Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Vista eller XP (Boot Camp) på extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att lösa? Skulle vilja installera Windows så jag kan lira lite spel på min MPB (late 2008). Dock vill jag ogärna ta upp utrymme från min interna hårddisk. Går det därför att installera på en USB extern hårddisk? Kommer ändå bara använda Windows när jag är hemma och har tillgång till extern hårddisk och OSX on the go så att säga. Hur går man tillväga isf, några tips? Tacksam för svar!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-15 20:06

Har också funderat över detta. Kan man byta ut HD´n i MBP, installera XP eller Vista via Boot Camp och sedan skruva i den disken i ett externt USB-kabinet och boota upp den vägen. Skall testa någon dag när jag ids.

jävligt sjukt om det funkar. någon får gärna hjälpa oss

Prova själv ?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 21:40

Jag kör Win från en extern usb-disk de få gånger jag måste använda det. Men genom Parallells, har inte lyckats boota från den externa disken.

Ursprungligen av magnur:

Jag kör Win från en extern usb-disk de få gånger jag måste använda det. Men genom Parallells, har inte lyckats boota från den externa disken.

Då borde det gå att köra från en USB minne också ?!

Jag har ett 8GB som man skulle kunna testa, fast det blir nog ingen
speed demon...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-16 01:57

Gör en liten XP BootCamp partition på den interna disken, ca 10GB. Bara så det går att boota ifrån.
Sen lägger du alla spel och program på den externa disken.
Det fungerar ganska bra.

Ursprungligen av Creops:

Gör en liten XP BootCamp partition på den interna disken, ca 10GB. Bara så det går att boota ifrån.
Sen lägger du alla spel och program på den externa disken.
Det fungerar ganska bra.

Så det går att installera windows på den interna och låta spelen ligga på den externa när man installerar dem i windows?

Det är samma som vilken annan dator (PC eller Mac som helst) där man har system på en skiva och program på en annan. Windows är visserligen skit, men inte så skit...

Om man bara planerat att köra själva systemet, i mitt fall Vista, plus Office Paketet på den interna, och eventuella andra spel på en extern, skulle det isåf räcka med att tilldela Win delen 15GB ?

Om man kör XP (som i min mening är bättre än Vista) så klarar du dej med en ännu mindre partition, men när man partionerar en drive så finns det en minimum storlek på partitionen som jag tror beror på drivens totala storlek.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om man kör XP (som i min mening är bättre än Vista) så klarar du dej med en ännu mindre partition, men när man partionerar en drive så finns det en minimum storlek på partitionen som jag tror beror på drivens totala storlek.

Håller med dig där, men känner att jag har totalt noll koll på Vista, och får ibland frågor från bekanta som undrar om man kan hjälpa till. Tänkte därför slänga in det i undervisningssyfte, behöver det inte till något annat

Jag har kört både Vista och XP på en P4 3,2GHz samt en iMac Alu 2GHz Core2Duo och jag är grymt OIMPONERAD (läs besviken) på Vistas prestanda.

Om man inte behöver något som Vista har som XP inte har* ser jag ingen anledning att köra Vista.

Finns det något förutom hype ? (eller stavas det hajp ? )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-16 15:37

Glöm bara inte att XP gärna vill ha minst 2GB ledigt på sin Boot-partition. Efter att allt är installerat.

Men det är väl inga problem på ett 8GB USB minne...

Min Win XP Pro SP2 Corporate kommer på EN CD-ROM.

1
Bevaka tråden