Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela spel på den nya MacBooken i Windows

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Jag har för första gången tänkt att gå över till Mac nu när nya MacBooken har kommit. Grejen är att jag vill spela spel på den och alla spel finns ju ännu tyvärr inte för Mac OS X. Men det kan man ju lösa med att även installera Windows Vista på den, så det tänkte jag göra.

Vad jag undrar är om ni vet om hårdvaran i MacBooken (grundkonfigurationen för ca 12 tusen) klarar att spela nya spel som Fifa 09, NHL 09, Pro Evolution Soccer 09, Brother In Arms: Hell's Highway nu när det sitter ett Nvidia grafikkort i den. Jag behöver inte ha det snyggast snyggaste med allt påslagt inne i spelet, en iaf så det ser hyffsat snyggt ut. Jag tänkte även koppla MacBooken till min Platt-TV och ha en vanlig USB-handkontroll.

Tack på förhand

/Andreas

Appleinsider skriver lite om spelprestanda i sitt test:

AppleInsider | Apple's unibody MacBook: the review [Page 6="6"]

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Appleinsider skriver lite om spelprestanda i sitt test:

AppleInsider | Apple's unibody MacBook: the review [Page 6="6"]

Okej tack så mycket, skall kolla in den sidan.

Någon annan som har egen erfarenhet av att spelat spel i Windows på den nya MacBooken?

Varför inte skaffa ett XBox 360 - du får väl ett under 2 lök numera.
Att totalt våldta en MBP och lägga in Vista på den låter som om man ber om problem.
Vad får du betala för en ärlig Vistalicens ?

Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte skaffa ett XBox 360 - du får väl ett under 2 lök numera.
Att totalt våldta en MBP och lägga in Vista på den låter som om man ber om problem.
Vad får du betala för en ärlig Vistalicens ?

Om det är en Xbox jag vill ha så skulle jag nog inte ställa frågan Jag vill bara ha en dator och kunna spela lite spel på den som tyvärr (ej ännu) inte finns till Mac OS-X därför frågar jag detta. Vistalicens har jag redan så det behöver jag inte betala extra för. Vad menar du med totalt våldta en MBP? Är inte BootCamp just till för att kunna installera Windows om man behöver använda det då och då?
Tycker ditt svar var rätt omoget om "våldta" och be om problem.

Men jag har som sagt ingen erfarenhet av MacBook och OS-X utan är nyfiken på den men undrar som sagt hur det är med spel och windows på den. Så folk som har erfarenhet får gärna svara om ni vill.

Ursprungligen av Goflorp:

Vad får du betala för en ärlig Vistalicens ?

Du får betala 1140 kr för Vista Home Premium 64 på Webhallen på Sveavägen (granne med inLife) :

WEBHALLEN.com [Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (64-bit) (OEM)]

Det är bäst att köra Vista 64 om du ska spela eller köra CS4 - det kan ju hantera allt arbetsminne (och mer därtill) som du kan stoppa in i din Mac. Vista 64 har oxå stöd för DX 10.1.

Dessutom får du ett perfekt Mediacenter på köpet, VMC.

Vista 64 SP 1 kan installeras direkt på en Mac eftersom det har stöd för UEFI. Du behöver bara skapa en partition med BootCamp. Se bara till att uppdatera firmware i din Mac via OS X innan du lägger in Vista - äldre versioner av UEFI hade dåligt Windowsstöd för intel SpeedStep (gällde MacBook Air) X-bit labs - Unconventional Review of Apple MacBook Air Notebook

Senast redigerat 2008-11-06 21:45
Ursprungligen av Macce65:

Du får betala 1140 kr för Vista Home Premium 64 på Webhallen på Sveavägen (granne med inLife) :

WEBHALLEN.com [Microsoft Windows Vista Home Premium - Svensk (64-bit) (OEM)]

Det är bäst att köra Vista 64 om du ska spela eller köra CS4 - det kan ju hantera allt arbetsminne (och mer därtill) som du kan stoppa in i din Mac. Vista 64 har oxå stöd för DX 10.1.

Dessutom får du ett perfekt Mediacenter på köpet, VMC.

