Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera låt-info från textfil

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-15 20:06

Finns det något sätt att importera låtinfo från en textfil eller liknande i iTunes? Jag har en hemmaproducerad CD utan några som helst taggar. Låtlistan med titel, kompositör, textförfattare, arrangör, speltid etc. har jag i en textfil. Hur "gifter" jag ihop låtar och låtinfo (förutom den manuella klipp_och_klistra metoden)?

Förmodligen går det att göra med Applescript.

I denna tråd har jag gjort det omvända, hämta låt-titel från iTunes, spara den i ett textdokument (fiffigt när man lyssnar på strömmande musik). Kan du en smula Applescript så borde det ge dig lite ideer för att göra tvärtom.

http://www.99.se/applescript/251899-applescript-f-r-itunes-spara-spelade-l-tar-i-ett-textdokument.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 23:39

[Offtopic]

Ursprungligen av Taz_1999:

Förmodligen går det att göra med Applescript.

Ett favoritsvar från super-scriptaren Taz! Det jag undrar är, hur gör man ett Applescript som automatiskt svarar "Förmodligen går det att göra med Applescript"

[Ontopic]

307 är lika med låtlängden i sekunder enligt extended M3U directives
M3U - Wikipedia, the free encyclopedia

För att "gifta ihop" låtinfon med rätt låt behövs väl bara att rätt sökväg till låten är angiven.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-16 01:00
Ursprungligen av IngoX:

[Offtopic]
För att "gifta ihop" låtinfon med rätt låt behövs väl bara att rätt sökväg till låten är angiven.

Tack, sökvägen är ju ganska enkel, det gäller bara att lägga m3u-filen i samma katalog som låtarna. Då har man ju lite att syssla med under söndagen också.:cool:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-15 22:48

Jag funderade mer i termer av att manuellt skapa en .m3u-fil eller liknande.
Det man måste veta är ju bara hur strukturen i en .m3u-fil ser ut. Alltså skiljetecken, radbrytningar, andra strukturelement etc.

Jag har öppnat ett antal .m3u i en texteditor och det ser väl inte alltför komplicerat ut. Det jag inte får något grepp på är de tresiffriga nummer som står på första raden för varje låt. Exempel:
" #EXTINF:307,Vanessa Mae - Reflection
15 - Vanessa Mae - Reflection.aac "
där jag inte förstår var 307 kommer ifrån (15 är spårnummer).

Gunnar B, du fattade av länken som IngoX gav att m3u är ett format för att skapa spellistor? Det är alltså inte ett format som gör att iTunes kommer att veta vilken artist, titel, album, genre mm som låtarna har.

Så du har alltså ingen nytta av det.

Hur ser dina textfiler ut?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-16 02:06

Mina textfiler ser ut så här: Låtnr Titel Kompositör Textförfattare Speltid [m:ss]
Exempel: 24. Min stamfar Ivar Widner (1891-1973) Text: Verner von Heidenstam 1:30

(klockan börjar närma sig 2:00 och botten på whiskeyflaskan är nära, dags att säga godnatt, jag orkar inte tänka längre)

Ok, om du har EN hemmaproducerad CD så är det klippa och klistra som gäller. Hade du kanske 50 eller flera, så är Applescript en lösning.

Man kan med Applescript tex:

* Få användaren att peka på en fil (textfilen)
* Få Applescript att läsa den filen rad för rad.
* Om det är ett tabtecken mellan varje grej är det lätt för Applescript att dela in raden i delar och lagra dessa i varsina variabler.
* Sedan få Applescript att i aktuell spellista som finns i iTunes (en lösning är att importera CD'n, skapa en spellista av den där spåren ligger i rätt ordning), välja en låt i taget och skriva in informationen från textfilen i filen. Då lagras det inuti MP3-filen. Loopa igenom dem helt enkelt.

Ungefär så.

Men att skriva detta för EN cd-skiva tänker jag inte göra. Sorry!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-16 12:13
Ursprungligen av Taz_1999:

Men att skriva detta för EN cd-skiva tänker jag inte göra. Sorry!

Det hade jag inte förväntat mig heller. Tack för intresset i alla fall.

Det blir klipp_och_klistra. Nåja, söndagen ska ju användas till något.

1
Bevaka tråden