Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro kraschar i Vista (Late 2008)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 19:28

Fick min nya Macbook Pro igår och installerade Vista för att spela lite red alert 3.

Då stötte jag på problem, bootcamp drivrutinerna framkallade blåskärm och låsning 2 sekunder efter start. Det är grafikkorttet med tillhörande chipset som inte vill lira alls.

Googlade fram följande Apple - Support - Discussions - Vista crashes after installation on new ... vilket ledde mig till en sida med modifierade drivrutiner. Provade dessa, allt fungerar bra i Vista, datorn hittar dock bara 9600M kortet men när jag startar red alert blir det blåskärm igen med samma felmeddelande om grafikkortet.

Någon som har någon idé?

Känns som att någon på Apple inte riktigt tänkte till när de gjorde bootcamp drivisarna, så mycket som de framhävt macbookfamiljen som perfekta "Windows" datorer.

Macbook pron kommer rulla en del med Vista så det känns väldigt tråkigt med sådana problem, och som vanligt ingen respons från apple.

/Junghage

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-12 08:10

Hm, vilken version av MBP är det? Jag har den "minsta" standard-MBP:n och jag har inga problem alls, men där är det ju bara 256 graffaminne. Sen är jag faktiskt inte säker på vilket av grafikkorten mitt viosta kör på, ska kolla det (om det nu går att välja i Vista).

Ursprungligen av bollman:

"Sen är jag faktiskt inte säker på vilket av grafikkorten mitt viosta kör på, ska kolla det (om det nu går att välja i Vista).

Ja, det går att välja i Vista, i alla fall om du har AMD/ATI originaldrivare. Högerklicka på den monitor du vill aktivera. Jag kör fyra monitorer ibland, två full HD och två mindre. Välj om du vill Clona eller göra Extended desktop. Tänk bara på att aktivera varje huvudmonitor först, annars kan du inte aktivera sekundärmonitorn på varje grafikkort.

och har du installerat Parallels Desktop kan du behöva starta Windows antingen via Bootcamp eller Parallels (den som fungerar), klicka på startmenyn och skriva "regedit" (utan citattecken. Då får du upp Registry Editorn.

Välj HKEY_LOCAL_MACHINE
SOFTWARE
Radera Parallels-mappen.

Starta om Windows.

Ursprungligen av Raumschiff:

och har du installerat Parallels Desktop kan du behöva starta Windows antingen via Bootcamp eller Parallels (den som fungerar), klicka på startmenyn och skriva "regedit" (utan citattecken. Då får du upp Registry Editorn.

Välj HKEY_LOCAL_MACHINE
SOFTWARE
Radera Parallels-mappen.

Starta om Windows.

Du kan inte köra spel under Parallells! Du måste köra skarpt.

Ursprungligen av Junghage:

Känns som att någon på Apple inte riktigt tänkte till när de gjorde bootcamp drivisarna, så mycket som de framhävt macbookfamiljen som perfekta "Windows" datorer.

Macbook pron kommer rulla en del med Vista så det känns väldigt tråkigt med sådana problem, och som vanligt ingen respons från apple.

/Junghage

Apple har nog inget intresse av att Vista rullar på bra på Apple hårdvara, officiellt odlar de ju myten att Vista inte är bra..Det är ju t o m en del i marknadsföringen för OS X. Se senaste eventet, där ser man detta. Jag kallar detta FUD.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-12 19:37

En liten uppdatering, efter att ha rensat bort alla spår av grafikkortsdrivrutinerna och installerat om de modifierade drivrutinerna från tidigare nämd sida så fungerar det. Hittar dock bara 9600M kortet och kortet kan nog prestera mycket bättre med riktiga drivrutiner. Nvidias egna drivrutiner fungerar inte heller. Now we play the waiting game

Macce65:
AMD drivare blir svårt till ett Nvidia kort. Enhetshanteraren hittar dock bara 9600M GT.
Måste tyvärr använda Vista till vissa moment på jobbet dessutom så är det lite snålt med spel på Os X

"Boot Camp fungerar med de flesta vanliga 32-bitars versioner av Windows XP och Windows Vista. När du använder något av operativsystemen på din Mac kan du köra Windows-programmen i full fart. Windows-program har full tillgång till flera processorer och flera processorkärnor, accelererad 3D-grafik..." Saxat från Apple - Mac OS X Leopard - Funktioner - Boot Camp så det vore trevligt om de kunde stå för det.

Bollman:
Det är standard config 2.4 ghz med 256 mb grafikminne.

Raumschiff:
Har inte paralells installerat.

