Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 3.02

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har återigen uppdaterat forumet efter att ha fått mycket feedback ifrån medlemmar. Eftersom version 3 innebär så stora förändringar och anpassningar har vi valt att skapa nyheter för varje uppdatering.

Nytt i version 3.02:

- Förändringar i forumsammanfattningen. En rad med ikoner samt möjligheten att betygssätta diskussioner är helt borta.

- Inläggen är något förändrade, nu finns inte möjlighet att skapa rubriker på inlägg, endast när man skapar diskussionen. Datumet är nu flyttat ovanför meddelandet. Nu består inlägg av tre rutor, tidigare fyra rutor.

- Nya knappar och ikoner över hela forumet i "Apple White".

- vB-kod raden ovanför inlägg & diskussioner har rensats något.

- Allmän rensning i alla layouter.

- En hel del översättningar har gjorts under kvällen.

Jobbet med en ny förstasida och XML-export till 99mac.app har blivit försenat pga ovanstående arbete. Vi fortsätter imorgon.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-03-25 01:47

Det är bara att gratulera, nu när ni verkar se slutet av tunneln..

Jepp... Det blir ju bara bättre och bättre.

Tack Martin!

/j

vBulletin är väldigt kraftfullt och det finns alldeles för mycket funktioner i standardinstallationen - vi har ägnat många timmar åt att stänga av/rensa.

Fördelen är att det finns en massa godis som vi kommer börja presentera när första chocken av 3.0 uppgraderingen släppt.

Varför funkar inte signaturer???

/j

Jag tar ovanstående som svar

Nu börjar det bli riktigt snyggt också!

Kul!

Edit: Vem snodde min avatar? Fungerade innan 3.02

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
- Nya knappar och ikoner över hela forumet i "Apple White".

Personligen gillar jag 99mac-knapparna bättre. Nu är det en blandning av 99mac-knappar och de vita vilket jag inte gillar.

Vad konstigt hår du har fått, David-ponken

/G

Vad har hänt med mina poster? Innan trean kom online så hade jag ung. 175 poster och nu bara straxt under 150

Vaffedådå?

/j

Detta är eventuellt en dum fråga: Mac99.app - finns det en nyare version på den som fungerar med det nya forumet? Jag har 1.0.1. Och jag älskar mac99.app - innan det kom hade jag svårt att hålla mig uppdaterad i diskussionerna, och jag vill gärna hänga med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Vad har hänt med mina poster? Innan trean kom online så hade jag ung. 175 poster och nu bara straxt under 150

Vaffedådå?

/j

Äsch... Hittade här:
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20506

Man kanske skulle ta å kolla runt lite innan man postar dumma frågor...

Skärpning pågår.

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Detta är eventuellt en dum fråga - men fungerar inte mac99.app 1.0.1 med det nya forumet? Det är en ny version på gång, eller?

Förhoppningsfulla hälsningar,
GB

Så vidt jag vet så håller det på att fixas och är klart om några dagar...

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Detta är eventuellt en dum fråga - men fungerar inte mac99.app 1.0.1 med det nya forumet? Det är en ny version på gång, eller?

Förhoppningsfulla hälsningar,
GB

Hej!

Vi jobbar på att få XML-exporten att rulla igång (det är liiite saker samtidigt just nu) och snart är det igång igen.

Om ni ska behålla Apple white-knapparna så kan ni väl iaf göra "ramen" runt dem kraftigare. Grått syns så dåligt mot den gråa bakgrunden. Kan man inte lägga in en svart kontur istället?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-25 14:40

Håller med Marcus.
Dessutom tycker jag att de nya knapparna funkar sisådär mot det "bruna". (Syftar då på småknapparna i botten på sidan och knappen tv om länkraden högst upp)

Men att föreslå en ny bakgrundsfärg är väl som att svära i kyrkan eller säga "Heja Microsoft" !?

(Men annars är de snygga så det räcker!)

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-25 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Men att föreslå en ny bakgrundsfärg är väl som att svära i kyrkan eller säga "Heja Microsoft" !?