Vista 64 SP 1 kan installeras direkt på en Mac eftersom det har stöd för UEFI. Du behöver bara skapa en partition med BootCamp. Se bara till att uppdatera firmware i din Mac via OS X innan du lägger in Vista - äldre versioner av UEFI hade dåligt Windowsstöd för intel SpeedStep (gällde MacBook Air) X-bit labs - Unconventional Review of Apple MacBook Air Notebook

Jag ville enbart ställa priset på en Vistalicens i jämförelse med vad ett XBox eller Wii kostar (2 respektive 2,5 tusen). Hade allt för mig att det var dyrare än 1140:-
I så fall är det ju en billig lösning för att kunna spela spel för Win/Vista.

Jag vidhåller fortfarande att det är en jobbig och onödigt omständig lösning jämfört med konsol.

Jag har själv kört emuleringar (Crossover och Parallells) för att prata med GPS:er (ett område där programvara är hopplöst mkt PC och väldigt lite Mac...)
Tröttnade dock på att ha 10GB stora filer med "hårddiskar" som tog plats på min hårddisk...

ETT plus var att man installerade allt. Sedan gjorde man en kopia på Hårddiskfilen. krånglade det? släng filen och gör en kopia på "originalfilen", starta om....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag ville enbart ställa priset på en Vistalicens i jämförelse med vad ett XBox eller Wii kostar (2 respektive 2,5 tusen). Hade allt för mig att det var dyrare än 1140:-
I så fall är det ju en billig lösning för att kunna spela spel för Win/Vista.

Den har t o m varit billigare, men följer dollarkursen, och kronan har ju sjunkit lite i förhållande till dollarn sen i somras.

BootCamp är f ö inte så komplicerat. Den skapar bara en partition på din Mac och formaterar med FAT32 (urgamla filsystemet) + gör nån slags bootmanager så att du kan välja viklet OS din Mac ska boota upp i. Dessutom skapar BootCamp nån slags virtuell BIOS som äldre Windowsversioner kan kommunicera med. Eftersom Vista 64 SP1 kan prata direkt med UEFI så slipper du den omvägen/felkällan.

Dessutom serverar BootCamp olika Vista drivrutiner (men jag betvivlar att de är uppdaterade, man bör exempelivis alltid ha senaste grafikdrivare direkt från grafiktillverkaren, de är färskvara..buggar som uppträder i nya spel o annat rättas till efterhand som nya spel kommer ut osv)

Vista 64 bör köras under NTFS så under installationen låter du den bara göra en normalinstallation inklusive formatera om FAT 32 till NTFS.

Om du senare vill ta bort den partitionen går du bara i disk utilityn som ligger på din Leopard installations DVD och ändrar partitionsstorleken + se till att bootmanagern bootar in i det OS du vill ha kvar. De två partitionerna påverkar ju inte varandra överhuvudtaget och båda OS:en körs skarpt direkt under hårdvaran.

Det verkar vara en onödig kostnad och komplikation att köpa Parallells eller liknande och du får sämre prestanda och kan inte utnyttja grafikaccelerationen i Vista om du kör emulerat. CS4 skulle exempelvis inte kunna köras virtuellt om man vill använda 64-bitars minnesstöd + nya GPU-funktioner.

Senast redigerat 2008-11-07 13:35

du, jag är född 67, använt Mac de senaste 20 åren eller så.
Installera du gärna XP, jag har förstått att det är lättare få att
funka utan trassel.
Sedan har du en PC då, där installationen äter upp en bra bit av din hårddisk.
Du måste precis som en "riktig" windows sköta om det hela.
Uppdatera och virusskydda.
Allt som är dåligt med Windows följer liksom med.

Mitt tips om ett xbox var seriöst menat.
Du slår på, spelar, aldrig problem. Allt funkar.
Xbox/wii/ps3, välj själv.

Det är min personliga åsikt att windows inte har
I en bärbar Mac att göra. Du är på ett forum fyllt av sådana.
Så var snäll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 09:37
Ursprungligen av Goflorp:

du, jag är född 67, använt Mac de senaste 20 åren eller så.
Installera du gärna XP, jag har förstått att det är lättare få att
funka utan trassel.
Sedan har du en PC då, där installationen äter upp en bra bit av din hårddisk.
Du måste precis som en "riktig" windows sköta om det hela.
Uppdatera och virusskydda.
Allt som är dåligt med Windows följer liksom med.

Mitt tips om ett xbox var seriöst menat.
Du slår på, spelar, aldrig problem. Allt funkar.
Xbox/wii/ps3, välj själv.

