Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2-årig macanvändare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-24 10:40

Är det någon som känner till nåhot bra "spel" för en 2-åring om redan har lärt sig att klicka och flytta ikoner? Bara något kul, väldigt enkelt? Inga krav på pedagogik eller annat, så länge det är helt våldsbefriat.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-24 14:44

Min 3-åriga tjej spelade nog "Tippen och hans vänner", "Pippi Långstrump" och "Bamses Cirkus" när hon var runt 2 år.

Nu blir det mest Pettson & Findus, Pelle Svanslös och Androkids (som någon annan tipsade om här för ett tag sedan).

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-24 19:10

Re: 2-årig macanvändare

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Är det någon som känner till nåhot bra "spel" för en 2-åring om redan har lärt sig att klicka och flytta ikoner? Bara något kul, väldigt enkelt? Inga krav på pedagogik eller annat, så länge det är helt våldsbefriat.

Borde inte ett enkelt ritprogram vara passande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 19:29

2 år då är det väl bara det mest basic som är skoj. Vet att det fanns ett program som låste hela datorn och om man tryckte på tangenterna så kom det ljud och symboler på skärmen. Tror att programmet heter Baby Ranger/Banger. Kolla på Versiontracker.

  • Medlem
  • 2003-03-24 22:39

Re: Re: 2-årig macanvändare

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Borde inte ett enkelt ritprogram vara passande?

Låter bra. Har du något att rekommendera?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 10:11

kidpix!!

världens bästa ritprogram.

Min dryga tvååring (se där, så lätt det blir fel när man tar sig friheter med språket... - jag menar förstås att han är lite över 2...) tycker att Word är det roligaste programmet som finns. Han har inte lyckats lära sig hur musen fungerar, men tangentbordet är inga problem.

Hela hans tillvaro kretsar just nu kring bokstäver och siffror (sedan ett par månader tittar han dagligen på "Fem myror är fler än fyra elefanter" på DVD ) och eftersom han inte riktigt fixar att skriva för hand är det en lycka när man kan trycka på knappar och få fram tecken på skärmen istället. Än så länge är det mest lösryckta ord, men om några månader skall han säkert själv kunna posta här och berätta!

Jag har inte så stor erfarenhet av Macspel för barn, eftersom jag inte har vågat släppa lös honom på mina Macar ännu utan kör med fruns Win98-burk. Snart är det väl dags att plocka ner en av di gamle från vinden så att han kan få en egen Mac innan han börjar vänja sig för mycket vid den mörka sidan. Ett tips på spel jag har hittat kan dock vara Lua Lua:

http://www.phelios.com/mac/lualua.html

/Göran

  • Medlem
  • 2003-03-25 20:26

ja, min Kalle (27 mån) gillar Word, men det är svårt att kontrollera med musen. Det är musen som är roligast, så Baby Banger (mysko pedofilnamn!?) var lite trist efter ett tag. QuarkXPress är bra för där kan man själv slänga upp några block som han kan fytta om kring, och så kan han skriva i olika färger etc. så något spel i egentlig bemärkelse är jag inte ute efter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Jag har inte så stor erfarenhet av Macspel för barn, eftersom jag inte har vågat släppa lös honom på mina Macar ännu utan kör med fruns Win98-burk. Snart är det väl dags att plocka ner en av di gamle från vinden så att han kan få en egen Mac innan han börjar vänja sig för mycket vid den mörka sidan.

Två år och ingen egen Mac än? Huvaligen!

Min son fick min SE med KidPix och SnapDragon innan han fyllde ett. Mycket uppskattad! Nu är han fem och använder den fortfarande då och då, fast iMacen är populärare.

På tvååringsnivån var kanske Villes Värld och Mias Mattehus allra hetast. Min yngsta son fick Alfons Åberg-spelet i 3-årspresent och båda barnen älskar det!

Jag säger som leo: KidPix, fast det finns nog bara för 9an.
Min grabb som nu är 15 körde med det mellan 2 och 8 års ålder. Man kan rita, måla och skriva. Och en massa annat.

KidPix och Snobben (Yearn2Learn) är rätt kul om jag minns rätt. Villes Värld också. Har fortfarande rubbet på diskett..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-27 18:50

Tja.. Jag är ju ganska ung , 14 år.. har använt mac hela mitt liv Minns vad jag brukade hålla på med. när jag var liten... hm, Kid Pix, Kan du tänka dej (eller ngt sånt) och lite sånt..Snobben brukade jag också spela tror jag

1
Bevaka tråden