Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12": Batteritid och fläkt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 08:56

Har nu kört en PB 12" i snart 4 veckor och är smått oroad över 2 saker:

1. Batteritiden minskar konstant. Efter färsk uppladdning så visar mätaren numera på just över 2 timmar. Ur lådan så hade jag 4. Jag är inte ensam om detta problem, på nätet finns ett gäng diskussioner om döende batterier. Vissa har fått nytt batteri. Vissa har löst problemet med ctrl-option-shift-power i 10 sek. Verkar ha att göra med 10.2.4 och power-management. Har själv inte provat något ännu. Gillar inte att lösa problem på mac, det ska liksom inte finnas några ju...

2. Fläkten jobbar mycket oftare nu är förut. Satt och svor över iMovie 3 (ofattbar katastrof-update) i två timmar igår och fläkten blåste konstant. För 2 veckor sedan gjorde jag exakt samma sak utan fläkt. Även om detta diskuteras det lite överallt. Skumt tycker jag.

Min setup: PB12" Combo med 256MB RAM och AirPort Extreme.

Batteriproblemet blev riktigt påtagligt efter installation av AE. Men 2 timmar från start, hallå? Dessutom lär det ju hjälpa med mer RAM, men det förklarar inte fläktens beteende.

Någon annan som också är orolig?

Hmm jag blev också fundersam i början om mitt batteri var lite svagt...
Vi kan väl göra ett experiment. Ladda upp Powerbooken till max och låt den sedan stå igång, utan någon hårddiskvila skärmvila eller skärmsläckare, den ska vara helt på. Gör ingenting på den, den skall bara stå där och visa skrivbordet. Mät tiden det tar för batteriet att gå från 100% ner till 10% så kan vi jämföra resultaten här. Jag mäter nu under dagen på jobbet. Om det är fler som vill haka på detta batteritest är det förstås mycket välkommet.

Ok, eftersom jag var på lunch missade jag 10% gränsen. Man jag kom tillbaka lagom till 0 % exakt! Det tog batteriet 4 tim 20 minuter att ladda ur, så jag antar att mitt battari är normalt då.

Senast redigerat 2003-04-10 15:54
  • Oregistrerad
  • 2003-03-28 09:25

Jag har samma grej med batteritiden, men jag har noterat 4 timmar när datorn gör nästan ingenting (typ TextEdit) och har låg ljusstyrka på. Så fort den börjar engagera sig i något så sjunker tiden till 2-3 timmar.

Jag har inte så mycket erfarenhet av bärbara, men kanske är den här modellern ovanligt lynnig i sin strömförbrukning beroende på aktivitet?

Jag hottade nyss upp min till 640 MB RAM, men minskningen i värme och ökningen i batteritid har inte varit så stora att jag rent spontant märkt det, tyvärr. Jag har ju dock inte gjort konkreta jämförelser.

"ctrl-option-shift-power i 10 sek" har jag aldrig hört talas om. Om det hela kan avhjälpas med mjukvaruuppgradering, så är det ju bara att vänta

  • Oregistrerad
  • 2003-03-28 09:44

Jag snackade med Apple Support igår och fick veta en del matnyttigt:

1. Tidsindikatorn är inte att lita på. Inte helt oväntat kanske. Det enda sättet att testa batteriet är att ta tid från full laddning till viloläge. Allt över 3 timmar betraktas som normalt. AE-kort, USB-enheter, extra RAM (!) et cetera drar såklart extra ström. :rolleyes:

2. Ctrl+Option+Shift resettar Power Management-funktionen och skall göras när datorn av avslagen och nätansluten (strömnätet) med batteriet isatt. Powerknappen ska tryckas in i 10 sekunder samtidigt som de 3 andra knapparna, och ska tryckas in sist. Efter denna manöver skall batteriet laddas i 2 timmar.

3. Värmen kommer huvudsakligen från CPU och GPU och heatpipes. 1 GHz G4 alstrar lika mycket värme som en 75W glödlampa. Mera RAM hjälper således föga.

Jag har inte hunnit klocka min PB 12" ännu. Tror jag hinner till helgen.

