Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
jag har en ganska knäpp problem
min macbook vill inte starta
det visas apple logo och den börjar snura men når inte ens till att skärmen blir blå utan den bara stänger av sig
jag testade olika saker får att få den att fungera
Jag har testat att starta i safe mode, jag har testat att starta med option-knappen nedtryckt och då får jag välja startdisk och även om min hårddisk kommer fram så dör allt på samma sätt
Jag har testat att nollställa PRAM och NVRAM, jag har testat att hålla nere cmd+option+strömbrytaren i tre sekunder, men det hjälpte inte det heller.
testade att starta med leopard installations skiva och d hjälpte men när jag tog Mac os x install disc 1 så säger den att jag kan inte starta med den utan frågar mig om jag vill gå tillbaka och när jag valde då min hårddisk igen då plötsligt fugnerar allt men men!!
om jag tar ut skiva och startar om dator då hänger den sig igen,tycker d e skit knäppt
så jag har startat den igen på samma sätt genom disk 1 och nu skriver jag på den den här inlägget men jag måste hitta en lösning
jag försökte sätta igång diskwarrior,läste på en annan diskussion att nån hade liknande problem och att diskwarrior löste det men jag får det här: " An unespected error ocurred while attempting the file operations" error code 2903-8902
finns det något som kan göras för att lösa problemet?
datorn har ingen garanti kvar,jag har pratat med mac supporten och de sa att jag ska testa med installationsskivor
d verkar som att den mer seg nu,jag uppdaterade ramminnet till 3gb för ett halvår sedan och det fungerade felfritt men vet inte om det är nu nåt med den
d står förtfarande att den har 3gb minne
om någon har nåt förslag så e jag tacksam

Please. Prova punkter, kommatecken och andra skiljetecken. Det är otroligt jobbigt läsa vad du skriver.

Kan du boota på install disken och hoppa ur installationen och köra Apple Hardware Test.
Bara så vi kan plocka bort hårdvarufel från listan.

Hittar en tråd hos Apple där det diskuteras kring felet:
Apple - Support - Discussions - Unable to repair premissions anymore ...

ok :-)

Sorry om jag inte har använd interpunktion.
Jag har kört på diskwarrior testet och d står "S.M.A.R.T. says disk is functioning normaly."
Men när jag körde bara scan på diskwarrior så fick jag
"File: "Localized.rsrc"
Detected that the resource header is damaged and cannot be repaired
Location: "Machintosh HD/microsoft office 2008/Microsoft Messenger.app/Contents/Resources/Norwegian.lproj"
Hur bootar jag annars med installations disken?

Ska man bara stoppa in installations skivan och starta om?
Kan jag ta bort allt från dator och installera om leopard?
Jag har ingen extern hårddisk men jag tänkte kopiera bara det viktigaste eftersom jag har bilder brända på skivor.
Jag har märkt nu att papperskorgen tömmer allt direkt när jag slänger nåt i den.

Förlåt om jag är dum men hur gör man hårdvarutest?
Jag har försökt med installationsskivan men lyckas inte.
Kan jag installera om systemet och hur för att när jag mattade in leopard skivan så står det att jag inte har 10.4.9.
tack

Starta Macen med Systemskivan i, håll nere <opt> (samma som <alt>) tangenten när du startar och då får du alla startdiskarna i bild och det är bara att välja.

Har skivan Hardware Test så finns den valmöjligheten, har inte skivan det syns den ej.

tack

Jag gjorde hardware test och inga problem upptäcktes

Men datorn krashar ändå.

Ska jag installera om hela systemet kanske?

Och hur gör man det?

Ska man hålla c tangenten och lägga in disc 1?

tack för hjälpen

Jag har försökt att installera om systemet genom att lägga leopard skivan men då får jag felmedellande att 10.4 versionen hittades inte på dator och därför kan den inte installera 10.5.

Vad ska jag göra då?

Jag hade leopard från början.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-13 07:30

Låter som att du försöker installera mha en uppgraderingsskiva.
Kolla om du kan hitta en installationsskiva för Leopard, istället för uppgraderingsskiva.
Annars installera 10.4 och sätt sedan i din uppgraderingsskiva och uppgradera till 10.5 (tror nog en "erase and install" vore bästa alternativet, "archive and install" om du eventuellt vill ha kvar din hemmakatalog, inställningar osv).

1
Bevaka tråden