Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkronisera iPhoto med orginalbilderna - Spara hårddiskutrymme

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-18 22:31

Hej!

Jag undrar om det finns något sätt att synkronisera iPhoto med orginalbilderna i Finder. Det vill säga att den slipper göra kopior på varje fil, så att min utrymme på hårddisken slipper fyllas på nolltid.

Då vill jag ju givetvis att ska gå att ta bort filer ur iPhoto, utan att de försvinner direkt i Finder.

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • 2008-02-19 10:33

I iPhoto inställningarna, kryssa ur "kopiera till iPhotobibloteket"

http://www.99.se/images/attach/png.gif

trodde ja var ensam med det problemet

Men fick ditt tips inte att funka riktigt, klickade bort ut den rutan prövade lägga in bilder men Iphoto mappen blir större ändå?

Jag har en mapp i bilder som jag tar bilderna från och vill synca med iphoto....

hej jag igen...fortfarande samma problem ingen som har lösningen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-22 22:41

Iphoto gör ju previewbilder som lagras inne i Iphoto. Detta gör att det växer även om man bara kör referens (länk till originalet som ligger på annat ställe utanför Iphoto).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2008-11-11 18:53

akta så att ni inte glömmer detta när ni byter hårddisk eller backar upp på rätt ställe.
man lär sig av sina misstag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-11 19:06

En relaterad fråga: iPhoto KRÄVER alltså att bilderna lagras lokalt på datorn? Jag har för närvarande all min musik på extern hårddisk, men så kan man alltså inte göra med bilder och iPhoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 00:09

Jodå, du kan ha ditt iPhoto-bibliotek var du vill. Håll ner alt-knappen då du startar iPhoto.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-01-15 10:11

var finns informationen

I vilken fil finns informationen om taggar och betyg i IPhoto.Library? Eller ligger de någon annanstans app support eller nåt liknande.

Fungerar det liksom att starta om ett nytt bibliotek och föra över information om bilderna och sedan importera bilderna på nytt. De har ett unikt namn. Känner Iphoto igen bilden på namnet.
Programmet kommer inte ens ha tumnagel att visa. Som det är nu så ser jag inte förrän jag skall göra något med bilden att bilden saknas
Detta för att jag tidigare sparat bilderna på externhårddisk.

tackar på förhand för alla svar som kan bidra.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-01-15 10:48

jag har precis provat att flytta Library6 till en ny Iphoto library. so far so good alla smarta mappar och betyg är med och tumnaglarna är tomma. Om man importerar bilder från modified genom Iphoto så blir dessa orginalbild. och om man lägger Modified mappen i Iphoto library så kommer man inte åt att importera dem. Anledningen att jag vill det är att de bilderna finns i alla fall eftersom Iphot skapat dem utifrån mina orginal som ligger någon annanstans. men jag vill att de hamnade som modifierade. Men dit kommer jag aldrig. Jag gör om. tack ändå.

1
Bevaka tråden