Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsning i Hårddisk storlek?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som känner till om det finns någon begränsning, hård- eller mjukvarumässig, i hur stor en hårddisk kan vara i en G4 med OSX?

Om du inte har en nyare G4 så finns det en begränsning på 120 GB. Begränsningen är hårdvarumässig, så vill du ha en större hårddisk utan att behöva bygla ner den till 120 GB åker du dessvärre på att köpa nytt kontrollerkort.

Vet du när man ändrade moderkortet för att hantera större diskar?

Om jag inte är helt fel ute så gjordes det tämligen nyligt. Den allra nyaste serien (den med FW 800) har stöd för större hårddiskar, men jag tror inte att serien innan det (vindtunnelmodellen) har det. Åtminstone har inte den förra Xserve-modellen det, vilket borde tala för att inte vindtunnlarna har det heller (eftersom de har rätt mycket gemensamt).

men om man stoppar i ett ATA133 kort så kan den hantera större diskar eller?

Det möter inga hinder så länge som det finns drivisar för ett ATA-133 kort till din mac:)

  • Medlem
  • London
  • 2003-03-25 09:00

Vad sjutton! Så jag kan inte stoppa i en hårddisk som är större än 120 GB i min vindtunnel?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 16:46

Jag bytte just ut mitt ATA 66 kort till ett ATA 133 (G4/733) samt kopplade in en 180GB disk, funkar fint.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
men jag tror inte att serien innan det (vindtunnelmodellen) har det.

Jo, de har stöd för större diskar än 137 GB.

http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?searchMode=Assisted&type=id&val=KC.86178

Sen finns det väl inte direkt gott om ATA-100 diskar runt 200GB (om det finns nån alls)? Detta tvingar en att investera i ett PCI kort för runt en 2000:-. Återigen ett genidrag av Apple....

Jag har en ny Dual 1.25 men har valt att använda Firewirediskar istället, tyvärr så kostar det ju både i prestanda och pris...

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström

Citat:

Sen finns det väl inte direkt gott om ATA-100 diskar runt 200GB (om det finns nån alls)? Detta tvingar en att investera i ett PCI kort för runt en 2000:-. Återigen ett genidrag av Apple....

Vad menar du nu?? Det kvittar ju om det är ATA-100 eller ATA-133 diskar. Bägge fungerar utan PCI-kort.

Och både Hitachi/IBMs och Westerns större diskar är ATA-100 för den delen. Det är bara Maxtor som kör på ATA-133 vad jag vet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Skrevs ursprungligen av Daniel Ström

Vad menar du nu?? Det kvittar ju om det är ATA-100 eller ATA-133 diskar. Bägge fungerar utan PCI-kort.

Och både Hitachi/IBMs och Westerns större diskar är ATA-100 för den delen. Det är bara Maxtor som kör på ATA-133 vad jag vet.

Nej, eftersom det bara är ATA-100 i Powermacen så måste du ha ett ATA-133 PCI kort för att använda diskarna. Det här gäller de flesta IDE diskar över 200GB. Det är inte för inte som Apple specar att nya G4:an max klarar av 720GB på ATA bussarna, alltså 4x180GB. Ta en titt på macotekets hemsida tex så ser du hur många av de stora diskarna som Powermacen klarar att hantera utan ett extra PCI-kort. Både Maxtors och IBM:s diskar kör ATA-133, det har ju varit standard på PC:n i nåt år nu..... Western digital har väl en 200GB som snurrar med ATA-100 men utbudet på stora ATA-100 diskar är inte stort.

Dessutom verkar det om jag förstår det rätt som om två av dessa extra platser för diskar i G4:an dessutom bara är ATA-66...

Rätta mig om jag har fel men är inte det här hur det ligger till?

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström

Citat:

Nej, eftersom det bara är ATA-100 i Powermacen så måste du ha ett ATA-133 PCI kort för att använda diskarna. Det här gäller de flesta IDE diskar över 200GB. Det är inte för inte som Apple specar att nya G4:an max klarar av 720GB på ATA bussarna, alltså 4x180GB.

Man kan ju köra stora ATA-133 diskar på en ATA-100-controler som har stöd för 48bitars LBA-adressering (som de senaste PowerMacG4 har).
Kollar du på Xlr8yourmac, så finns det flera som berättar att de kör Maxtors 200GB ATA-133 diskar utan problem på den interna ATA-controlern på de nya PowerMac G4.

Citat:

Både Maxtors och IBM:s diskar kör ATA-133, det har ju varit standard på PC:n i nåt år nu.....

Hitachi/IBM har inga ATA-133 diskar på marknaden.
Det är bara Maxtor som kör med ATA-133, än så länge i alla fall.

  • Medlem
  • 2003-03-27 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Sen finns det väl inte direkt gott om ATA-100 diskar runt 200GB (om det finns nån alls)? Detta tvingar en att investera i ett PCI kort för runt en 2000:-. Återigen ett genidrag av Apple....

Jag har en ny Dual 1.25 men har valt att använda Firewirediskar istället, tyvärr så kostar det ju både i prestanda och pris...

Varför använder du Firewirehårddiskar när du har en dator med 4 hårddiskplatser internt?

fasen, det finns ju folk som kör 60Gb-diskar i en Quadra 610.

Iaf enligt lowendmac.com

  • Medlem
  • 2004-07-10 00:54

Så, kan jag stoppa i en 160GB hårddisk i min Powermac dual 1GHz?

1
Bevaka tråden