Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVB-C TV med CA-modul i Mac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-10 23:43

Någon här som tar emot dvb-c (digital kabel-tv) med ca-modul på sin Mac?
Jag har kollat runt lite och endast hittat Elgato eyeTv 610 som har stöd för detta och den verkar inte ens säljas längre?
Finns det något annat alternativ?

  • Medlem
  • 2008-11-11 08:08

EyeTV Hybrid

Ursprungligen av Dalle:

EyeTV Hybrid

Det räcker inte. Du missade nog en viktig detalj i hans fråga. Han skrev "...med CA-modul...".

Man kan komplettera EyeTV Hybrid med en EyeTV Common Interface. Då kan man köra med CA-modul.

Macoteket - Elgato EyeTV Common Interface
Macoteket - Elgato EyeTV Hybrid marksänd analog/digital TV (DTT) - NY version!

Förtydligade rubriken så att det framgår redan där att frågan gäller med CA-modul.

/Mod

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-11 15:56

Tack för svar!
Men på följande sida så läste jag att man inte kan se på betalkanaler via digitala kabeltv-nätet med eyetv hybrid: Which EyeTV products can work with Digital Cable?
Dessutom så står det på sidan med "EyeTV Common Interface" att den endast fungerar med Boxer.
Eller har jag missat något?
Tycker att det borde finnas något annat alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 20:54
  • Medlem
  • 2008-11-15 09:46

Comhem

Hur ligger det till med det som man brukar kalla dom fria kanalerna, kan man se dom med Hybrid, och utan Comhem kort.
Hybriden ska ju kunna ta DVB C, och där är väl Comhem vanligast
P-O

Ursprungligen av pomac:

Hur ligger det till med det som man brukar kalla dom fria kanalerna, kan man se dom med Hybrid, och utan Comhem kort.
Hybriden ska ju kunna ta DVB C, och där är väl Comhem vanligast
P-O

Comhem har mig veterligen inga okrypterade kanaler. De kanaler som brukar benämnas de fria kanalerna sänds i marknätet dvs DVB-T. SVT, TV4, TV6 och några till.

Angående hybriden så kan den användas med betalkanalerna i kombination med programmet eyetvcamd, men man måste då ha en kortläsare och en kortserver där man pluggar i det fysiska kortet. Programvaran för själva kortet finns mig veterligen inte i macversion, så det är en lösning som kräver tillgång till en linux eller windowsmaskin. Har man redan hårdvaran så är det dock en toppenlösning.

Angående Eyetv Common Interface så funkar det förmodligen även för Comhem om man köper till en conax-modul (det ser på bilderna ut som att man kan sätta in vilken ca-modul som helst). Dock blir det en ganska dyr lösning, antagligen nästan dyr som en firedtv+eyetvprogramvara.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-21 21:25

Ja den är ju helt klart ett alternativ. Får se om jag skaffar någon av dem. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 12:18

Är det lätt att rippa från en så'n där DVB-C + CA + COMHEM?

Ursprungligen av planB:

Är det lätt att rippa från en så'n där DVB-C + CA + COMHEM?

Vad menar du med rippa?
När du spelar in sparas programmen på hårddisken. Du kan sedan klippa och ta bort alla reklamavsnitt och exportera i önskat format i valfri mapp. Det är väldigt praktiskt om du har en Mac Mini ansluten till TV:n och vill nå allt inspelat från fjärrkontrollen.

I senaste Ilove beskriver man tydligt hur kan man koppla elgato hybrid + Elgato EyeTV Common Interface och comhem. Min fråga är: Den Elgato EyeTV Common Interface som säljs på Macoteket är anpassad till boxer. Kan man byta ut CA-modulen på den och stoppa in en anpassad till comhem som säljs på Elgiganter eller dyl? Jag frågade personalenen på Macoteket men de visste inte och inte heller ville öppna förpackningen för att se om det går vilket är konstigt eftersom först då kan de vet om det fungerar och sälja kanske fler enheter. Finns det någon som vet om det går och om det fungerar?

Ursprungligen av toox500:

I senaste Ilove beskriver man tydligt hur kan man koppla elgato hybrid + Elgato EyeTV Common Interface och comhem. Min fråga är: Den Elgato EyeTV Common Interface som säljs på Macoteket är anpassad till boxer. Kan man byta ut CA-modulen på den och stoppa in en anpassad till comhem som säljs på Elgiganter eller dyl? Jag frågade personalenen på Macoteket men de visste inte och inte heller ville öppna förpackningen för att se om det går vilket är konstigt eftersom först då kan de vet om det fungerar och sälja kanske fler enheter. Finns det någon som vet om det går och om det fungerar?

