Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inDesign 5.0.4 - textpaletter fungerar inte längre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 15:30

Uppdaterade till 5.0.4 av bara farten och helt plötsligt slutade t.ex. paletterna stycke och tecken fungera.

Om jag markerar den text jag vill jobba med och sen vill ändra t.ex. grad eller indrag osv och markerar värdet jag vill ändra i paletten hinner jag ibland skriva en siffra innan det sedan resulterar i att markeringen hoppar tillbaka till texten jag jobbar med och helt enkelt ersätter den eftersom den är markerad.

Alltså t.ex: jag markerar min rubrik som nu är 10 pkt.
Jag markerar sedan den aktuella graden i teckenpaletten.
Om jag försöker göra rubriken 52 pkt istället så hamnar först "5" på rätt ställe, sen ersätts min rubrik med "2" istället. Ibland fungerar det bara inte alls.

Visst. Pilarna "upp" och "ner" i paletterna fungerar fortfarande, men det blir ju lite problem om jag vill ändra 12pkt till 5mm istället osv.

Någon inställningsfil jag kan slänga tror ni?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-06 16:45

Vi har samma problem och använder Extensis Suitcase.
Släng Suitcase eller stäng av Suitcase auto-activation i Indesign inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 17:27

Tack så mycket! Du har räddat mitt pågående projekt.
Slänga suitcase vill jag verkligen inte, men det räckte som du sade att stänga av auto-activation. Tack tack!

Suitcase auto-activation har alltid varit och kommer alltid vara något som jag aldrig kommer använda för det har aldrig funkat som det ska.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-07 10:30

Testa Linotypes typsnittshanterare. Funkar bättre för mig, men blir ohanterligt i vår miljö med flera datorer och användare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-07 10:32

Extensis har tappat mycket trovärdighet i mina ögon. Inte direkt en okänd bugg. Och Suitcase är det enda program som vi har som inte körs som Universal b inary.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 15:23

Instämmer med föregående talare; pröva Linotype. För mig är det den enda typsnittshanterare som fungerat tillfredsställande de senaste tio åren. Gratis dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 10:30

Absolut. Jag använder Linotype-varianten hemma och det funkar bra, så det är nog dags att fundera på det även på jobbet.
Jag har däremot inte haft några större problem med Suitcase tidigare, så lite får man väl kanske gnälla på Adobe också eftersom problemet inte funnits innan min senaste uppdatering?
Tack så mycket för tipset i alla fall.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-11 12:54

Att jag är negativ över Suitcase är att vi har fler problem som kan härledas till Suitcase.
Klienten tappar kontakten med typsnittservern titt som tätt. Server-varianten äter upp allt minne. Set dupliceras. Suitcase kraschar lite för ofta för att vara hälsosamt, gärna när man skriver ut ...

Det fungerar också ännu sämre om man försöker använda dokument från CS1 eller CS2. Att spara om dessa till CS3 hjälper inte. Man måste göra om dom från grunden i CS3.

Nog tjatat, nu ska jag testa CS4. Jag håller tummarna och hoppas.

1
Bevaka tråden