Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera bort CD-spelaren i nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-08 09:26

Hej!

Häromdagen fick jag min första Macbook i livet, och vilken fantastik dator det är! Jag är oerhört imponerad över Apples senaste kreationer!

Nörd som jag är funderar jag dock med det samma på hur jag ska kunna göra macbooken ännu bättre, och det enda jag kommer att tänka på är om man skulle kunna göra den ännu lättare. På grund av detta funderar jag alltså på om man kan montera bort CD-spelaren... eftersom jag i princip aldrig använder CD-skivor. Det uppenbara snabba svaret borde vara ja... men frågan är ju om det medför några risker? Vad tror ni? Är det någon som har gjort detta?

Har tyvärr inget svar på din fråga, men en fundering kring det du vill göra.
Om du nu känner att en CD-spelare är överflödig, och du vill ha lägre vikt, varför satsade du inte på en MacBook Air ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 03:01

Enkelt... ekonomi och prestanda

Ursprungligen av matekb:

Enkelt... ekonomi och prestanda

Okej! Ett skäl lika bra som något annat
Personligen skulle jag nog välja att sätta in en extra HDD om jag valde att ta bort brännaren, då får man visserligen inte lägre vikt, men betydligt mer plats.

Det skall väl gå att montera bort den då jag har svårt att tro att en kontroll av hårdvaran vid uppstart stannar då cd spelaren är borta. Alla operativsystem går att köra från minne det är bara att ta bort pekaren mot brännaren. Sedan kan jag tycka det är dumt då åtminstone jag KÖPER skivor och laddar in samt använder brännaren då och då samt installerar program från skiva.

Och vad väger en sån slimmad cd egentligen? 100 gram?

Det finns bra guider för de flesta av Apples datorer på iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories om man behöver montera isär av någon anledning.

  • Medlem
  • 2008-11-11 00:57

Utan cd´n så får du ju ev plats med 2 st 500 GB = 1 TERABYTE
En rolig ide för den som vill ha mycket plats.

Lycka till!
Ebbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 09:08

Men vad händer med din ett åriga-garanti?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-11 09:11

går det att koppla in en extra hårddisk där superdriven har suttit, är det samma kontakt eller hur funkar de?

och som ngn skriver; hur mkt vikt vinner du? Samtidigt förlorar du garantin.

Det finns en gammal tekniker-lag som säger:
If it works - don't fuck with it.

Sedan betvivlar jag att granssnittet är standard för hd.

Du gör som du vill. Berätta gärna för oss andra hur det gick.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 09:36

Som jag har förstått det så är det ett vanligt SATA-gränssnitt, vilket skulle betyda att man borde kunna koppla in en hårddisk istället... men som sagt det är ju det där med garantin. Det är ju inte så roligt att bryta den.

Jag kommer nog inte våga prova än på ett tag

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-11 09:45

nej men va bara kul o veta om det gick att göra rent tekniskt, jag har också läst att det ska vara SATA-gränssnit på den nya superdriven så det borde ju gå.

En sak jag har funderat på är om då macbookppro kanske kommer kunna stödja raidhårddiskar i framtiden, så man får välja om man vill ha en superdrive eller två HDD, skulle vara väldigt spännande om det kom.

Till den gamla modellen finns ju den här lösningen: MCE OptiBay Hard Drive for MacBook Pro, MacBook and PowerBook G4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 18:14

Är det någon som har en exakt uppgift på hur mycket CD-enheten väger? Jag har letet men inte riktigt hittat någon siffra som jag litar på.

  • Medlem
  • 2008-11-11 20:51

Nu börar jag bli sugen själv på att testa. Har en gammal PB 12" som genom åren "slitet ut" 5 st hårddiskar och nu är på den femte. När jag tänker på hur sällan det är som jag använder brännaren ... säkert över ett år sedan! Verkar det ju som cd-brännaren är paserad teknologi. Numera sköter jag det mesta med en rejäl usb-sticka.

Fråga? Är det bara en utfyllnadslåda som mcetech.com säljer?
-Om det är så kan det ju inte vara så svårt att
Lägga i lite fyllning själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-12 18:12

En sak som jag funderar över är ifall man ändrar luftflöde ifall man tar bort cd-spelaren. Det kan ju vara viktigt att luften tar en viss väg genom datorn för att kylningen ska fungera på ett optimalt sätt.

1
Bevaka tråden