Jag har varit en försvarare av 99mac-färgen, men med det nya utseendet så börjar fundera på om det inte skulle passa med en diskret grå färg istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 01:37

Mmm...en stålgrå bakgrund och en ny logotype skulle få 99mac att se ännu mer ut som ett proffsforum.

Men det är ju så många forum därute med just dessa färger.

Om det måste ändras på färg över huvudtaget så föreslår jag någon varmare och unikare färg.

/G

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-03-26 08:33

Med risk att trampa någon på tårna, konstaterar jag att 99mac har tagit steget upp från ett amatörmässigt (jag kan själv) utseende, till ett forum där det estetiska följer en välbalanserad stil som känns igen från andra i min smak välfungerande forum, utan att för den skull ge avkall på det unika utseeende som gör att det amatörmässiga numera känns som en fullträff där 99mac avsevärt skiljar sig från andra forum, vilket gör att jag får en speciell känsla när jag beträdar detta heliga rum...

Bortglömmas skall dock inte att det verkligt unika samt det viktigaste, är sammansättningen av alla 99mac:s medlemmar som mödosamt plitar ihop alla dessa rader där 99mac förutan inte hade varit någonting alls....

Malörten i bägret är dock denna blaffiga blinkande reklamsnutten som jeg redan nu älskar att hata. Det skulle räcka med att ha den som stillbild där 99mac återigen kan framstå som en förebild mot det övriga blaffiga internet som oftast får mig att tänka på en ofrivillig MicroSuckinstallation av EP.!

Ni förstår att om jag har läst alla Mondos 6000 älskvärdiga inlägg, finns det nog inte någon större risk att jag skulle missa någon nyhet som ni behagar att behaga mig med...

Men att behaga är just konsten att levererara nyheten på ett behagligt sätt...

Jag vill därför inte gärna tro att ni har dåligt självförtroende eller är desperata på något sätt...

Så därför:

Bort med de osmakliga EP-anfallen och fortsätt i den anda som jag själv försöker att utveckla mig på, med hjälp av dessa kloka ord:

Kill Your Darlings...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 09:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Om ni ska behålla Apple white-knapparna så kan ni väl iaf göra "ramen" runt dem kraftigare. Grått syns så dåligt mot den gråa bakgrunden. Kan man inte lägga in en svart kontur istället?

Det är just det jag trivs med hos knapparna. Att dom är diskreta så man kan koncentrera sig på inläggens innehåll istället för att ögonen mellan varje inlägg dras till något helt annat.

Tycker det ser utmärkt ut just nu, allt förutom det gråa bakgrunden till diskussionsrubriken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tjalfe
Med risk att trampa någon på tårna, konstaterar jag att 99mac har tagit steget upp från ett amatörmässigt (jag kan själv) utseende, till ett forum där det estetiska följer en välbalanserad stil som känns igen från andra i min smak välfungerande forum, utan att för den skull ge avkall på det unika utseeende som gör att det amatörmässiga numera känns som en fullträff där 99mac avsevärt skiljar sig från andra forum, vilket gör att jag får en speciell känsla när jag beträdar detta heliga rum...

Vi har försökt behålla så mycket av "själen" i 99mac som möjligt när vi uppgraderade forumet och det börjar kännas hemtrevligt igen (även jag hade problem att anpassa mig ifrån det forum där man ägnat en stor del av dom senaste två åren till en ny version).

Snart kommer en ny navigation på alla sidor, ny förstasida och sedan börjar jobbet med att integrera alla lösa statiska sidor som trots allt finns på 99mac men som är svåra att hitta pga obefintlig navigation.

  • Medlem
  • 2003-03-26 10:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gambit
Men det är ju så många forum därute med just dessa färger.

Om det måste ändras på färg över huvudtaget så föreslår jag någon varmare och unikare färg.

/G

Jag måste säga att jag håller med.

