Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in fast IP på endast 1 dator i Wlan?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-09-27 20:34

Hej!

Jag har några Macar som kör internet via min AirPort Express. De får automatiskt utdelade ipadresser så när någon polare hälsar på med sin dator så får han åtkomst till nätet utan problem. Men nu är det så att jag vill att 1 dator i detta nätverket ska ha fast ip-adress för att jag får meddelanden om att jag är bakom brandvägg så nerladdningar och spel går långsamt. Rätt drygt att dra ner stora drivrutinsfiler när det går långsamt.

Är det möjligt att ha fast ip på en dator och automatiskt utdelad ip till de övriga datorerna, när man kör via AirPort Express? Hur ställer jag in detta då? Jag har OSX 10.4.10.

Btw, var hittar jag senaste Airport-express-firmwaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 22:27

Det går alldeles utmärkt!
Din AirPort Express delar ut ip adresser inom ett intervall. Välj en adress som ligger utanför intervallet (de sista siffrorna i ip adressen, valida värden (vanligast) är 2-254. Så välj typ 201 eller nåt. Har för mig att AirPort delar ut mellan 2-200.

På din dator väljer du DHCP med manuell IP adress. Knappa in det du valt, som exempel 192.168.0.201 eller 10.0.1.201.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 01:32

Elajtenworld,

Din/en AirPortExpress klarar att dela ut IP-adresser med DHCP, men saknar dock
funktionen DHCP-reservationer (Vilket dock AirPortExtrem:en stödjer)

Va du initialt bör göra, oavsett viljen router du har, är att ex.v i Excel skapa dig en IP-adressplan, där du definerar upp vilka IP-adresser som används till vad.

I ett hemmanätverk skulle jag ex.v fördela adresser enligt nedan:

192.168.0.0
- Statisk/fast s.k nätverksadress

Detta är den s.k nätverksadressen som anger i vilken IP-nummerserie ditt nät befinner sig i. Använd den inte i din nätverkskonfiguration, då den används internt i routern i dess s.k. "Routingtabell"…

192.168.0.1
- Statisk/fast adress till din routers LAN-port

Använd den på din routers LAN-port, d.v.s. den IP-adress som din router har på det interna nätverket… Det är denna adress som du sedan anger i fältet för "Gateway/Router" på dina övriga enheter i nätverket. Detta för att dessa enheter skall veta var routern finns i nätverket och därmed hur de hittar till andra datorer/enheter i ditt interna nät eller på internet.

192.168.0.2 ...till... 192.168.0.9
- Statiska/fasta adresser till annan nätverkshårdvara, såsom bryggor o.s.v.…

Spara detta adressintervall för vidare utbyggnad av ditt nätverk.;)

192.168.0.10 ...till... 192.168.0.19
- Statiska/fasta adresser till gemensamma enheter, såsom skrivare, servrar, webbkameror o.s.v…

Gemensamma enheter i nätverket till vilka man regelbundet vill kunna ansluta till bör ha fasta adresser. Detta för att lätt kunna hålla reda på just vilken burk som har vilken adress, samt säkerställa att den förblir densamma även efter en omstart.

192.168.0.20 ...till... 192.168.0.29
- Statiska/fasta adresser till egna klientdatorer, iPhones, TV-spel o.s.v.…

De "klienter" i nätverket som ofta/alltid är inkopplade bör ha fasta adresser. Detta för att lätt kunna hålla reda på just vilken burk som har vilken adress, samt säkerställa att den förblir densamma även efter en omstart.

Använd dessa till Era egna burkar, som Ni har stationärt eller bärbart

192.168.0.30 ...till... 192.168.0.39
- Dynamiska adresser till gästande klientdatorer, iPhone/iTouch, handdatorer o.s.v.…

De "klienter" i nätverket som mer sällan ansluter till nätverket bör ha dynamiska adresser. Detta för att lätt kunna erbjuda nätverksåtkomst till vänner och bekanta som kommer på besök.

Det är detta adressintervall som du anger i din router för utdelning via DHCP!!!

Det var allt för nu…:) Fortsättning kommer, tids nog…

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2008-02-16 20:32
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

Din/en AirPortExpress klarar att dela ut IP-adresser med DHCP, men saknar dock
funktionen DHCP-reservationer (Vilket dock AirPortExtrem:en stödjer)

Lycka till,

- Torkel

Har kikat igenom detta nu och det ser vettigt ut. Men....hur och var skriver jag in allt det där om ip-adresser då? I vilka rutor och på vilket sätt? De enda rutor om DHCP som jag hittar ser ut så här:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 23:30
Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det möjligt att ha fast ip på en dator och automatiskt utdelad ip till de övriga datorerna, när man kör via AirPort Express?

Elajtenworld,

En i mina ögon "snyggare" lösning är att i:

AirPort-verktyget -> Internet -> DHCP

...först lägger in det intervall av IP-adresser du vill dela ut...

Ex.v. 192.168.1.10 - 192.168.1.20

...för att sedan, i rutan DHCP-reservationer ange vilken/vilka av dessa adresser som skall delas ut till specifika datorer!!

