Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med ny Macbook.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte min Macbook på torsdagen efter att den kom ut i USA, och jag har nåt strul med den. Något som framkallar ångest. Jag har fått typ tio Kernel Panics utan att jag vet varför. Ibland lägger ljudet av och datorn säger att den inte kan spela upp ljud. Dessutom brukar det när jag startar upp datorn att den inte kan läsa skivan, när jag inte har nån skiva i.

Någon som känner igen något?

Har varit i kontakt med Apples support, och vi har gjort alla möjliga tester, och de lutar åt att det nog är nåt hårdvarufel. Ångest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 05:27

Ja, verkar som om du måste skicka tillbaka den : (

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-11 07:47

Hade lite samma med min nya Alu Macbook. Dock började min krångla när jag satte i 4GB (Apple OK) RAM. Då fick jag kernel panics, maskinen frös osv. Ibland hann jag knappt starta upp den innan den krashade, ibland kunde jag starta ett par program. Det märktes även på skärmen då det blev som "linjer" som hoppade till osv.

Den är inlämnad till stället där jag köpte den, och när jag pratade med teknikern i fredags så sade han att de skulle byta logikkortet i den då tester inte visat så mycket (när jag körde minnestester så var minnet alltid ok, utom en gång när jag körde memtest via windows).
Spenderade en helg att köra med de 2GB som kommer original, och då fungerade datorn utan några som helst problem.

Har kollat på nätet, och det verkar som att en del har problem med dem när de kör med 4GB RAM, där några har gått tillbaka till 2GB och då har det fungerat bra igen. Vet dock inte om detta jag beskrivit passar in på dina problem dock.

Jag hoppas jag får tillbaka den idag :/

Igår tömde jag den helt och det första som händer när jag startar den är ett felmeddelande.
Typ "datorn kan inte läsa den inmatade skivan", och den menar inte någon cd-skiva. Antar att den menar hårddisken eller nåt. Känns inte lovande iaf...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-12 17:51

Jag gissar på att du troligen måste lämna in den så de får kika på den.
Känner igen problemet du nämner med att den inte kan läsa från disk, har nog läst det på Apples supportforum, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt så jag kan inte bistå med någon länk. Men troligen är det som tidigare nämnts bäst att du lämnar in den så de får kika över den.

Jag fick tillbaka min Macbook idag, de har bytt logikkortet i den och kört hw tester på den efter det. Än så länge har jag inte märkt några problem, dock har den bara varit igång i c:a 2 timmar. Men den har iaf inte hängt sig eller krashat under den tiden (håller på att göra en ny TM backup för den osv så den är lite belastad, men verkar fungera ok nu ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 21:47

hittar inte airport-kortet

har också haft strul med min nya, inget extra minne insatt eller så heller.
den bara frös sig och nu säger den att det inte finns något airport-kort installerat.
någon som har en idé om vad det kan vara?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-11-13 07:26

Spontant låter det som att även ditt logikkort kan vara felaktigt . Dock bara en gissning från min sida, bästa är kanske att låta tekniker titta på den, om problemet kvarstår (prova även att resetta NVRAM, och som sista utväg även SMC för att se om det hjälper innan du lämnar in den. OBS, läs noga instruktionerna här (NVRAM) och här (SMC) innan!).

Än så länge har min dator fungerat ypperligt sedan jag fick tillbaka den igår, anävnde den ett par timmar igår, och lite imorse. En tanke är att Apple kanske har haft problem med tillverkningen av logikkort då det verkar vara en del problem som verkar sakna en direkt anledning. (bara spekulation från min sida).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 15:14

testat att nollställa både smc och NVRAM, antar att jag måste lämna in den. är svårt att motivera sig bara eftersom jag ändå kör mobilt bredband och inte använder airporten.

1
Bevaka tråden