Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöldskyddsmärkning av laptop?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en ny bärbar mac som är fin och go' och nu vill jag stöldskyddsmärka den på nåt sätt. Helst med nån etikett som jag kan nummer-etsa på baksidan. Kan nån tipsa om var jag kan köpa dylikt - helst online? Jag googlade men hittade mest företag som säljer till företag. Jag är ju privatperson.

Har en minnesbild att polisen har utrustning för utlåning. Jag kan ha fel men slå en signal till ditt lokala poliskontor.

Enligt googlesökning är det snarare försäkringsbolaget som man har som man skall kontakta i detta.

Varför inte köpa Mac.se webbmail för $50 då får du programmetUndercover gratis. Gissar att det fungerar lika bra eller bättre än stöldskyddsmärkning.
Se: http://www.orbicule.com/undercover/

Ursprungligen av KaRo:

Varför inte köpa Mac.se webbmail för $50 då får du programmetUndercover gratis. Gissar att det fungerar lika bra eller bättre än stöldskyddsmärkning.
Se: http://www.orbicule.com/undercover/

450:- / år är det väl. Undercover (balnd annat) ingår.

Sedan kan man ju skaffa sig en ball email som slutar på @mac.se där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 22:35
Ursprungligen av KaRo:

Varför inte köpa Mac.se webbmail för $50 då får du programmetUndercover gratis. Gissar att det fungerar lika bra eller bättre än stöldskyddsmärkning.
Se: http://www.orbicule.com/undercover/

Jag såg artikeln här på forumet där de meddela att Undercover ingick i mac.se-kontot. Nu när jag skaffat laptop så ska jag ta och kika på detta. Hade glömt bort detta och det var bra att du posta i denna tråden och att jag såg den. Tackar och bugar...

Jag har köpt, och senare sålt, massor av begagnade bärbara Mac-datorer, alla 100% reko, men jag har aldrig (aldrig!) kopplat upp mej med någon annans system utan har alltid ominstallerat så jag fått en ny färsk Mac.

Om jag höll på med stulna datorer skulle jag aldrig-aldrig-aldrig koppla upp mej, och då lär ju inte denna service fungera speciellt bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 22:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har köpt, och senare sålt, massor av begagnade bärbara Mac-datorer, alla 100% reko, men jag har aldrig (aldrig!) kopplat upp mej med någon annans system utan har alltid ominstallerat så jag fått en ny färsk Mac.

Om jag höll på med stulna datorer skulle jag aldrig-aldrig-aldrig koppla upp mej, och då lär ju inte denna service fungera speciellt bra...

Många tjuvar är inte lika smart som du. Och det är ju tur. För ibland kan man ha tur och få tillbaka något som stulits av en. Så det skadar inte att göra vad man kan.

Tack för tipsen.

Jag är inte intresserad av mjukvarugrejer, bara etiketter eller etsningsvarianter.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Tack för tipsen.

Jag är inte intresserad av mjukvarugrejer, bara etiketter eller etsningsvarianter.

Som någon redan har påpekat tidigare i tråden: Kontakta ditt försäkringsbolag. Antingen har de utrustningen som behövs, eller så kan de åtminstone tipsa dig om var du hittar märkutrustning som de godkänner.

Ska precis till att ringa, meddelar resultatet här senare om något är intresserad av samma sak som jag.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har köpt, och senare sålt, massor av begagnade bärbara Mac-datorer, alla 100% reko, men jag har aldrig (aldrig!) kopplat upp mej med någon annans system utan har alltid ominstallerat så jag fått en ny färsk Mac.

Om jag höll på med stulna datorer skulle jag aldrig-aldrig-aldrig koppla upp mej, och då lär ju inte denna service fungera speciellt bra...

Du kan ju alltid försöka ominstallera min Macbook...
Själv så har jag satt lösenord på "bios" och aktiverat gäst-kontot, vilket gör att användaren tillslut måste logga in och pilla i systemet och vips så vet man vart han/hon är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 23:08
Ursprungligen av snouser:

Du kan ju alltid försöka ominstallera min Macbook...
Själv så har jag satt lösenord på "bios" och aktiverat gäst-kontot, vilket gör att användaren tillslut måste logga in och pilla i systemet och vips så vet man vart han/hon är.

Ja, detta sätt höjer ju säkerheten och skyddar datan på hårddisken. Dock om tjuven är ute efter en brukbar dator, så går det ju att byta hårddisken...

Ursprungligen av snouser:

Du kan ju alltid försöka ominstallera min Macbook...
Själv så har jag satt lösenord på "bios" och aktiverat gäst-kontot, vilket gör att användaren tillslut måste logga in och pilla i systemet och vips så vet man vart han/hon är.

Förutsatt att personen i fråga kopplar upp sig på nätet.

Kollade nu. Och nej, snuten hade bara nån graveringspenna och det blir det inte tal om på min fina dator. Etsning eller etiketter är det som gäller. Jakten går vidare.

Ursprungligen av n00bkillaz:

...snuten hade bara nån graveringspenna...

Ja, och vad sade försäkringsbolaget, då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 15:39
Ursprungligen av n00bkillaz:

Kollade nu. Och nej, snuten hade bara nån graveringspenna och det blir det inte tal om på min fina dator. Etsning eller etiketter är det som gäller. Jakten går vidare.

Skriv upp MAC adressen på din dator och klistra ett stöldskydd klistermärke på datorn. Ingen normal person etsar in något på en nyinköpt macbook!

//Rob

Senast redigerat 2008-11-10 17:59

Jag har inte ringt dem än. Jag vet inte ens vad mitt bolag heter. Men nån slags hemförsäkring har jag iaf. Tror jag. Ska kolla upp det och ringa. Tillsvidare hittade jag denna: Nordisk Stöldmärkning - stöldmärkning
Står inget om priser eller beställningsinfo men jag har mailat om frågat.

Ja, eller nja. Etsa är väl en sak, det förfular ju inte, men att GRAVERA däremot, där går fan gränsen! Kontaktade de jag tidigare länkade till btw, de kan bara ta fram 10 eller fler etiketter vilket är för mycket för mig.

1
Bevaka tråden