Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsändare i Apple Mail?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har fått min gmail att lira på min Apple Mail, la till Mx-pekare i domänet. Det funkade fint så jag la till ett till domännamn i min gmail och jag får nu all inkommande på mina två mailadresser till min Apple Mail

MEN, när jag skickar e-post så vill jag välja avsändare eftersom det handlar om två olika sajter, hur gör man då i Apple Mail? I thunderbird var det bara att välja vilken avsändare man ville ha.

Tack på förhand!

Öppna kontoinställningarna i Apple Mail. I textfältet för e-postadress lägger du till den andra e-postadressen och separerar den från den första med ett kommatecken. När du skriver nya meddelanden får du en rullgardinsmeny där du kan välja vilken avsändare du vill använda.

Men då kommer båda adresser med som avsändare :S

Hur menar du att du får båda adresserna som avsändare? Står de efter varandra på rad?

Kontrollera att du verkligen har skrivit rätt i inställningarna. I kontoinställningarna i fältet e-postadress skriver du adress1, adress2 med ett kommatecken mellan dem. När du skriver nya meddelanden ska du ha en lista under ämnesraden där du kan välja vilken av dem du vill skicka från.

Exakt, det stämmer. När jag skriver nya meddelanden får jag en lista under ämnesraden där jag kan välja vilken av dem jag vill skicka från. Men när ja skickar till hotmail står det:

Från: Mikael x ([email protected]) för Mikael x ([email protected])
Skickat: den 15 november 2008 18:29:18
Till: Mikael x ([email protected])

Senast redigerat 2008-11-15 19:40

Är det bara när du skickar till Hotmail-adresser som det här händer ?
Det är inte så att det bara är i ditt Mail som båda adresserna syns i ditt skickade mail och inte i mottagarens ? Gör det skillnad om du loggar in på Gmail och skickar ett mail därifrån ? Kommer det då fortfarande upp dina två adresser som avsändare ?

Du kanske kan skicka en anpassad från-adress istället ? Läs här=
Adding a custom 'From' address - Help Center

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-15 19:18

Gmail byter ut avsändaren i utgående e-post till den som är inställd på Gmail-kontot oavsett vad du skickar ut från Mail.

jag ska testa, återkommer strax.

Hej, båda adresserna kom inte upp när ja skicka till thunderbird. När jag skickar från Gmail till hotmail så dyker fortfarande båda adresserna upp. Information i länken e väl precis det jag redan gjort? :S

jag ändrade även reply-to adressen för min andra e-post precis som instruktionerna uppmanar men problemet kvarstår...ere bara jag som har detta problem?! :S

Nej, det är nog flera som har stött på detta problemet men tydligen ingen som är just här och just nu.

Du skulle kunna börja med att se till att Gmail automatiskt svarar från samma adress som meddelandet skickades till. Gå tillKonton under Inställningar på ditt Gmail-konto. I avsnittet Skicka mail som: markerar du Svar från samma adress som meddelandet skickades till. Ska vi hoppas att det bara visas en adress då.
Detta hjälper dig inte med alla dina utgående brev men kanske de där du svarar på andras svar på dina mail....Ja, nu blir det krångligt:tveksam:

Har själv Gmail och det är inlagt under Mail på min Mac och har inte varit med om det du säger men vi får fortsätta leta.

När jag läser i min länk ang Lägga till en anpassad Från-adress står det:
Gmail-funktionen med en anpassad "Från:"- adress innebär att du kan skicka meddelanden med en annan adress i stället för din Gmail-adress. På så sätt blir det lättare att hantera flera konton i Gmail-gränssnittet.
Jag trodde det innebar en helt annan adress tex abc@xy.z och inte en 2:a Gmail-adress ? Det står konton och jag trodde det innebar Gmailkontot och ett annat e-postkonto och inte två olika e-postadresser.

Kanske du kan pröva att avmarkera det du har markerat under "Lägga till en anpassad Från-adress" (Adding a custom 'From' address - Help Center) ?

Det var redan inställt på det...man blir så sjukt frustrerad! Startar om datorn o ser om de gör nån skillnad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-16 00:12

GMail funkar alldeles utmärkt för att skicka mail från helt andra adresser, dvs konton i citatet ovan syftar inte bara på GMailkonton utan alla typer av emailkonton.

För det första måste alla avsändaradresser vara registrerade i ditt GMail konto, se intstruktioner i den länk som varit uppe tidigare:
Adding a custom 'From' address - Help Center

Sedan gör du som föreslagits ovan. Finns även beskrivit här:
Multiple identities in one account with Apple Mail.app : Jonathan.inspect

Se till att din SMTP-server (utgående) är inställd på GMail (smtp.gmail.com) med rätt användarnamn. Om du skickar via en annan SMTP, typ din ISP, så är det inte säkert att den accepterar andra från-adresser.

Mer om att konfigurera Mail inkl. SMTP:
Apple Mail 2.0 - Help Center

Ursprungligen av flojon:

GMail funkar alldeles utmärkt för att skicka mail från helt andra adresser, dvs konton i citatet ovan syftar inte bara på GMailkonton utan alla typer av emailkonton.

För det första måste alla avsändaradresser vara registrerade i ditt GMail konto, se intstruktioner i den länk som varit uppe tidigare:
Adding a custom 'From' address - Help Center

Sedan gör du som föreslagits ovan. Finns även beskrivit här:
Multiple identities in one account with Apple Mail.app : Jonathan.inspect

Se till att din SMTP-server (utgående) är inställd på GMail (smtp.gmail.com) med rätt användarnamn. Om du skickar via en annan SMTP, typ din ISP, så är det inte säkert att den accepterar andra från-adresser.

Mer om att konfigurera Mail inkl. SMTP:
Apple Mail 2.0 - Help Center

"Note: when you're sending with a different 'From:' address, your Gmail address will still be included in your email header's sender field, to help prevent your mail from being marked as spam. Most email clients don't display the sender field, though some versions of Microsoft Outlook may display "From yourusername@gmail.com on behalf of customaddress@mydomain.com."

Jag har gjort allt som står i ditt inlägg men när jag mailar till hotamil så blir det som i texten ovan. Är det ingen som har en lösning på det??:(

Webmaster Network -> Gmail & Apple Mail

Ser mörkt ut, fan va de här suger.

Lägg upp två konton i Apple Mail, ett för varje e-post adress.
Även om du skickar båda via Gmail så kan du ha två konton separat i Apple Mail.
Och det inkommande via dem hamnar i samma inbox så det är ingen skillnad egentligen.
Sen när du skriver brev så kan du välja vilket av dessa e-postkonton som brevet ska skickas med, och då ändras avsändaren enligt inställningen för det e-postkontot.
Jag har tre e-postkonton och det fungerar utmärkt för mig att välja avsändare mellan dessa.

1
Bevaka tråden