Det är min personliga åsikt att windows inte har
I en bärbar Mac att göra. Du är på ett forum fyllt av sådana.
Så var snäll.

Ursäkta men om du är född -67 borde du väl ha vett att vara trevlig?

Även om de flesta av oss här gillar OSX och föredrar att ha det på våra datorer så vill jag med bestämdhet hävda att de flesta här samtidigt försöka att vara behjälpliga och vänliga, du kanske borde försöka ta efter?

Okej tack för tipset om Xbox och tips om att installera XP istället. Nu frågade jag i alla fall om någon hade erfarenhet av spel på nya MacBooken med Vista installerat (då det är en Vistalicens jag har). Jag vet mycket väl vad det innebär att ha Windows installerat. Jag har kört det ett antal år utan problem. Men jag vill gärna ha det bästa av två världar, kunna spela spel i vista och använda Mac OS-X till resten.

Sedan vet jag inte vad att du är född 67 har med det hela att göra, man kan säga/skriva omogna saker fast man är 90 eller 10 år gammal.

Och på vad sätt är jag inte snäll? Är detta något sort hot? Får man inte fråga saker som detta i det här forumet? Allt jag ville ha var ett seriöst svar om någon hade det. Inte saker som att be om att man får problem med att installera Vista och våldta en MacBook.

Men nu lägger vi ner det här. Jag försöker få ett seriöst svar på något annat håll.

Tack i alla fall för att du försökte.

Ber så mkt om ursäkt om mitt orval var lite klumpigt.
Vi kanske skall säga "lobotomera" istället ? Näe....

Men för att sträcka upp oss lite då så kan jag säga att det är den vanliga visan med att många som köper en bärbar mac och Switchar försöker instalera Windows på den.
Helst dag 2 eller tidigare.

Problem i mängder brukar uppstå när Windeos skall installeras via Bootcamp. Att knö i Bootcamp är inte heller helt lätt. Att jobba med Skivverktyg och pilla med partitioner på en dator man inte känner/kan brukar också vara pilligt.

Visst GÅR det, men räkna med en del svårigheter och glöm ALLT vad "Men mac skall ju bara funka?!".

När väl Windows är installerat så kör du verkligen Windows med allt vad det innebär.

Efter ett tag brukar de som väljer att genomföra det här vilja gå tillbaka till enbart OS X i maskinen. Då kommer nästa strulande med att avinstallera BootCamp, en ny resa med Skivverktyg och formatteringar och (Ni PC användare vet vad FDISK kan göra i händerna på ngn som inte riktigt kan...) välja partitioner....

Vi finns här på "vårt" forum, en massa glada människor som gärna hjälper till.
Men vi är inte mer än människor och en del av oss reagerar högst mänskligt när det pratas om att installera det OS de flesta av oss hatar på maskinerna vi älskar.

Så, du är hjärtligt välkommen till 99. Här hotas ingen och det enda som är förbjudet att diskutera är piratkopiering (t ex regnummer till program etc).
Man får heller inte posta nakenbilder av ngt slag (inte ens humor-bilder)
Det är väl det enda jag kan komma på .

Du har köpt en burk av ett märke som har en GEMENSKAP, vi gillar våra maskiner, vårt OS. Apple är inte felfria, men tusan så mkt bättre än det mesta annat som finns där ute.
Vi hjälper varandra och stöttar när det behövs. Bara det kan vara ovant för Switchers. Jag ser väldigt lite av denna gemenskap i PC-världen.

Ursprungligen av Goflorp:

Så, du är hjärtligt välkommen till 99. Här hotas ingen och det enda som är förbjudet att diskutera är piratkopiering (t ex regnummer till program etc).
Man får heller inte posta nakenbilder av ngt slag (inte ens humor-bilder)
Det är väl det enda jag kan komma på .

Du har köpt en burk av ett märke som har en GEMENSKAP, vi gillar våra maskiner, vårt OS. Apple är inte felfria, men tusan så mkt bättre än det mesta annat som finns där ute.
Vi hjälper varandra och stöttar när det behövs. Bara det kan vara ovant för Switchers. Jag ser väldigt lite av denna gemenskap i PC-världen.

Tack så mycket Goflorp, jag känner mig välkommen :). Kommer säkert komma med massa fler frågor när jag väl köpt mig en Mac. Ha det bra så länge!

