Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Kan inte installera 10.4 på den här datorn"..?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-11-12 08:47

Hej,

Jag planerade en arkivera och intstallera på en Xeon Intel-Mac Pro 2,x 2,66.

Satte in dvd-skivan, Mac Osx Tiger 10.4 men får då beskedet att "Kan inte installera 10.4 på den här datorn".

Detta trots att 10.4 redan finns på datorn. Det går heller inte att använda dvd-skivan som startskiva.

Jag fick samma meddelande när jag prövade motsvarande på en Macbook Pro. Vad tror expertpanelen: fel på dvd-skivan? Eller något annat.

Är det en "retail"-skiva, eller är det en installationsskiva som medföljt en annan dator?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-11-12 13:28

Retail-skiva

Vad jag vet kan man inte installera med OSX installations skivan på en dator som har nyare uppdatering av OSX.
För att göra det måste du formatera om hårddisken innan om jag inte minns fel.
Just a thought

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 15:53

Vilken version släpptes datorn med? Om retail-skivan innehåller en för gammal version så tror jag inte det går (rätta mig om jag har fel).

Jag tror på doomas teori.

Den datorn levererades med 10.4.7, och kräver minst 10.4.7.

Om den här retail-skivan är äldre så går det inte att använda den. Jag tror att det fanns retail-skivor med 10.4.0, 10.4.3 och 10.4.6, och dessa fungerar inte på den datorn.

Har du inte kvar original-skivan (med 10.4.7) som medföljde datorn?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-11-12 17:45

Jag har nog kvar originalskivorna nere i serverrummet. Kör en koll på det. Tack för biståndet, jag återkommer med rapport om resultat.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-11-13 20:52

Jodå, skivorna fanns i serverrummet mitt i högen med skivor till Emac, Imac, Server, G5:or och annat jox.

MacPro:n käkade i sig installationen och verkar nu må mycket bättre än tidigare.

Tackar åter för råd!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-11-16 17:17

Får låna den här tråden tror jag..

En kompis till mig lånade mina skivor till min MacBook Pro Early 2008 men märkte på hans svarta MacBook Late 2006 (tror jag) att de skivorna inte fungerade..

Och självklart har han slarvat bort sina skivor, heh.. Går det att lösa på något vis tror ni?

Ursprungligen av dayweed:

Får låna den här tråden tror jag..

En kompis till mig lånade mina skivor till min MacBook Pro Early 2008 men märkte på hans svarta MacBook Late 2006 (tror jag) att de skivorna inte fungerade..

Och självklart har han slarvat bort sina skivor, heh.. Går det att lösa på något vis tror ni?

Ni vill alltså installera din Leopard, som du redan använder på din dator - på en annan dator, som levererades med Tiger. Detta är alltså ett billigt sätt för honom att uppgradera till Leopard?

Det finns säkert sätt att komma runt hindren, och använda den skivan på den datorn.

Men det är piratkopiering, och diskuteras inte här.

Han får gå och köpa sig en Leopard-skiva. Eller så kan han möjligtvis kolla med Apple om han kan få (eller köpa) en ny Tiger-skiva motsvarande den som han har slarvat bort.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...på en annan dator, som levererades med Tiger...

Ursprungligen av Mija:

Macbook late 2006 hade Tiger. MacBook (Late 2006) - Technical Specifications

Ja, precis som jag skrev tidigare.

Men efter det har vi fått reda på att det inte är den skivan som är försvunnen - det är en Leopard-skiva som han köpt senare som har försvunnit (påstås det åtminstone).

Så jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-16 20:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg...

Jag missade att han TROR att han hade en lagligt extra tillköpt Leopard. Alltså jag TRODDE att han TRODDE att det var Leopard som följde med från början.

Just rub my nose in it.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-11-16 18:06

Jesper Ohlsson: Tror han har haft Leopard tidigare, alltså vanliga lagliga Leopard-skivor men det är de han har tappat bort.

Jaha okej, då ska jag säga de till honom.

Jag ansåg inte det som piratkopiering när han ändå ska använda mina lagliga skivor. Hm.

Ok, om han redan har köpt en Leopard-skiva och har tappat bort den, så ser jag personligen inget fel i att använda din skiva i stället. Även om det rent tekniskt fortfarande är ett brott mot ditt licensavtal.

Hur det rent praktiskt går till att använda skivor från en annan datortyp får någon annan berätta - det känner jag inte till. Kanske strunta i skivan och installera via FireWire Target Mode från din dator eller något sådant.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-16 18:41
1
Bevaka tråden