Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med ett script

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 10:30

Hej!

Jag är värdelös när det gäller scriptmaker. Jag har ett väldigt enkelt problem, men inte får jag det att funka för det heller!

Problem:
Jag står på ett projekt och har en knapp som får mig till relaterat avtal. Inga problem, funkar förstås jättebra. Nu vill jag att om det inte finns något relaterat avtal, så skapar den automatiskt ett nytt avtal när jag klickar på den här knappen. I nuläget händer ju ingenting.

Tack, om någon vill hjälpa mig!

Tina
Filemaker 8,5

Först så måste du istället för att ha ett steg på knappen (gå till relaterad post), ha ett manus istället.

När du har ett manus med steget gå till relaterad post, så behöver du FÖRE det ha ett villkor:

IF count ( relationensnamn:något fält där borta som inte är tomt ) = 0 )

Den funktionen "räknar" antalet relaterade poster och man "matar den" med ett relaterat fält, tex kundnummer som förmodligen innehåller något borta i avtal, om det finns ett avtal.

Om antalet som filemaker ser är just noll, så finns ju inget kontrakt, i så fall så skall det ju skapas ett.

Lägg in ungefär dessa steg efter IF-satsen:

Börja med att tilldela variabler olika värden, tex kundnummer, avtalsnummer osv, vad du nu behöver för att skapa en avtalspost.

Ange variabel ($Kundnumer; Kundnummer)
/.../ Upprepa här...

Fortsätt med:

# Avtal fattas, skapa ett
Gå till layout för avtal.
Skapa ny post.
Tilldela fält (kundnummer; $Kundnummer) Det är variabeln kundnummer som skall in i fältet kundnummer det.

/.../ Tilldela fält osv... upprepa här, dels dina övriga variabler, men kanske andra saker, dagens datum, vem som gjort vad, vad avtalet gäller osv osv. /.../

Verkställ post (viktigt, det säger åt FileMaker att spara mm)

ELSE
# Det finns ett relaterat avtal, så hoppa dit då:
Gå till relaterad post Kunder > Avtal, whatever...

END IF

Ungefär så?

Senast redigerat 2008-11-10 13:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 13:58

Hej "taz"!

Jo, jag var och pillade lite på just "If" funktionen med manus före din hjälp, men jag lyckades absolut inte med det jag ville.

Det är ju inte bara det att du KAN allt (japp, i mitt tycke ALLT! ) inom FM, du förklarar alltid så bra också!

För det där tog ju bara ett sekunder att fixa efter din förklaring!

Tusen tack! Jag skickar ett mail till tomten så han vet hur snäll du är!

Tina

Tack, roligt att det uppskattades. Hälsa tomten att jag gillar öl också.

1
Bevaka tråden