Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1080p till LCD med nya MacBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 11:13

Har suttit och pillat med min nya MacBook i några dagar nu och är verkligen kär. Allting var frid och fröjd tills jag skulle koppla in den till min LCD-TV. Jag får bara ut 1080i, inte 1080p. Jag använder DVI-adaptern och en DVI-HDMI kabel till min TV som får 1080p från både min PS3 och min gamla HTPC med Vista. Har någon en bra lösning? Jag har testat något tips om att använda "recent items" i displayinställningarna men det hjälpte inte. SwitchresX vill inte heller det hjälpa, men jag kanske inte gör rätt? Hoppas att någon har en vettig lösning. Jag hade tänkt använda min MacBook som mediecenter med Plex Har en Mirai 642E500 om det spelar någon roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 10:55

Nu har jag lyckats få 1080p/50hz men inte 1080p/60hz genom att använda SwitchresX. Någon som har en idé för hur jag ska ordna det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 11:07

Har du ändrat till PAL isf NTSC? Det hjälpte mig iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 16:05
Ursprungligen av Solid:

Har du ändrat till PAL isf NTSC? Det hjälpte mig iaf.

I SwitchresX menar du eller? Har inte sett något sådant. Får kolla ikväll.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-28 07:38

Eddie G, kan du berätta hur du gjorde, 1080p 50 Hz. Får bara 1080i när jag kopplar min MacBook till min Samsung Plasma PS-50A766.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 09:11

Jag var tvungen att ladda hem SwitchresX. Där skapade jag en custom resolution. Höll på i evigheter tills jag till slut fick för mig att testa 50hz vilket funkade. Det ser bra ut, verkar inte spela så stor roll jämfört med 60hz. Ett måste är dock att kalibrera TV:n i OS X, det gjorde en enorm skillnad. Fråga på om du behöver mer hjälp med SwitchresX men det är ganska intuitivt hur man går tillväga.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-28 15:31

Tack, en snabb fråga är om du kör med "Overscan" ibockad?

Jag lyckas "fylla" min skärm fullt ut om jag bockar i "Overscan" och i teven väljer "Just Scan" under "Mode" -> "Picture Options" -> "Size". Vanligtvis står denna parameter till 16:9. Detta är alltså utan SwitchResX. Känns som om detta är en dålig lösning då datorn först överskannar som sedan teven kompenserar bort. Tilläggas ska att jag fortfarande "bara" får 1080i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 16:38

Jag kan inte välja Overscan i OS X (kör Leopard). Behöver dock inte göra det eftersom min TV pixelmappar.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-11-28 18:50

Hmmm...

"Just Scan" verkar innebära pixelmapping "Displays the full native HD signal that cannot be viewed using a normal TV" säger hjälptexten i teven. Hur som helst så har jag tittat på testbilderna på "http://www.pixelmappat.nu/" och det ser lika bra ut som på den inbyggda skärmen på min MacBook.

Har även använt mig av SwitchResX. Har nu bla möjlighet att växla mellan följande:

1920x1080, 50Hz
1920x1080, 60Hz
1280x720, 50Hz
1280x720, 60Hz

Alla fyra har interlaced avbockad i SwitchResX. Enligt teven verkar den ta emot en "p" signal då den rapporterar 1920x1080 @50Hz när jag växlar till HDMI 2. Drar den slutsatsen då den rapprterar 1920x1080i @50Hz då interlaced
är ibockad

Dock rapporterar XBMC interlaced, om jag förstått det rätt. Se skillnaden på bif. screendumps.

Nån som kan bringa klarhet i min diffusa tillvaro?

-- Daniel

Ursprungligen av Eddie G:

Har suttit och pillat med min nya MacBook i några dagar nu och är verkligen kär. Allting var frid och fröjd tills jag skulle koppla in den till min LCD-TV. Jag får bara ut 1080i, inte 1080p. Jag använder DVI-adaptern och en DVI-HDMI kabel till min TV som får 1080p från både min PS3 och min gamla HTPC med Vista. Har någon en bra lösning? Jag har testat något tips om att använda "recent items" i displayinställningarna men det hjälpte inte. SwitchresX vill inte heller det hjälpa, men jag kanske inte gör rätt? Hoppas att någon har en vettig lösning. Jag hade tänkt använda min MacBook som mediecenter med Plex Har en Mirai 642E500 om det spelar någon roll.

Hej,

Kan det vara så att man behöver den dyra dual link adaptern för 1080p (DVI)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 19:10
Ursprungligen av ZingZing:

Hej,

Kan det vara så att man behöver den dyra dual link adaptern för 1080p (DVI)?

Om du läser mer så ser du att jag nu fått ut 1080p, dock inte i 60hz av någon anledning. Du behöver INTE den nyra adaptern. Jag tror att problemet är att min TV inte skickar ut rätt EDID.

1
Bevaka tråden