Finns ingen anledning att tro att detta ej skulle gå. Tittar du på bilden av kortläsaren så ser du att CA-modulen sticker ut: http://elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy/onlineStoreProperties/08/storeAccess/01/imageTeaser/CI1.jpg

Så att köpa den där, dra ut viaccess-cammen (för Boxer) och sätta i en conax-dito (för Comhem) bör funka utmärkt. Dock är det en extremt dyr lösning! Common interface + conaxmodul kostar ju nästan 2100 spänn (149,95 euro ≈ 1600 kr) plus 500 för conaxmodul). Plus Elgato-mottagaren då.

Om du köper en router med usbport som du kan lägga in linux på (tex asus wl-500w eller 500g) samt en usb-kortläsare http://www.swedishdigital.se/catalog/product_info.php?products_id=442 kommer du undan med 1100 + 200 = 1300 för w-modellen eller 800 + 200 = 1000 kr för g-modellen. (W-modellen har 11n-nätverk, g har 11g.) Kräver dock lite datorvana, men kan det ju vara värt för att spara 800. (Guide här: http://www.comhit.net/showthread.php?t=18796 ).
Fyra fördelar:
1. Du slipper släpa runt på den där kortläsaren jämt
2. Du slipper slipper ockupera en usb-kontakt
3. Det är billigare
4. Om du skaffar en usbmottagare till så kan du koppla upp den mot kortet också, och slipper betala ockeravgift för tvillingkort.

En nackdel:
1. Du måste ha tillgång till internet om du går hemifrån och vill kolla på dina kanaler. Men med tanke på att du har comhem så kan du ju inte gå runt hur som helst ändå, så denna nackdel kan du förmodligen bortse ifrån.

Ett alternativ till: Köp en dreambox, sätt i kortet i den, dela ut kortet till datorn och koppla in dreamboxen till tvn. Då kan du se på kanalerna på tvn via dreamboxen också, ifall andan nån gång faller på. Rent tekniskt är det samma lösning som med asus-routern, med skillnaden att du byter trådlöst nätverk mot scartkontakt typ

Senast redigerat 2009-01-26 20:35

Jag är lite nyfiken på den där Elgato EyeTV Common Interface. Kan man spela in en betalkanal och titta på en annan om man har Elgato Diversity?

Ursprungligen av toox500:

I senaste Ilove beskriver man tydligt hur kan man koppla elgato hybrid + Elgato EyeTV Common Interface och comhem. Min fråga är: Den Elgato EyeTV Common Interface som säljs på Macoteket är anpassad till boxer. Kan man byta ut CA-modulen på den och stoppa in en anpassad till comhem som säljs på Elgiganter eller dyl? Jag frågade personalenen på Macoteket men de visste inte och inte heller ville öppna förpackningen för att se om det går vilket är konstigt eftersom först då kan de vet om det fungerar och sälja kanske fler enheter. Finns det någon som vet om det går och om det fungerar?

Går den artikeln att läsa på internet, eller är det tidning?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Går den artikeln att läsa på internet, eller är det tidning?

Det var en tidning...

http://www.ilove.nu/blogg/ilove/papperstidningen-ilove-tar-paus

Men webbsajten finns kvar. Kanske finns artikeln där någonstans...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-30 16:40

TerraTec H7 är en ny mottagare för DVB-C & DVB-T med plats för kortmodul.
http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html

Har någon här hunnit prova om det fungerar som det ska med t.ex Comhem?

TerraTec H7 borde fungera. Den ser ju ut exakt som Elgatos nya mottagare för DVB-S2.

EyeTV DVB-S2: http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/EyeTV-Sat/product1.en.html
TerraTec H7: http://www.terratec.net/en/products/TerraTec_H7_91101.html?premium=1

Notera också att det på TerraTecs sida för H7 står "Software for Windows PC and Mac". Så den där lösningen från TerraTec borde passa för Comhem om man kompletterar med en conax-modul. Observera att man då bara får tillgång till SD-kanalerna, iom att HD-kanalerna kräver parade kort och "godkänd" mottagare.

Tycker dock fortfarande det är en väldigt dyr lösning.

Mediecenter omöjligt med viasat?

