Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk till Alu iMac 20"

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå!

Nån som har gjort detta eller vet hur man går tillväga för att byta hårddisk. Min är kokt.

Ursprungligen av Jordgubbslasse:

Hallå!

Nån som har gjort detta eller vet hur man går tillväga för att byta hårddisk. Min är kokt.

Är tydligen bara Apple/service ställen som får/kan då datorn är så puckat designad att det inte går att ta isär den utan specialverktyg i en DAMMFRI miljö!

Tror inte att ASP's har någon helt dammfri miljö bara för iMac reparationer, sen att det lätt kan bli damm på insidan av glaset... Ifall du inte har garanti så kan du ju alltid försöka reklamera datorn då en hårddisk borde hålla längre än något år.

Här har du guide för att byta hårddisk AMFITEATAR - Upgrade your iMac 20" or iMac 24" aluminum 2007 & 2008 to 1.5TB Hard Drive and 4 GB RAM - DIY Guide sett någon bättre förut men hittar inte den nu

Det du behöver ta bort är glaset, skärmen och framdelen av caset för att komma åt hårddisken. Inget jag skulle rekommendera till någon som inte hållit på med detta förut.

/Adam

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 20:45

Din Alu iMac kom i augusti förra året och du har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Om hårddisken bara lägger av efter ett drygt år talar det mesta för att det är ett ursprungligt fel.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-07 15:32
Ursprungligen av adamsen87:

Det du behöver ta bort är glaset, skärmen och framdelen av caset för att komma åt hårddisken. Inget jag skulle rekommendera till någon som inte hållit på med detta förut.

/Adam

Jag håller helt med. Datorer som möjligtvis är värre att reparera är dom vita Intel iMacarna eller sista G5 iSight. Blä!

Att få bort glaset är rätt enkelt, men man behöver två sugkoppar. Damm på insidan av glaset och skärmen behöver heller inte vara något problem, en mirakeltrasa tar lätt hand om det. Fingeravtryck på skärmen är däremot värre om man nu råkar sätta tummen på den.
Inget att rekomendera.

Ursprungligen av nllub:

Fingeravtryck på skärmen är däremot värre om man nu råkar sätta tummen på den.

Vilket är varför en packe undersökningshandskar borde finnas i vartenda hushåll, finns på t.ex. Clas Ohlson eller Jula till nästan ingen kostnad alls. Perfekt för alla sorters mekande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 16:54
Ursprungligen av Samuel K:

Vilket är varför en packe undersökningshandskar borde finnas i vartenda hushåll, finns på t.ex. Clas Ohlson eller Jula till nästan ingen kostnad alls. Perfekt för alla sorters mekande

Puderfria då alltså i det här fallet!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-15 17:35
Ursprungligen av Samuel K:

Vilket är varför en packe undersökningshandskar borde finnas i vartenda hushåll, finns på t.ex. Clas Ohlson eller Jula till nästan ingen kostnad alls. Perfekt för alla sorters mekande

Vi har specialhandskar, inköpta, i ett litet "reparations-kit", av apple, och även dom ger avtryck. Dom är dock mer hanterbara än vanliga fingeravtryck, fast man blir mest bara klumpig i dom så jag struntar i att använda dom. Man får helt enkelt ha koll på fingrarna, vältvättade såklart och stoppa in skärmen i påsen som medföljer i kitet direkt så brukar det gå bra.

Galet känsliga skärmar. Minsta lilla vätske droppe ska tydligen ge märken på dom, jag har inte testat och tänker inte göra det heller

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-07 17:06

Jag har en servicemanual om du behöver.

B.D

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 17:13

Du är inte ensam http://www.99.se/emac-imac/252372-d-liga-wd-aajs-diskar-i-imac.html

Jag tror jag kommer lämna in min till Kullander och låta dom fixa det så blir det ordentligt gjort utan massa damm och krångel, kör med extern disk så länge.

Enligt Kullander går det inte på Garanti och kommer kosta 895kr +moms för ett byte + hårddisk. Blir nog minst en 500gb istället för min gamla 250.

Föreslår att du argumenterar lite med Kullander. För visst ska det gå på garantin, om inte Apples egna, så i a f enl. konsument köplagen. Sen kan du väl be om att få betala mellanskillnaden för att få en större disk.

Jag ringde apple och de tyckte inte att de hade nåt ansvar, vad jag i princip fick veta att om jag ville reklamera den så hade jag fått gå till domstol mot dem. Göra det själv tappade jag helt suget för särskilt när jag pratade med folk som bytt en del själva men de tyckte att det här verkade lite väl svårt. Som tur var kom jag ihåg min allriskförsäkring så nu betalar jag bara självrisken så får jag det "ordentligt" gjort.

det är sånt här som gör en extremt osugen på mac tyvärr.

Ursprungligen av badbollen:

det är sånt här som gör en extremt osugen på mac tyvärr.

Du känner dej säkert mycket bättre när du står med din plastburk i kön hos Elgiganten...

Your loss

Ursprungligen av SkrotNisse:

Du känner dej säkert mycket bättre när du står med din plastburk i kön hos Elgiganten...

Your loss

Inte sagt att jag kommer avstå, bara att allt inte är 100 % när det gäller apple.

Kan inte avstå att svara (men jag vet vart sådana här diskussioner brukar barka hän)...

