Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilderna borta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhoto har "tappat" bort ca. 7000 bilder.
Biblioteket är 23 Gb stort men när jag startar iPhoto finns inga bilder?
Har haft både library och programmet på extern disk men flyttat till
datorn och då försvann bilderna. Kan man återskapa dessa på något vis?
Datorn är en iBOOK G4 med iPhoto 7.1
Lelle

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-11 21:36

Starta iPhoto och håll nere alt-knappen samtidigt, tryck sen på knappen Välj bibliotek och peka på ditt library.

Hade tyvärr ingen effekt. O bilder.
Har Du fler idéer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 22:52

gå till foldern bilder och markera ikonen iphoto och tryck cmd + i

För att se hur stort bibloteket är. Då kan vi se ifall bilderna är borta ur programmet eller datorn.

//t

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-11-11 22:53

Högerklicka på iphoto library och välj visa paketets innehåll. Kan du se bilderna den vägen?

Library är på mer än 23 GB så bilderna måate ju finnas.
Det stämmer med tidigare koll. Men hur få fram dom?

Kan vara så att jag glömde stänga iPhoto när jag kopierade Library?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 23:18

Saxat ifrån apple.com

The ! or ? turns up when iPhoto loses the connection between the thumbnail in the iPhoto Window and the file it represents.

The most common cause of this is User Activity in the iPhoto Library Folder in the Finder.

Have you altered, moved or renamed anything in the iPhoto Library Folder?

If you haven't, then try rebuilding the database. Hold down the apple and option (or alt) keys while launching iPhoto. Use the resulting dialogue to rebuild. Choose the top three options.

If that fails, then it's likely that your databse has been damaged:

Try these in order - from best option on down...

1. Do you have an up-to-date back up? If so, try copy the library6.iphoto file from the back up to the iPhoto Library allowing it to overwrite the damaged file.

2. Download iPhoto Library Manager and use its rebuild function. This will create a new library based on data in the albumdata.xml file. Not everything will be brought over - no slideshows, books or calendars, for instance - but it should get all your albums and keywords back.

Because this process creates an entirely new library and leaves your old one untouched, it is non-destructive, and if you're not happy with the results you can simply return to your old one.

3. If neither of these work then you'll need to create and populate a new library.

To create and populate a new library:

Note this will give you a working library with the same Rolls and pictures as before, however, you will lose your albums, keywords, modified versions, books, calendars etc.

Move the iPhoto Library to the desktop

Launch iPhoto. It will ask if you wish to create a new Library. Say Yes.

Go into the iPhoto Library on your desktop and find the Originals folder. From the Originals folder drag the individual Roll Folders to the iPhoto Window and it will recreate them in the new library.

When you're sure all is well you can delete the iPhoto Library on your desktop.

In the future, in addition to your usual back up routine, you might like to make a copy of the library6.iPhoto file whenever you have made changes to the library as protection against database corruption.

Regards

TD

Jag hittar inga bilder hur jag än gör.
Har provat de tips jag fått men kommer ingen vart. Någon som haft liknande problem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 21:54

högerklicka på iPhoto foldern och välj visa paketets innehåll. Gå till contents -> originals.

Där finns dina bilder. Flytta den mappen till skrivbordet och öppna iPhoto. Nu måste du tyvärr lägga i dina bilder igen och sortera. Men hellre det än att gå miste om alla bilder.

Tack atomlab, nu har jag bilderna igen!! I sortering typ spridda skurar men dom finns iaf.
En ytterligare dum fråga, kan jag slänga mappen orginals när bilderna finns i iPhoto?
Lennart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 17:37

Yes det går bra. Nu är det iPhoto bibloteket du har på skrivbordet lika stort som mappen iPhoto i mappen bilder exlusive de modifierade du hade i det gamla.

//T

Bevaka tråden