Når någon av datorerna/enheterna i listan ovan ber om en IP-adress, ja då tilldelas den datorn/enheten alltid samma IP-adress.

Detta gör att du lätt håller reda på alla dina IP-adresser i din AirPort Express...

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2007-09-28 00:35
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

En i mina ögon "snyggare" lösning är att i:

AirPort-verktyget -> Internet -> DHCP

...först lägger in det intervall av IP-adresser du vill dela ut...

Ex.v. 192.168.1.10 - 192.168.1.20

...för att sedan, i rutan DHCP-reservationer ange vilken/vilka av dessa adresser som skall delas ut till specifika datorer!!

Når någon av datorerna/enheterna i listan ovan ber om en IP-adress, ja då tilldelas den datorn/enheten alltid samma IP-adress.

Detta gör att du lätt håller reda på alla dina IP-adresser i din AirPort Express...

Lycka till,

- Torkel

Ok, jag kan mycket om datorer och är mycket teknisk, men när det kommer till manuella inställningar av nätverk så är jag typ "Tant Agda 82år".

Så en detaljerad förklaring hade varit bra så jag inte rör ihop nåt.

Men detta sättet, det hindrar inte polare att koppla upp utan att behöva skriva in ipadresser och liknande?

  • Oregistrerad
  • 2007-09-28 19:04
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

En i mina ögon "snyggare" lösning är att i:

AirPort-verktyget -> Internet -> DHCP

...först lägger in det intervall av IP-adresser du vill dela ut...

Ex.v. 192.168.1.10 - 192.168.1.20

...för att sedan, i rutan DHCP-reservationer ange vilken/vilka av dessa adresser som skall delas ut till specifika datorer!!

Når någon av datorerna/enheterna i listan ovan ber om en IP-adress, ja då tilldelas den datorn/enheten alltid samma IP-adress.

Detta gör att du lätt håller reda på alla dina IP-adresser i din AirPort Express...

Lycka till,

- Torkel

kan du förklara i detalj hur jag ska göra? hittar ingen ruta som heter dhcp-reservationer i min airport express. är du säker på att det inte ser annorlunde ut mellan Airport extreme och Airport express?

  • Oregistrerad
  • 2007-09-28 22:59

Ingen som kan förklara hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 23:58

Jag håller med Torkel, en bra tumregel med (hemma)nätverk är att om det finns fler än 3 saker (noder) som skall delta i nätverket, använd DHCP.

Det kommer att bespara _MYCKET_ huvud kliande om det börjar strula, samt underlätta något fruktansvärt då det växer sig större som det alltid har en tendens att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 00:03

Elajtenworld,

Du har så rätt...

Funktionen DHCP-reservationer tycks bara finns i Airport Extreme, men inte i Airport Express?

Skall skaka liv i min Express å kolla!!

Återkommer…

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2007-09-29 00:41
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

Du har så rätt...

Funktionen DHCP-reservationer tycks bara finns i Airport Extreme, men inte i Airport Express?

Skall skaka liv i min Express å kolla!!

Återkommer…

- Torkel

ok, tack.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-13 22:38
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

Du har så rätt...

Funktionen DHCP-reservationer tycks bara finns i Airport Extreme, men inte i Airport Express?

Skall skaka liv i min Express å kolla!!

Återkommer…

- Torkel

Hur går det? Börjar bli otålig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 01:56
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur går det? Börjar bli otålig...

Ursäkta mig, jag hade helt glömt bort denna tråd…:">

Återkommer under onsdagen, då klockan börjar bli läggdags…

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2007-11-14 20:08
Ursprungligen av Torkel:

Ursäkta mig, jag hade helt glömt bort denna tråd…:">

Återkommer under onsdagen, då klockan börjar bli läggdags…

- Torkel

Tack. Väntar med spänning.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-19 00:31

Är det verkligen ingen på hela 99mac som vet vad som ska skrivas och i vilken ruta för att det ska fungera som jag vill?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-23 01:47

Väldigt skumt att ingen här verka kunna detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 14:13
Ursprungligen av Elajtenworld:

Är det verkligen ingen på hela 99mac som vet vad som ska skrivas och i vilken ruta för att det ska fungera som jag vill?

Elajtenworld,

Jag sitter just nu på jobbet…utan min Express, men skall försöka lotsa dig "ur minnet"…

- Din AirPort Express tycks ha adressen: 10.0.1.1, eller hur??

Isåfall föreslår jag att du använder adressintervallet: 10.0.1.30 - 10.0.1.39

(Detta intervall är valt enligt den modell av IP-adressfördelning som jag beskrev i ett tidigare inlägg i denna tråd…)

...som dynamiska adresser till dina gäster.

Under fliken Nätverk i din AirPort Express ändrar du så här:

- Klicka i kryssrutan Distribuera IP-adresser
- Klicka i/välj alternativet Dela en mängd IP-adresser (Endast med DHCP)
- I fältet Börjar: skriver du in 10.0.1.30 (Första adressen i intervallet…)
- I fältet Slutar: skriver du in 10.0.1.39 (Sista adressen i intervallet…)

…samt spara inställningarna i Expressen.

