Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera nytt system?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-10 23:03

Hej

Nu har jag försökt att rädda mitt System Mac OSX.5.5, men det är tydligen så att ingen kan hjälpa mej. Så nu är frågan; kan jag göra mej av med nuvarande system och installera ett nytt Mac OSX.5 och som jag sedan kan uppgradera till OSX.5.5, och hur går jag bäst tillväga
och vad skall tagas bort och vad skan vara kvar?

Behöver jag radera hela HD´n ?

azohn

Sök lite på forumet. Det finns många trådar om olika sätt att installera om...

Just det där är ofta busenkelt på Mac. Mata in installationsskivan och starta med C nertryckt. Du kommer därefter in i en guide där du får välja språk och lite annat roligt. I en ruta får du välja alternativ, det brukar vara en knapp man får trycka på för att se dem. Välj att arkivera och installera. Det flyttar systemfiler till en egen mapp och installerar helt nya, men alla program och sparade filer finns kvar utan att något tas bort. Du behöver inte radera hela hårddisken.

  • Medlem
  • 2008-11-11 10:55

Hej

Problemet är bara att jag inte kan installera nytt OS pga att det är något fel på min dator, PowerBook G4. Något har hänt som jag inte förstår. Jg kan inte välja tex. startskiva av någon anledning.

Därför måte jag kasta ut nuvarande system och hoppas på att det går att starta på Mac OSX.5. Min fråga är som följer;

Vad skall jag ta bort för att kunna starta från Mac OSX.5 från min externa DVD?

Har du provat att starta datorn och hålla nere C för att tvinga datorn att starta från DVDn?

  • Medlem
  • 2008-11-11 13:45

Hej

Svar ja, det hjälper inte, finns det något annat sätt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-11 13:50

Powerbook G4 kan nog bara starta från extern CD/DVD om den är ansluten med FireWire, USB går inte, vad använder du?

  • Medlem
  • 2008-11-12 08:36

Hej

Jag använder en extern CD/DVD med fireWire, jag provade med en DVD med sytem 10.4 den fungerade utmärkt. Jag har också kollat min DVD MacOSX.5 på en annan dator fungerade utmärkt.

1
Bevaka tråden