Jag glömde fråga support-killen om den allt oftare aktiva fläkten. Någon annan som har erfarenheter om just detta?

Kan ni 12" ägare göra samma test, men spela Fallout 2 under tiden?

  • Medlem
  • 2003-03-28 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
.
...
Jag glömde fråga support-killen om den allt oftare aktiva fläkten. Någon annan som har erfarenheter om just detta?

Japp. Fixade tjejens PB 12" igår kväll. Svaret har du under punkt 2. i ditt inlägg.
Alltså reseta Power Manager.
Det finns en diskussion om det även här.

P.S. Resetting Power Manger Unit (Apple Support)

Hmm, jag upptäckte att fläkten började surra mkt oftare och att hela maskinen blev varmare då jag satte på journaling.

Då jag slog av journaling igen blev maskinen mkt mindre varm.

Nån mer som märkt av nånting sådant?

/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-28 21:40

Apple har släppt en artikel angående batteri tid på powerbooks:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

/Jef

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 22:20

Jag tycker också att mitt batteri tar slut väldigt fort. Om jag har skärmen släckt och enbart skriver i Word via en extern monitor visar batterindikatorn på ca 4 timmars batteritid. Använder jag inte en extern skärm och skriver lite och word och surfar på safari räcker batteriet i endast ca 2 timmar.

Ni som har testat att resetta Power Management, hjälper det något? Eller är det samma dåliga batteritid?

Förutom problemet med batteriet är PB:n helt underbar!!

  • Medlem
  • 2003-03-28 22:38

Kan inte säga mycket om batteritid, har inte testat det så mycket.
Men en sak kan jag säga, det pågår lite "konstigheter" med fläkten. Hoppas att nästa uppdatering (10.2.5) kommer lösa problemet. :|

Man blir ju lite orolig när man läser den här tråden, även om jag än så länge inte märker någon större försämring (drygt två timmar med full ljusstyrka, konstant surfande och en bränd cd -- och jag har några minuter kvar innan den går i vila).

Men jag har för mig att jag läste på macfixit att 10.2.5 ska åtgärda problemet.

Edit: Snudd på tre timmar nu.

Senast redigerat 2003-03-28 23:08
  • Medlem
  • 2003-03-29 03:09

Jag har 4:41 just nu på min iBook 800, och då har jag använt den ett par gånger redan idag. Har väl inte med tråden att göra iofs, men jag är nöjd... Jag har använt den två dar i rad på en uppladdning en gång, vilket jag tycker är enastående.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 20:40

Min PB G4 1GHz snurrar fläkten för jämnan, mycket irriterande. på torsdag ska den in för att byta logikkort- hoppas det hjälper.
Strömmätarvisaren (aktiv vid batteridrift) står konstant på rött.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-08 23:09

Ahhhrrgghhh!!! Nu håller jag på att bli tokig! Från att ha varit tyst som en mus och en fläkt som aldrig drog igång låter min PB som en hårtork mest hela tiden. Jag har mail, word och safari igång och en cpu-belastning på ca 10 % och fläkten går för fullt hela tiden, förut gick den inte ens igång när jag hade en massa program igång och samtidigt kollade på divx-filmer.

Jag har just laddat batteriet fullt och har 2:12 kvar enligt batteriindikatorn. Skärmens ljusstyrka är på fyra "pluttar". Detta är också mycket sämre än när den var helt ny.

  • Medlem
  • 2003-04-10 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Ahhhrrgghhh!!! Nu håller jag på att bli tokig! Från att ha varit tyst som en mus och en fläkt som aldrig drog igång låter min PB som en hårtork mest hela tiden. Jag har mail, word och safari igång och en cpu-belastning på ca 10 % och fläkten går för fullt hela tiden, förut gick den inte ens igång när jag hade en massa program igång och samtidigt kollade på divx-filmer.

Jag har just laddat batteriet fullt och har 2:12 kvar enligt batteriindikatorn. Skärmens ljusstyrka är på fyra "pluttar". Detta är också mycket sämre än när den var helt ny.

Har du kollat mitt första inlägg i den här tråden?
Kan det hjälpa något?