Jag stör mig på att iconbilden för -gå till senaste inlägg- på sidan för aktiva diskussioner (fd dagens) stör högerjusteringen av rubriktexten. Kan man inte lägga den på vänster sida istället?

Förstår ni vad jag menar?

  • Medlem
  • 2003-03-26 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tjalfe
Med risk att trampa någon på tårna...

... EP ...

Och du menar med EP?
Ekonomisk propaganda?
End Point?
Electrophotographic?
...

ICOCBW

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-03-26 12:35
Citat:

Och du menar med EP?
Ekonomisk propaganda?
End Point?
Electrophotographic?
...

ICOCBW

Det kanske inte var så lämpligt att enbart beskriva epileptiskt anfall som "EP" utan förklaring.

Men faktum kvarstår att det inte är bra för den mänskliga hjärnan att ta emot en massa flashiga signaler utan att vara förvarnat. Jag är inte i riskzonen för att få anfall men läkare rekommenderar epileptiker att inte se på alltför färgsprakande saker för att förebyggar ett anfall..

Själv blir jag okoncentrerat och irriterat när jag inte själv får välja, och det skulle aldrig falla mig in att köpa något från någon som stod och skrek mig in i huvudet...

Så här ungefär:

KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP ....!!!!!!!

Dålig klass, dålig stil och dålig smak och 99mac tycker jag är fel ställe där jag skall koncentrera mig på att förstå vad folk skrivar, hitta på något lagom giftigt, trevligt, sakligt eller roligt....

Men det är ju klart att jag kan scrolla upp så att jag slipper se eländet, men då jag är ett vanedjur, riskerar jag ju att missa de annonser som kan vara trevliga....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 18:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gambit
Men det är ju så många forum därute med just dessa färger.
Om det måste ändras på färg över huvudtaget så föreslår jag någon varmare och unikare färg.

/G

Och det finns det väl en anledning till? Gråtoner är lättare att titta på i längden tycker jag.

Det är väl ändå innehållet och inte färgen som gör 99mac till något speciellt? Tycker inte att 99mac ska få någon "crazy" färg bara för att sticka ut. Det gör vi redan på ett annat sätt, genom våra diskussioner och inlägg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Och det finns det väl en anledning till? Gråtoner är lättare att titta på i längden tycker jag.

Det är väl ändå innehållet och inte färgen som gör 99mac till något speciellt? Tycker inte att 99mac ska få någon "crazy" färg bara för att sticka ut. Det gör vi redan på ett annat sätt, genom våra diskussioner och inlägg.

Vem har talat om "crazy" färg?
Inte jag så vitt jag vet.

Eller tycker du att en annan färg som är varm är "crazy"?

Det är ju inte som om man inte har tusentals färger att välja emellan här...vitt ELLER grått/blått.

Och lägg ned det där med att försöka "lära" mig om att ett forum är mycket mera än en färg.
Jag har varit på nätet tillräckligt länge med en hel del erfarenhet utav många fora/chattar för att inse vad som är värdefullt och vad som inte är värdefullt.

Ta mitt inlägg som en av flera röster om utseendet på ett forum istället.
Vi behöver inte tycka samma sak om allt.

/G

Jäklars, vad bitchig jag lät.
Det var ju inte så bra

Ok, so Im a bitch - so sue me!
(oups, nu blev jag så där bitchig igen, jag måste lära mig räkna till 10 lite långsammare)

/G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 22:49

Haha
Du är rolig du Gambit ...

Jag tror det smartaste är om man kommer kunna få ställa in färgerna på 99mac själv via sin profil.

Vi är många som (miss)brukar 99mac varje dag och våra viljor går ju inte längs samma stig. Att ändra forumets utseende till något grått 'proffsigt' tycker jag personligen vore tråkigt. Mest för jag är så konservativ, för det skulle säkert kunna bli mycket snyggt och så, men jag gillar 99mac som det är. Vill gärna ha kvar det så likt idag som möjligt.

Jag råkar vara en av dem som gärna blir av med lite grått och tar in lite mer 99mac-brunt

Bevaka tråden