Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tycker iPhoto gör mina bilder mörkare på skärmen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 13:20

Är det någon mer som har detta problemet?
Jag har en iMac och iphoto och i förhandsvisning så blir bilderna bra men i iphoto så är de jättemörka vilket gör redigeringen i iphoto fel.

Nån som vet om jag har klickat på något eller om detta är ett allmänt problem? Och i så fall hur fixar man det?

det är väl det gamla problemet med färgprofiler.
Det har skrivits spaltmeter på forumet om detta.
Sök på t ex " färgrymd"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 20:57
Ursprungligen av Goflorp:

det är väl det gamla problemet med färgprofiler.
Det har skrivits spaltmeter på forumet om detta.
Sök på t ex " färgrymd"

ok, tack ska göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 21:10

jag har suttit och letat nu en stund i forumet men hittar en massa om färgrymd utan att egentligen bli klokare på det..

Menar du att det finns två olika profiler, en i macen och en i iphoto?

Nej, men dina foton kanske är i sRGB och macen vill ha dem i AdobeRGB eller ngt åt det hållet.

Exakt hur det förhåller sig kan jag inte tillräckligt för att svara på, men jag tror att svaret ligger i det området.

Vad har du kameran inställd på? Vad levererar den?
Är det en jättebillig sak så jobbar den troligen i sRGB.
Förhandsvisning läser nog sig till bildens data i EXIF, iPhoto kanske bara förutsätter det ena eller det andra formatet

Förlåt om jag lät kort ovan. Oftast inloggad via iPhonen och då blir det pill-pill att få med allt....man blir ofrivilligt kort i tonen

Vi har en del riktiga färg-äss här på forumet. De dyker snart upp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-10 00:43
Ursprungligen av Goflorp:

Nej, men dina foton kanske är i sRGB och macen vill ha dem i AdobeRGB eller ngt åt det hållet.

Exakt hur det förhåller sig kan jag inte tillräckligt för att svara på, men jag tror att svaret ligger i det området.

Vad har du kameran inställd på? Vad levererar den?
Är det en jättebillig sak så jobbar den troligen i sRGB.
Förhandsvisning läser nog sig till bildens data i EXIF, iPhoto kanske bara förutsätter det ena eller det andra formatet

Förlåt om jag lät kort ovan. Oftast inloggad via iPhonen och då blir det pill-pill att få med allt....man blir ofrivilligt kort i tonen

Vi har en del riktiga färg-äss här på forumet. De dyker snart upp

Nej ingen fara självklart ska du skicka mig vidare och du var vänlig nog och ge mig ett ord att söka på. Inte ett ord jag själv hade kommit på kan jag direkt säga

Ok, jag har en canon eos 400d. Ska jag i så fall ändra färgprofilen på bilderna som jag ska ha i iphoto eller ska jag ändra färgprofilen i kameran?
Jag ska kika lite mer på ditt förslag och återkommer om det inte löser sig!

Tusen tack för att du tog dig tid!

jag har min Pentax inställd på AdobeRGB1998 och allting funkar finfint.
Så jag hade börjat med kameran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 17:17

Tusen tack för alla svaren, jag har gjort om inställningen och hunnit göra ett par foton och ser en viss skillnad. Ska hård testa den senare men det verkar ha blivit en förbättring.

TACK!

Gött mos!

1
Bevaka tråden