Och tack så mycket HNK, skall kika på den länken.

/Andreas

Ursprungligen av Goflorp:

Ber så mkt om ursäkt om mitt orval var lite klumpigt.
Vi kanske skall säga "lobotomera" istället ? Näe....

Hej Goflorp: à propos ingenting.. Är det en bild på Göran Greider som du har som avatar, eller är det en bild på dig?

Ursprungligen av Macce65:

Hej Goflorp: à propos ingenting.. Är det en bild på Göran Greider som du har som avatar, eller är det en bild på dig?

Nope, Har fått höra att det är Ibsen, Einstein etc.... Greider var ny !

Det är Rudolf Klein-Rogge, tysk skådis som spelade vetenskapsmannen i Metropolis.

Jag svamlar en del här:
http://www.99.se/personliga-presentationer/79861-presentation-goflorp.html

Om just avataren här:
99.se - Visa inlägg - Presentation; Goflorp

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-13 11:14
Ursprungligen av Goflorp:

Nope, Har fått höra att det är Ibsen, Einstein etc.... Greider var ny !

Mer av en förvirrad Marlon Brando tycker jag.

Ursprungligen av Le:

Mer av en förvirrad Marlon Brando tycker jag.

Det får man ju ta som en komplimang faktiskt ....

Varsågod min herre, ta en cigarr !

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 17:06

andreas: läs här istället där de diskuteras om spel som funkar bra på nya macbooken: Grafiken på de nya Macbooksen - MacWorld - allt om Mac & iPhone

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-06 17:16

du är varmt välkommen andreas!

Det var en riktigt bra länk HNK, fick svar på mycket. Verkar som att nya MacBooken fungerar utmärkt att spela spel på (även i Windows).

Ursprungligen av andreasdrake:

Hej alla!

Jag har för första gången tänkt att gå över till Mac nu när nya MacBooken har kommit. Grejen är att jag vill spela spel på den och alla spel finns ju ännu tyvärr inte för Mac OS X. Men det kan man ju lösa med att även installera Windows Vista på den, så det tänkte jag göra.

/Andreas

Har du möjligen en Vista 64 licens? I så fall ska du skaffa ett SP1 media - SP1 klarar UEFI och du behöver bara partitionera och formatera i BootCamp.

Ursprungligen av Macce65:

Har du möjligen en Vista 64 licens? I så fall ska du skaffa ett SP1 media - SP1 klarar UEFI och du behöver bara partitionera och formatera i BootCamp.

Aha smidigt, yes jag har en Vista både 32 och 64 bits licens (uppgraderingsskiva) men tyvärr har den inte SP1, men läste att man kan använda vLite för att göra en ny skiva med sp1 inkluderat så jag tar och gör det.

Tack för tipset Macce!

Ursprungligen av andreasdrake:

Aha smidigt, yes jag har en Vista både 32 och 64 bits licens (uppgraderingsskiva) men tyvärr har den inte SP1, men läste att man kan använda vLite för att göra en ny skiva med sp1 inkluderat så jag tar och gör det.

Tack för tipset Macce!

Annars kan man nog få ett nytt media från MS, tror jag. Plastbiten kostar inget, kanske frakt. Det låter lite avancerat att ta fram en ny image, kanske inte nåt som alla klarar. (jag har heller inte testat just det ..:) )

Hur som helst så MÅSTE man ha SP1 för att kunna installera Vista 64 SP1 över UEFI . Om installationen görs indirekt över emulerat BIOS kan man inte ändra det senare genom att lägga på SP1 i efterhand.

Senast redigerat 2008-11-07 15:05

Jag ville bara ha ngt enkelt för att prata med GPS'er etc... körde knappt spel på det.
Hade det varit kravet hade det fått bli Bootcamp med "ren" windows.

Parallells fick jag i stort sett så den kostade en flaska vin

Om du är en fena på Windows så kan du väl kolla av forumen som kretsar kring Bootcamp och Win på Mac, många kör fast och behöver hjälp frånfolk som kan.

Ursprungligen av Goflorp:

Parallells fick jag i stort sett så den kostade en flaska vin

Om du är en fena på Windows så kan du väl kolla av forumen som kretsar kring Bootcamp och Win på Mac, många kör fast och behöver hjälp frånfolk som kan.

ok, men om du ändå har en licens kan du ju lika gärna testa att köra skarpt, den virtuella partitionen måste ju bli lika stor som en skarp, så det kan väl inte ha med utrymmesskäl att göra?

