Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för ändring av bildstorlek

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-11 12:22

Hej.

Jag letar efter ett program där jag kan ändra storleken på mina bilder.
Jag skulle behöva förminska dem till 1 mb styck, och vet inte riktigt hur jag ska göra..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 13:41

Öppna i Förhandsvisning välj "spara som". (funkar i OSX 10.5)

Graphic converter är suveränt.
ImageWell lite mer slimmat

ett regat graphicconverter klarar Batch-jobb ( all bilder i en mapp t ex)
Att spara alla bilder som jpg med filstorlek=x bytes gör man enkelt där.

Gör inställningar, starta jobbet, gå och drick en kopp. Tillbaka klart.

iPhoto!
Man kan också jobba med Automator-actions i Mac OS X för att skapa arbetsflöden som ändrar storlek på bilder, då jobbar man mot Förhandsvisning.

1. Först tar du reda på hur stor (bredd och höjd) som en bild bör vara för att väga in på ca 1 MB som JPG. Det kan du göra med vilket bildredigeringsprogram som helst som du kan ändra storleken på en bild.

Ett gratis program som inte innehåller riktigt lika mycket som Photoshop, men åt det hållet i alla fall är detta GIMP - The GNU Image Manipulation Program finns för mac, pc, linux mm och är Open Source.

En bild från min kamera som var 3072x2304 JPG vägde in på 1.8 Mb och omskalad till 1024x768 är den 796 kb. Men detta varierar mellan bilder, vilken kompressionsgrad man väljer och motivet. En del motiv är lättare att komprimera (mycket himmel eller stora ytor med samma färg) och andra är svårare. Så alla bilder som är 1024x768 har inte samma filstorlek.

2. När du vet storleken i bredd och höjd så kan du ha nytta av detta Applescript, du kan ha det på en knapp i alla dina fönster i Finder, så när du vill ändra storlek på en viss bild markerar du den bara och klickar på knappen:

http://www.99.se/mac-os-x/254304-vill-ha-s-att-mappar-visas-listor.html

Ursprungligen av Taz_1999:

2. När du vet storleken i bredd och höjd så kan du ha nytta av detta Applescript, du kan ha det på en knapp i alla dina fönster i Finder, så när du vill ändra storlek på en viss bild markerar du den bara och klickar på knappen:

http://www.99.se/mac-os-x/254304-vill-ha-s-att-mappar-visas-listor.html

Upptäckte just att länken jag lade in ovan är fel, jag menade att länka till denna tråd:

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-f-r-att-processa-bilder-till-best-mda-bredder-f-r-tex-bloggar-tryck-mm.html

Finessen med Graphicconverter är att du kan ställa målstorlek = 1MB.

Klart & betalt...

En tanke som slår mig. Du säger att du vill göra om dina bilder till 1MB styck.

Om du gör detta finns det senare ingen återvändo. Om du kastar bort bildinformation så är det kört. Om du vill skriva ut bilden så kanske du inte har information till ngt mer än ett suddigt pixelerat resultat.
Det finns många diskussioner kring detta här på 99, en del hålls i Digitalfoto-delen av forumet.

Själv är jag väldigt restriktiv med vilka data jag kastar bort. Att redigera en bild där huvuddelen av informationen saknas är inte kul....

Om det däremot är KOPIOR av bilder, som t ex skall publiceras på webben är det väl OK. Men då finns originalet kvar i ngt lämpligt format (TIFF, RAW etc)

Håller med om att Graphic converter är riktigt bra. Jag har jobbat mycket med det programmet och dess batchfunktion och även stöd för Applescript gör det till ett riktigt bra universal-verktyg just för att redigera bilder och använda det i arbetsflöden där bildredigering ingår. Att man kunde ställa in målstorlek hade jag dock missat att GC kunde.

Men jag är förstås nyfiken på varför bilderna skall vara 1Mb och hur allvarligt kravet är? Om man konverterar 100 bilder och de blir ungefär 1Mb beroende på att olika bilder har ett innehåll som ger olika slutstorlekar beroende på motiv och därmed kompressionsmöjligheter. Är det alltså OK att bilderna kommer att ha en bredd och höjd som varierar lite men de är exakt 1024 kb tex, eller är det ok om bilderna har exakt samma bredd och höjd, säg 1200x900, men de varierar i filstorlek mellan 950 kb till 1250 kb?

Kan nämna att förutom de program som nämnts hitills, så kan även dessa program "batch"-skala bilder. Vilket betyder att du kan peka på en mapp, eller välja ett antal bilder och skala ihop allihopa på en gång.

* Adobe Photoshop
* Adobe Fireworks
* Gimp ( verkar kräva plugin eller lite bekantskap med terminalen, det beskrivs tex Här, men det verkar även finnas plugins till Gimp för Batchmode, tex Här och Här. Men jag inser också att detta är betydligt krånligare än de andra lösningarna.

Senast redigerat 2008-11-20 20:05
1
Bevaka tråden