Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BRA timestretch?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som kan rekommendera ett bra program för timestretch?
Vill ha ett program som klarar att göra en låt i, säg, 128 BPM till 125 BPM.

Ableton gör inte det så snyggt.
Dessutom har jag flera loopar i min MPC som jag också skulle vilja tidsstrecka.

Om det är nån som sitter på ett program som är lite för dyrt för mig att köpa, skulle jag
uppskatta om denne ville strecka ett par låtar åt mig.

Tack!

  • Medlem
  • 2008-11-12 13:08

Har du testat dom olika algoritmerna?

Hört mycket gott om Dirac i Wavelab 6.

Eller så kan du testa detta..
http://hypermammut.sourceforge.net/paulstretch/

DIRAC är en av de tre bästa algoritmerna tillsammans med MPEX och ClearScale. Med de tre tillsammans så har man i stort sett det bästa som finns i timestretch-väg för alla typer av material. TimeFactory 2 använder sig av just de tre algoritmerna.

DIRAC används numera i flera stora DAWs.. så kanske börja testa sträcka lite med Nuendo eller Logic Studio?

Logics timestretch funkar bra så länge man håller sig runt ett par bpm eller så, riktigt bra tom, men försöker man sig på mer drastiska saker får man mycket blipblop-ljud osv.

Recycle kan vara värt ett försök om det är loopar med tydliga transienter. Vet inte hur bra det funkar med hela låtar dock.

Tack för alla tips!

Jag har Recycle och det kan nog funka till MPC-looparna. Till hela låtar blir det nog problem.

Logic, Nuendo och Wavelab har jag inte och det känns lite dyrt att köpa en DAW bara för att tidsstrecka nån låt då och då.

Ska kolla Timefactory! Jag köpte Morph från Prosoniq i våras och vet att de gör bra pluggar.

Den där paulstretch som steffensen länkade till var rätt kul. Du kan strecka ut en låt 100 gånger eller t o m 10 000 gånger. Jag drog en låt så den blev tjugo gånger så lång. En viss charm i resultatet. FFT POP liksom.

paulstretch var ENORMT imponerande. Vilken grej!

1
Bevaka tråden