/3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-10 11:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Har du kollat mitt första inlägg i den här tråden?
Kan det hjälpa något?

/3

Jag har inte hunnit testa om det hjälper men får väl göra ett försök ikväll.

När man resettar Power Management, ska batteriet vara helt urladdat eller kan man göra det när som helst?

  • Medlem
  • 2003-04-10 11:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
...
När man resettar Power Management, ska batteriet vara helt urladdat eller kan man göra det när som helst?

Jag tror inte att batteriets laddningsnivå spelar någon roll när man resettar Power Manager.
Och så en sak till.
Jag har resettat Power Manager på tjejens PB 12" men är osäker hur mycket det egentligen har hjälpt. Nuförtiden sätts fläkten igång bara när "Strömsparare" (Energy saver) står på "Bästa prestanda" men inte när den står på "Längsta batteritid".
Jag kan inte komma ihåg hur det var innan problemet dök upp.
Hursomhelst, det har diskuterats på en del håll om det här "fenomenet" och jag tror att Apple är medvetna om detta. Därför hoppas jag att nästa uppdatering av OS 10.2.4 kommer att fixa det.

/3

  • Medlem
  • 2003-04-12 00:41

Det dröjde inte länge innan 10.2.5 släpptes. Nu är den installerad i tjejens PB 12" och "Energy Saver" är nu inställd på "Automatic". Vi kommer att testa PB:n under några dagar och se om fläkten drar igång onormalt.
Återkommer med feedback.

/3

Man stänger av hårtorken med 10.2.5

  • Medlem
  • 2003-04-13 22:52

Ok, nu har det gått två dagar sedan uppdateringen till 10.2.5. Min första reaktion är att fläktproblemet i PB 12 är löst.
Fläkten sätts igång bara ibland och då varar det inte länge.

Någon mer med PB 12" som kan bekräfta att detta stämmer?

/3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-13 23:38

Det känns som om fläkten går igång mer sällan i och med uppdatering till 10.2.5. Den enda gången fläkten gått igång var efter en timmes spelande av Civ III med datorn i knät utan ventilation under.

Även problemet med dålig batteritid verkar ha förbättrats. Från att ha haft ca 2 h när batteriet var fulladdat visar indikatorn nu på ca 3 h.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-14 07:28

Jag har fått tyst på min maskin och den känns även svalare vid t.ex. skrivande och surfande. Knappt ljummen längre. Batteritiden är inte så jättemycket längre än innan men jag brände knappt 40% av tiden när jag kollade divX 1,5h igår. Stabilt säger räkan.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-11-11 18:07

Nu tar jag upp den här tråden igen! Jag har en helt ny PB12" på 1Ghz. Den har varit helt tyst i två veckor nu, och då har jag använt den till iTunes, surfa, Word och titta på lite filmer. Fläkten har aldrig gått igång.

Men så installerade jag en C64-emulator. Den behöver ganska mycket kraft från datorn, så fläkten gick igång. Nu går f*n fläkten igång hela tiden. Spelar ingen roll vad man gör. Det kan ske vid uppstarten av datorn. Eller som nu, när jag skriver detta inlägg. Och inga andra program har jag igång heller.

Jag har gjort en Powermanagement-reset och till och med installerat om Panther på datorn. Det är samma skit.

Hur irriterande är inte det på en skala?! Har någon mer upplevt detta på den nya PB12":an?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 18:34

Ja, min fläkt arbetar ganska ofta. men jag kan inte säga att det är störande. Den brukar starta efter en timme på köksbordet och kanske 20 minuter när man har den i knät. Men på skrivbordet lägger jag oftast en penna under datorn i bakkant (geek warning). Dels får man lite bättre lutning och framför allt så tystnar fläkten lite då och då. Så allt verkar fungera som det ska.

Batteritiden har jag inte märkt så mycket förändring på. fick min PB12" iGHz för en månad sedan. Har airport extreme men använder inte bluetooth.
Surfa och skriva text och spela iTunes håller den kasnke 3-3,5 timmar. Känner mig nöjd med det.

1
Bevaka tråden