Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna Powerpointpresentation i Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 10:56

Hej, det är så att jag just köpt en MacBook, men fortfarande använder min stationära Windowsdator. Till ett skolarbete har jag gjort en Powerpointpresentation som jag sedan vill kunna visa upp på macen. Finns det något gratisprogram som kan göra det?

Sök runt här på forumet, finns flera alternativ, tex Open Office eller NeoOffice.

Du kan skriva ut din PP till .pdf och använda förhandsvisning, det finns en bildspelsfunktion där.

/Magnus

En sak till: FreePDF XP funkar bra i XP, du måste i så fall installera Ghostscript också.

Båda når du via Google.

/Magnus

Det finns ett Windowsprogram: PowerPoint Viewer 2007 - Freeware to View PowerPoint Presentation Files. Har du tur (googla lite!) så kan det funka i Crossover, dvs utan att behöva installera Windows på din fina mac.

Annars så verkar ju fullversionerna av både Office 2003 och 2007 funka i Crossover. Om du nu redan har Office för Windows alltså.

Sist men inte minst så finns ju alltid Keynote som ingår i Apples iWork-svit. Finns en 30-dagars trial (fullversion) att ladda hem. Mycket roligare att jobba i än PPT, även om 2007/2008-an är en rejäl förbättring jämfört med tidigare.

Apple - iWork - Prova

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 18:03

Tackar laddade ner trialen på iWork, så det gick nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 19:36

Märkte att det inte alls gick så bra som jag trott i Keynote, presentationen blir mycket mindre än tidigare! Inte alls bra.

Mycket mindre? Di kan ställa in storleken på presentationen (exvis 1024x768). Men om presentationen är skapad i PPT och 800x600 (standard mig veterligen för PPT), komprimerat filstorleken och anpassat alla bilders upplösning/storlek till 800x600 och sedan öppnar i Keynote. är det ju inte mycket att göra. Och inte Keynotes fel...

1 Show Inspector i View-menyn (om den inte redan är framme), 2 klicka på knappen längst upp till vänster (Dokument) och välj Dokument. Längst ner finns en rullgardinsmeny med Slide Size.

1
Bevaka tråden