Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta en UNIK post i Access med villkor via en egen funktion i Excel

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

På jobbet har de en väl fungerande och enkel Access-databas. Som ser ut som följande "columner" :
Company; Period; Indicator; Value

Jag skulle vilja göra en funktion där man definierar samtliga kolumner (exkl Value). I excel så skulle jag vilja att det ser ut som följande:

=FinanceData(VOLVO;2008;SALES) och resultatet blir Value-värdet tex 123213,34

Hur skriver man denna function i VBA i Excel?

// Daniel

Kom igen nu - det måste ju finnas någon som kan lösa ovan problem..:)

Microsoft har dumpat VBA i Excel för Mac, Access har aldrig stött Mac och dessutom måste man köpa ODBC-drivrutiner. Det är säkert rätt få här på 99mac som känner sig kallade även om problemet i sig säkert är ganska lätt att lösa.

Om du har en äldre version av Excel, och en fungerande databasuppkoppling från din Mac kan du kanske prova att spela in ett macro samtidigt som du gör en databasfråga (i datamenyn). Från den resulterande koden kan du då säkert lista ut vilken VBA syntax som används.

Detta är en windows fråga, dvs jag kör på jobbet 100 % windows/office (tyvärr). Jag kör XP och Office 2007

Ok, i så fall är du snarare i fel forum? 99.se/mac handlar ju om Mac. Jag kan ta reda på hur man gör på Mac, men det har du ju ingen störra nytta av?

Om du skippar Access och byter till FileMaker kan jag hjälpa dig.

1
Bevaka tråden