ska tangentbordet vara tänt hela tiden?

1
Bevaka tråden