Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duplicering av relaterade poster

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-16 11:04

Nån som kan ge förslag hur jag gör manus att duplicerar en order med tillhörande orderader???

Förmodligen behöver du inte göra det. Jag gissar att anledningen är att du vill ha faktura separat från ordern som den är baserad på (vanlig tillämpning), alltså brukar man välja lösningen att duplicera ordern, döpa den till faktura och sedan kommer man på att orderraderna måste vara separata också.

Problemet är att duplicera poster, det antyder nämligen samma tabell, vilket inte är god databasdesign (av varierande skäl är det inte en jättebra ide).

Workaround: Du kan skapa ett manus som står på en order, hoppar till orderraderna (gå till relaterade poster, visa endast relaterade). Sedan kan du fylla i faktura-numret i ett fält på orderraderna och vips kan både faktura-tabellen och order-tabellen dela på orderrader i orderradertabellen. Att tilldela ordernumret kan man göra antingen med en loop och steget tilldela fält, eller med ersätt fältinnehåll som gör det i alla hittade poster. Den senare är lite "farligare" än den förra.

Om du verkligen vill ha separat faktura-tabell, separat order-tabell, fakturarader för sig och orderrader för sig i varsina tabeller, är en av de "enklare" metoderna att skapa ett manus som gör som jag beskriver ovan, hoppa från ordern till orderraderna (gå till relaterade poster, visa endast relaterade). Men läs av ordernummer och fakturanummer först.

Gå till första posten.
Sedan startar du en loop
Läs av massa saker som står i orderraden till variabeler, ungefär en per fält.
Hoppa till faktura-rader.
Ny post.
Tilldela alla variablers innehåll in i olika fält. Glöm inte tilldela ordernummer och fakturanummer så att relationerna fungerar.
Verkställ post.
Gå till orderrader
Gå till nästa post (sluta efter sista)
Slut på loop.
Gå till din nya faktura och vips bör du se fakturaraderna på den.

Enkelt eller hur?

Hur gick det med detta?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-25 19:24
Ursprungligen av Taz_1999:

Hur gick det med detta?

Hej Ola

Jag vill endast duplicera order med dess order rader från relaterade poster jag har försökt med denna manuset men den duplicerar poster i samma order

Jag bifogar bild på hur manuset ser ut!

Senast redigerat 2008-12-06 21:11
1
Bevaka tråden