Själv har jag ALDRIG tvekat (bara en gång funderat, men då fick jag guidning av självaste Woz!) and fått något av en (förtjänt) självgod känsla varje gång folk klagar på problem de har med sina Winburkar...

Fast nu har jag slutat predika, Vista gör jobbet åt mej!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-08 22:26

Jag bytte precis hårddisken i min iMac 24" Alu (Mid 2007)

Själva operationen är inte svår på något vis, jag var extremt försiktig och noggrann. Det hela tog 1h och passade även på att blåsa rent från damm.

Man får pilla lite för att få dit tempsensor till hårddisken igen. (Hoppas det funkar!)

MvH Bylund

Jag försöker just nu reklamera en Imac. Jag har lämnat in den hos auktoriserad serviceverkstad ( Macsupport i Västerås) men de och Apple hävdar nu att hårddiskar inte omfattas av konsumentköplagen. Helt sjukt. Datorn omfattas, men inte just hårddisken. Någon som varit med om detta? Det sjuka är även att första gången jag kontaktade dem, efter två veckor utan et knyst från dem!!!, så hävdade de att hårdisken mådde finfint och att det var logikstyrningen som var problemet. Nu har de helt plötsligt ändrat sig och hävdar att det är hårddisken. Enligt Apple Customer Relations i UK omfattas moderkortet av konsumentköplagen men inte hårddisken, så passande.....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-12 17:11

Om det är till någon hjälp så har WD AAJS diskarna 3års garanti.

Men problemet är väll att apple inte vill betala. Däremot anser jag att hårddiskarna crashar pga värmen, dvs konstruktionsfel!

http://support.wdc.com/warranty/policy.asp#policy?lang=en

Ursprungligen av Csoft:

Om det är till någon hjälp så har WD AAJS diskarna 3års garanti.

Men problemet är väll att apple inte vill betala. Däremot anser jag att hårddiskarna crashar pga värmen, dvs konstruktionsfel!

http://support.wdc.com/warranty/policy.asp#policy?lang=en

Är det den disken som sitter i imac alu?
Isåfall så borde det fungera med en reklamation eftersom disken har 3 års garanti och resten av datorn täcks av konsumentköplagen.

Min disk är oxå rökt!

Garantin gick ut för 3 mån sen.
Känns inge vidare att behöva slänga ut 2000:- för att få disken utbytt när datorn bara är drygt 1 år gammal.
Känns som att den borde hålla längre när man ger 17000:- för den.

Apple har bra grejjer! men att det ska vara så här känns inge bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-12 18:04

Det var den disken som satt i min iMac Alu 24"....

Hårddisken blir för varm, därför verkar dom ge upp efter 1 år ungefär. Kontrollera tempen, visar den mer än 60° så är det över WD's gräns och då borde apple snällt byta dom!

Min disk låg ofta över 60.... har en Samsung spinpoint nu istället vilken ligger runt ~53° som varmast.

Jag kan nämna att medan serviceteknikern jag haft kontakt med fortfarande var vänligt sinnad avslöjades att det förefaller som att apple ibland för in en batch med dåliga diskar vilka hamnar hos dem för reparation. Min dog efter ungefär 1,5 år. Kanske har vidrabbats allihopa av detta. Jag har beskrivit min kontakt med Apple tydligare i denna tråd för er som funderar på att lämna in sin dator för reparation.

http://www.99.se/garantier-service/259963-apple-service-support-macsupport-i-vaesteras-blir-less.html#post1714761

Manual för att byta HD på egen hand:
Disassembled iMac (2007 Mid) by KODAWARISAN_Page1

Senast redigerat 2009-10-07 19:55

Ingen disk mår bra av 50°C eller högre. iMac är rena dödsfällan för hårddiskar...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-11 01:40

Min hårddisk går ALDRIG över 50 grader, brukar vara 45-50 grader. Har en iMac 2.66GHz från 2008.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-11 11:45

Det känns som om apple medvetet håller nere ljudnivån istället för att kyla komponenterna. En uppdatering av SMC (Tror den hette så) kontrollern som styr fläktarna hade kanske räddat ett antal av våra diskar.

Man kan ju ställa upp dom själv om man vill också...

Vilken storlek kan man ha på hårddisken? 3,5" vet jag men fysiska måtten är ju av intresse.. Vet att det är 2,5" max 9,5mm på min Macbook Pro!

Tacksam för svar, googlat men inte lyckats får fram vettig info!

Alla vanliga 3,5" diskar idag har samma storlek fysiskt. Inte som för 2,5" där det finns olika höjd på enheterna.

Fanns några udda 3,5" diskar från Quantum för några år sen med olika höjd (pga fler/färre plattor), men dessa finns inte kvar på marknaden.

Ursprungligen av keptang:

Alla vanliga 3,5" diskar idag har samma storlek fysiskt. Inte som för 2,5" där det finns olika höjd på enheterna.

Fanns några udda 3,5" diskar från Quantum för några år sen med olika höjd (pga fler/färre plattor), men dessa finns inte kvar på marknaden.

Tack för svaret, finns ssd som 3,5" eller är det en brygga till ssd'n som gör att den passar i 3,5?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tack för svaret, finns ssd som 3,5" eller är det en brygga till ssd'n som gör att den passar i 3,5?

Det finns ett litet fåtal 3,5" med svulstig prislapp, men normalt sett kör man med en adapter från 2,5" till 3,5".

Bevaka tråden