Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiska systemuppdateringar utan adminrättigheter?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-12 09:08

Finns det något sätt att få Apple's säkerhetsuppdateringar att installeras utan att användaren måste godkänna dem?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 09:05

Ingen som känner till något om detta?

Nej, det finns inte något sådant. (vad jag känner till). Du kan förmodligen skripta det om du verkligen vill ha den funktionen.

Ursprungligen av planB:

Vanliga användare kan alltså OK:a vanliga uppdateringar (sådana man nästan får en gång i veckan)?

En vanlig användare ska inte köra som admin och kan då inte göra installationerna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 09:35

Någon annan som vet om detta är möjligt (på ett "Mac-enkelt" sätt)?

*Edit: PlanB han klämma in ett svar före mig... Jag vill helst automatisera hela processen, men att en vanlig user OK'ar är en godtagbar lösning i det här fallet.

Ursprungligen av lensv:

Någon annan som vet om detta är möjligt (på ett "Mac-enkelt" sätt)?

*Edit: PlanB han klämma in ett svar före mig... Jag vill helst automatisera hela processen, men att en vanlig user OK'ar är en godtagbar lösning i det här fallet.

Ge användarna ett adminkonto de kan använda när de ska godkänna installationer. Då kör de som user i vanliga fall och växlar över till admin vid behov.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 10:17
Ursprungligen av akerstrom:

Ge användarna ett adminkonto de kan använda när de ska godkänna installationer. Då kör de som user i vanliga fall och växlar över till admin vid behov.

Vissa users ska aldrig ha adminrättigheter, så jag är skeptisk till detta förslag.

Ursprungligen av planB:

Fråga i något internationellt forum om du inte får bättre respons här, är mitt råd.

Det kommer säkert fler förslag i det fall mina inte är till belåtenhet.

Du kan som admin trycka ut uppdateringar över Remote Desktop..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 10:30

Okej, jag misstänker att jag mao. får investera i en RD-licens. Kan man pusha ut patcharna därifrån utan att behöva logga in på varje enskild dator?

Ja, du kan välja en bunt med datorer och installera programpaket på dom i ett svep.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 11:07

Låter bra...

En följdfråga - Måste man ladda ner uppdateringarna som separata paket för att åstadkomma detta eller finns det någon smart finess som fixar att direkt distribuera aktuella patchar till utvalda datorer?

Du måste nog ladda dom som separata paket.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 12:05

Okej, vet du vart man hämtar patcharna i den formen (web-adress)?

Om du börjar här så kommer du säkert vidare på ett bra sätt.

Alla Apples patchar finns väl här: Apple - Support - Downloads

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 13:04

Tackar! Har inte Apple något centralt system för updatering av klienter i ett nätverk? Det känns rätt omständigt att behöva sköta sådana här saker manuellt...

Man skulle ju kunna köra en egen Software Update Server på OS X Server och där i kontrollera vilka uppdateringar som finns tillgängliga för klienterna. Sen kan man via ARD skicka cli-kommandon för att köra in alla uppdateringar lokalt på klienterna istället för att skicka dom över ARD.

Då blir det ju aningens mer automatiskt. Du bör endast behöva skicka ut ett kommando när klienterna skall uppdateras, du slipper ladda ner och administrera uppdateringar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-14 14:32

Vill du ha automatik på uppdateringarna så kan du göra ett launchd-script som körs typ en gång i veckan och installerar alla tillgängliga uppdateringar. Det i kombination med en SU-server i nätverket så har du även låg belastning på nedladdningarna.

Launchd-script gör du enklast med Lingon, och kommandot du ska köra är:

softwareupdate -ia

Kommandot kör du som root genom att lägga det under Användarnas deamons i Lingon, och det betyder "installera alla tillgängliga uppdateringar utan att fråga".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-14 17:45

Tack för alla påhittiga trix! Jag får titta lite närmare på vilket alternativ som blir bäst när jag får lite mera tid... Nu säger jag dock trevlig helg!

1
Bevaka tråden