Vet inte om jag hamnar helt fel, men jag vill skapa ett mediecenter med mac-mini och eyetv sat. Har tv via parabol och viasat. Eyetvn kräver ca-modul som jag förstår, men viasat uppger att det inte går att använda ca-moduler med dem som leverantör. Innebär det här att jag inte kan ha ett mediecenter med mac-mini/eye tv så länge jag har viasat som leverantör???

Det kan du visst, men det blir en dyr och (vid installationen) tekniskt krävande lösning. Är pengar och teknik inget problem, köp Elgato DVB-S2, en Diablo Cam samt en programmerare för Diablo Cam. Googla därefter upp några guider, programmera med rätt programvara - därefter kan du tuta och köra.

Förutsatt att du inte har ett av Viasats nya kort, som tydligen bara funkar i deras orginalboxar än så länge. HD-kanalerna går heller inte att få in.

Totalt kostar kalaset dig kring 4000 skulle jag tro, plus mac mini då (men en sån kanske du redan har).
Personligen hade jag hellre lagt pengarna på en Dreambox 800 (strax över 5000 inkl frakt och stor hårddisk).
* Smidigare att hantera än Eyetv (eyetv kräver i princip mus och tangentbord)
* Enklare att installera (flasha om, ladda ner en softcam, plugga in viasatkortet så är det klart)
* Mer framtidssäker (du kan tex bara byta tunern om du en vacker dag vill skaffa boxer istället, kostar ca 600 kr)
* drar mindre ström än mac mini
* Inspelningar är bara att kopiera över till datorn om så önskas.

Observera dock att Dreamboxen är bäst på en sak - TV. Något media center är det inte (även om det faktiskt går att spela upp mkv-filer så är gränssnittet för att göra det väldigt dåligt, så inget man vill använda i längden).

Och återigen - Viasats nya kort funkar inte i Dreambox eller CA-modul ännu. Har du ett sådant (tror det hade gul pil) så får du sitta still i båten tills det kommer en lösning. Annars är det pengar i sjön. HD-kanalerna funkar enbart i Viasats orginalbox.

I våras rapporterades det att Elgato hade problem med att få EyeTV Common Interface att funka med Comhems SmartCard. Någon som vet om det har löst sig?

Elgato Eyetv Common Interface

Vet inte riktigt om detta är rätt tråd, men jag är på jakt efter Elgato Eyetv Common Interface. På Macoteket vet man inte varför Elgato Eyetv Common Interface inte längre finns till salu och enligt denna tråd verkar det varit en del problem med produkten. Någon annan tråd vittnar om att det iofs finns alternativ, men det kräver en del fix och programmering.

Jag bor i en villa med en gammal hederlig antenn med boxerabonnemeng och kör macmini och vill nu ha in även de kodade kanalerna. Enligt butiken skall jag alltså ha Elgato Eyetv Common Interface, men den säljs inte längre...

Jag kan rimligen inte vara ensam om detta problem, hur gör ni andra?

Boxer supportar inte Common interfacet Elgato, hade själv Common interfacet och varje gång man skulle starta EyeTv var den tvungen att söka in kanalerna osv, hade alltid problem med betalkanalerna.
Ringa boxer är ju lönlöst och ringa ElGato ja dem säger ju bara att det skall fungera, så mkt längre i ärendet kommer man inte!
Lägg pengarna på ngt vettigare istället, vad vet jag dock inte men det måste ju finnas alternativ som verkligen fungerar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-02 17:17

Elgato Common Interface går ju ö h t inte att få tag på längre i vilket fall... Någon som har en lösning för detta att rekommendera?

Jag köpte en Elgato CI-modul för en vecka sedan från Kullander i Malmö...
Så visst går de fortfarande att få tag i. Mycket snyggt paketerad för svenska marknaden med en Viaccess CAM. Tyvärr är CAM:en enbart för Mpeg2...

--------
Edit:
Om du inte lyckas hitta just en Elgato CI verkar det vara en re-brand på en Hauppage.
När jag tittar i "System Profiler" under USB så står min som en "WinTV-CI-USB2"
från Hauppauge Computer Works, Inc.

Senast redigerat 2010-04-02 20:36
  • Medlem
  • 2010-04-03 16:32

Har kört Terratec H7 på jobbet med xp och testat HD etc utan problem via DVB-C men Gryptoguard funkar ej för er som ev kommer få det snart. Ingen mjukvara än så länge verkar stödja det.

Någon som kan bekräfta om CryptoGuard funkar på Terratec H7 eller motsvarande produkt?

1
Bevaka tråden