Tänk bara på att första timmarna "pruttar" det ganska mycket från HD när Vista indexerar filer och vissa program startar lite halvlångsamt innan OS:et lärt sig vad det ska prioritera. Ge Vista alla uppdateringar från Update och därefter SP1 + ytterligare några uppdateringar, så ska du få se att det rullar på finfint efter att det fått gå några timmar och anpassat sig till hur du jobbar. Du kommer att finna att det faktiskt är snabbare än XP på modern hårdvara, i motsats till vad många påstår.

Man kan lura sig på att fönster öppnas mjukt, ungefär som bildövergångar i ett bildspel. Samma effekt används när samma fönster minimeras och mer eller mindre långsamt sänks ner i taskbar, en motsvarighet till Genie-effekten. Om du inte gillar toningseffekten kan du stänga av den. Den innebär inte att programmen går långsammare än i XP när fönstren väl öppnat, snarare tvärtom.

Om du gillar Dock så kan du installera RocketDock från Punk Software (freeware) RocketDock - About RocketDock

(funkar tyvärr inte på Vista 64)

Senast redigerat 2008-11-07 14:02
Ursprungligen av Macce65:

Ge Vista alla uppdateringar från Update och därefter SP1 + ytterligare några uppdateringar, så ska du få se att det rullar på finfint efter att det fått gå några timmar och anpassat sig till hur du jobbar.

"Wow."

Ursprungligen av Redglittercoffin:

"Wow."

Ja, Vista har en funktion som optimerar uppstarten för de mest använda programmen. Du måste köra OS et några timmar innan denna funktion lärt sig ditt arbetssätt.

Fiffigt, eller hur?

Hej,

Jag har tidigare bara lurkat här på forumet men kände att stackarn här kanske skulle få ett svar på frågan han faktiskt ställde:

Det går UTMÄRKT att spela på nya Macbook.

Jag har själv 2.4GHz-varianten och har än så länge testat två ganska tunga spel som båda fungerat ok på högre grafikinställningar och de bör flyta på helt okay på medelinställningar.

De jag testat är Fallout 3 och Gears of War och om de spelen fungerar så bör du inte ha några problem med de spelen du nämner.

Lycka till!

Ursprungligen av Mmmattias:

Hej,

Jag har tidigare bara lurkat här på forumet men kände att stackarn här kanske skulle få ett svar på frågan han faktiskt ställde:

Det går UTMÄRKT att spela på nya Macbook.

Jag har själv 2.4GHz-varianten och har än så länge testat två ganska tunga spel som båda fungerat ok på högre grafikinställningar och de bör flyta på helt okay på medelinställningar.

De jag testat är Fallout 3 och Gears of War och om de spelen fungerar så bör du inte ha några problem med de spelen du nämner.

Lycka till!

Härligt Ja de spelen kräver nog en hel del så då borde mina spel flyta på helt utmärkt.

Tack tack!

Ursprungligen av Mmmattias:

Hej,

Jag har tidigare bara lurkat här på forumet men kände att stackarn här kanske skulle få ett svar på frågan han faktiskt ställde:

Det går UTMÄRKT att spela på nya Macbook.

Jag har själv 2.4GHz-varianten och har än så länge testat två ganska tunga spel som båda fungerat ok på högre grafikinställningar och de bör flyta på helt okay på medelinställningar.

De jag testat är Fallout 3 och Gears of War och om de spelen fungerar så bör du inte ha några problem med de spelen du nämner.

Lycka till!

Hoppas bara att frågeställaren inte får uppfattningen att MacBook är en spelmaskin! NVIDIA GeForce 9400M är ett entrylevel grafikkort som sitter som integrerat grafikchip på många moderna moderkort:

NVIDIA GeForce 9400 mGPU

ungefär med samma prestanda som ett ATI 780G (HD3200)

9400m bör vara den mobila, integrerade varianten av detta kort:

Nvidia Launches $59 GeForce 9400 GT - Tom's Hardware

Att geforce 9400 (enligt Apple) är upp till fem ggr snabbare än intel GMA X3100 säger bara att intelgrafiken var helkass på spel!

Senast redigerat 2008-11-14 11:38
Bevaka tråden