Ovanstående innebär således att de klienter i ditt nätverk, som är inställda att hämta sin IP-adress från en DHCP-server (Expressen), får sig en ledig adress i intervallet 10.0.1.30 - 10.0.1.39.

Notera sedan i din Excel-fil vilka adresser du just allokerat för utdelning via DHCP.

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2008-11-10 00:27
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

Jag sitter just nu på jobbet…utan min Express, men skall försöka lotsa dig "ur minnet"…

- Din AirPort Express tycks ha adressen: 10.0.1.1, eller hur??

Isåfall föreslår jag att du använder adressintervallet: 10.0.1.30 - 10.0.1.39

(Detta intervall är valt enligt den modell av IP-adressfördelning som jag beskrev i ett tidigare inlägg i denna tråd…)

...som dynamiska adresser till dina gäster.

Under fliken Nätverk i din AirPort Express ändrar du så här:

- Klicka i kryssrutan Distribuera IP-adresser
- Klicka i/välj alternativet Dela en mängd IP-adresser (Endast med DHCP)
- I fältet Börjar: skriver du in 10.0.1.30 (Första adressen i intervallet…)
- I fältet Slutar: skriver du in 10.0.1.39 (Sista adressen i intervallet…)

…samt spara inställningarna i Expressen.

Ovanstående innebär således att de klienter i ditt nätverk, som är inställda att hämta sin IP-adress från en DHCP-server (Expressen), får sig en ledig adress i intervallet 10.0.1.30 - 10.0.1.39.

Notera sedan i din Excel-fil vilka adresser du just allokerat för utdelning via DHCP.

Lycka till,

- Torkel

När jag skrivit i de adresserna i rutorna och sedan klickat på uppdatera så får jag denna rutan:

Och så blir denna rutan markerad:

Vad vill den att jag ska skriva in där?
Och var ska jag skriva in de fasta ip-adresserna?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-23 10:05

mry har gett ett bra förslag redan

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-04-11 11:59

Tycker det är konstigt att ingen annan här på 99 har någon information om detta.
hade lite av samma problem nu när jag skaffat en ipod touch som gärna e på hela natten och snor åt sig första adressen
Jag gjorde så att jag satte DHCP- varaktigheten till 365 dagar. det verkar funka iaf

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-04-11 12:01

man får ju se till att sätta på datorerna i den ordningen som man vill att de ska få adresser. det är ju hållbart i ett år iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 15:40

Varför så snålt... bättre att reservera minst 20 adresser.

dator, dator, spelkonsol, telefoner, kompisars laptops, kompisars telefoner osv osv blir ofta fler än 10.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 17:37

Trineo,

Visst…men se min fördelning som ett exempel…

Vill man hålla sig inom ett C-nät, har man ju 254 adresser att fördela!

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2008-11-12 12:06

Nå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 14:18

Elajtenworld,

Jag känner inte riktigt igen de skärmdumpar/bilder du har lagt in här i tråden…

Exempelvis:

- Vilken version av programvaran har du i din AirPort Express?

Senaste bör vara 7.3.2

- Vilken version av programmet AirPort-verktyg har du i din Mac?

Senaste bör vara 5.3.2

…å de ser inte ut så här:

…undrar,

- Torkel

Senast redigerat 2008-11-12 14:28
  • Oregistrerad
  • 2008-11-12 18:58
Ursprungligen av Torkel:

Elajtenworld,

Jag känner inte riktigt igen de skärmdumpar/bilder du har lagt in här i tråden…

Exempelvis:

- Vilken version av programvaran har du i din AirPort Express?

Senaste bör vara 7.3.2

- Vilken version av programmet AirPort-verktyg har du i din Mac?

Senaste bör vara 5.3.2

…å de ser inte ut så här:

…undrar,

- Torkel

På AP står det V6.3 och på verktyget står det 4.1.1. hehe :">

Hur uppdaterar jag dessa? Jag trodde att de uppdaterade sig själv genom programuppdateraren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 23:06

Elajtenworld,

Här finner du Apples sidor om AirPort Express

…och här finner du senaste versionen (5.3.2) av AirPort-verktyg:

- För Leopard (10.5)
- För Tiger (10.4)
- För Windows

Lycka till,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2008-11-20 13:41

Nu har jag installerat Airport utility. Men min APE vill inte uppgraderas till 7.3.2. Den står stadigt fast på 6.3. Är den för gammal eller är den bara bäng? Den köptes samtidigt som min iBook G4 1.2Ghz. Båda två köptes i slutet av 2004 och de var nya vid tillfället.

Är 6.3 den senaste firmwaren som min APE kan köra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 16:57

Elajtenworld,

Exakt vilken AirPort-enhet är det du har?

Modellbeteckning och/eller bild…!?

- Torkel

1
Bevaka tråden