[QUOTE="Junghage;1655210"]Macce65:
AMD drivare blir svårt till ett Nvidia kort. Enhetshanteraren hittar dock bara 9600M GT.
Måste tyvärr använda Vista till vissa moment på jobbet dessutom så är det lite snålt med spel på Os X

[QUOTE]

Eftersom jag har ATI-grafik svarade jag på frågan om Vista kan se flera grafikkort, och svaret är att det kan det!

Det hör till saken att jag har ett moderkort med ett ATI-chipset + ett ATI-grafikkort som tillsammans stöder funktionen "SurroundView". Man kan inte köra multimonitor med ett grafikchip från ATI och ett från nVidia, både måste vara av serien ATI HD3200 eller högre. Såvitt jag vet använder inte Apple ett chipset som stöder SurroundView. Begräsningen är alltså i hårdvaran/chipsetet i detta fallet, inte i Vista, se mitt skärmklipp.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-13 12:54

Att Vista kan se flera grafikkort visste jag med. Men som du kanske vet sitter det ju 2st grafikkort man kan växla mellan i nya MBP. Man kan välja att köra på det strömsnålare "inbyggda" eller på det mer avancerade med eget VRAM.
Det verkar rulla snabbt för mig i Vista, så jag antar att den kör med det rätta graffat

Junghage: Kör du din BootCamp-drivarna från orginalskivan?

Ursprungligen av bollman:

Att Vista kan se flera grafikkort visste jag med. Men som du kanske vet sitter det ju 2st grafikkort man kan växla mellan i nya MBP. Man kan välja att köra på det strömsnålare "inbyggda" eller på det mer avancerade med eget VRAM.
Det verkar rulla snabbt för mig i Vista, så jag antar att den kör med det rätta graffat

Jag vet och därför undrar jag nu om du verkligen ser de två grafikkorten i drivaren? Du kan ju bara jämföra med hur det ser ut i ATI-drivaren i min bild (även om jag kör fyra monitorer på två grafikchip)

Som jag skrev så måste BIOS ställas om OM man kör två grafikkort så att den kan förmedla detta till OS. Alltså borde det finnas motsvarande funktion i UEFI och då undrar jag om Apple sett till att UEFI kan kommmunicera med Vista (64)?

Kör du Vista 64 SP1, där du under installationen använde SP1 media så att du verkligen kör med rak kommunikationn till UEFI, Bollman?

Det ska ju inte vara så att du inte vet vilket av de två olika grafikchipen du använder, detta ska du kunna välja i drivaren! OM inte, kontakta Apple och be dom fixa UEFI så att den kan kommunicera med Vista 64, de säljer ju datorena på att de kan köras under Windows! Eftersom Vista klarar en massa samtidiga grafikkort ligger bollen hos Apple .

Senast redigerat 2008-11-14 10:49
  • Medlem
  • 2008-11-14 11:13
Ursprungligen av Macce65:

Det ska ju inte vara så att du inte vet vilket av de två olika grafikchipen du använder, detta ska du kunna välja i drivaren! OM inte, kontakta Apple och be dom fixa UEFI så att den kan kommunicera med Vista 64, de säljer ju datorena på att de kan köras under Windows! Eftersom Vista klarar en massa samtidiga grafikkort ligger bollen hos Apple .

Nya MacBooken är låst till 9600M GT när man kör Windows:

Answer

Ursprungligen av perka:

Nya MacBooken är låst till 9600M GT när man kör Windows:

Answer

Synd/onödigt, eftersom begräsningen uppenbarligen inte ligger i Vista http://www.99.se/attachments/powerbook-macbook-pro/19023d1226483813-macbook-pro-kraschar-i-vista-late-2008-ati.jpg så måste den ligga i UEFI eller i nVidias drivare.

nVidia skriver "When running Microsoft's Windows XP™ or Microsoft's Windows Vista™ using Apple's Boot Camp, the system locks into higher performance mode which uses the Geforce 9600M GT discrete GPU for all graphics related tasks and can not be changed to use the Geforce 9400M motherboard GPU for battery life mode."

BootCamp innebär ju att man emulerar en BIOS på toppen av UEFI. Testa att installera Vista 64 SP1 som ju kommunicerar skarpt med UEFI på samma sätt som OS X gör.

Det finns ingen anledning för Apple/nVidia att inte stöda multi GPU chip under Vista 64 SP1.

Detta kan ju oxå förklara varför Anandtech kom fram till att MacBook drog mer ström under Vista än under OS X - han kunde bara köra på dett strömslukande grafikchipet!

Kontakta Apple o be dom fixa detta!

Senast redigerat 2008-11-14 13:18
1
Bevaka tråden