Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var letar du efter ett nytt jobb?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När du söker ett nytt jobb, var letar du? Jag har aldrig sökt jobb i Sverige så jag vet inte vad folk inom IT/webb använder. Vilka sajter är bra?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-07 13:20

Varför inte hos arbetsförmedlingen?
Arbetsförmedlingen

Sajter? Jag går på personliga kontakter eller så söker jag upp företaget jag är intresserad av att jobba för. Arbetsförmedlingen har aldrig lyckats hjälpa mig bara tvingat in på på en jobbarsökarkurs då var jag 19 år och sedan dess har jag aldrig satt min fot där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 14:15

Monster och nyteknik.se/jobb har ett hyfsat utbud av IT-jobb. Annars kan du ju fundera igenom vilka företag du är intresserad av att arbeta för och gå in och titta på deras webbsidor, de flesta företag lägger ju upp sina lediga platser där.

Slösa inte tid på arbetsförmedlingen, jag vet ingen inom IT som fått ett jobb via dem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-07 14:56

Okej att inte arbetsförmedlingen är världens bästa på att ragga jobb, men platsbanken är ändå intressant tycker jag. Nu t.ex. finns 1285 lediga jobb inom Data/IT på platsbanken.
Platsbanken - Sök yrkesvis

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 15:01
Ursprungligen av gunek:

Okej att inte arbetsförmedlingen är världens bästa på att ragga jobb, men platsbanken är ändå intressant tycker jag. Nu t.ex. finns 1285 lediga jobb inom Data/IT på platsbanken.
Platsbanken - Sök yrkesvis

Och 980 av dem är redan tillsatta men måste ändå annonseras ut pga regler inom bla offentlig sektor

Ursprungligen av rhesus:

Och 980 av dem är redan tillsatta men måste ändå annonseras ut pga regler inom bla offentlig sektor

Då ska du se den kommunala sektorn...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-07 16:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

Då ska du se den kommunala sektorn...

Är inte den kommunala sektorn en del av den offentliga sektorn?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-08 11:30

Jobba inom den offantliga sektorn? Det är väl inget jobb, det är väl ett straff?

Jag har faktiskt fått 4 jobb genom Platsbanken. Det ena sade jag dock upp mig ifrån inom väldigt kort och av de andra 3 valde jag bara det ena. Men det beror på vad man söker för jobb. Inom hotell- och restaurang som jag valde finns det alltid jobb.

De två senaste jag fått (Bishops Arms och en Apple Premium Reseller) har jag fått genom personlig kontakt (Bishops, samma ägare och har många vänner där), respektive spontanansökan (Apple-återförsäljaren).

Spontanansökningar är väl bäst - så länge de är originella och man är kvalificerad.

Ursprungligen av henkebarn:

Spontanansökningar är väl bäst - så länge de är originella och man är kvalificerad.

Inga av de jobb jag har haft har jag hittat/fått/tagit genom en annons ut de har på andra sätt blivit indragen i men nu sitter jag i en situation där jag nog måste hitta något snart, men eftersom jag har en lite annorlunda teknisk maskin-bakggrund (inte traditionell IT) och borr lite för långt ovanför Stockholm (6 mil) så finns det inte många annonserade jobb och jag funderar därför på att attakera några firmor, men är lite fundersam på bästa sätt att göra detta.

Dörrknackare är ju sällan populära, men ett e-mail slängs ganska fort, telefon är inge bra.

Några förslag ?!?

Att skicka vanlig post funkar fint. Snigelpost alltså. En vän till mig gjorde en fantastisk presentation i 4-färg. Man kunde vika och ha sig med den. Den var skitball. Han avslutade med att slänga i ett antal godisbitar av olika slag (inslagna alltså).

Han fick grym respons. Alla älskade hans ansökan som kändes proffsig, men rolig och upplyftande. Prova det och var inte rädd för att pendla till jobb. Jag har själv pendlat 10 mil om dagen mellan hem och replokal och sedan jobbat natt. Det funkar om man vill. Behöver man ett jobb måste det ju finnas vilja.

Lite OT: Pendling

Detta är en högst personlig grej, men jag hatar att lägga 4 timmar om dagen på att åka fram och tillbaka utan kontroll över vad jag gör/kan göra. Hjärndödande aktivitet som skapats av dagens livsstil. Då "pendlar jag hellre till Tokyo" en gång i månaden!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-09 10:36
Ursprungligen av SkrotNisse:

Lite OT: Pendling

Detta är en högst personlig grej, men jag hatar att lägga 4 timmar om dagen på att åka fram och tillbaka utan kontroll över vad jag gör/kan göra. Hjärndödande aktivitet som skapats av dagens livsstil. Då "pendlar jag hellre till Tokyo" en gång i månaden!!

Om du pendlar med kollektiva medel (buss eller tåg) istället för att sitta och köra bil så kan du använda timmarna på bussen eller tåget till att arbeta.

Ursprungligen av gunek:

Om du pendlar med kollektiva medel (buss eller tåg) istället för att sitta och köra bil så kan du använda timmarna på bussen eller tåget till att arbeta.

Och spara på miljön genom att åka tåg!

Ursprungligen av henkebarn:

Och spara på miljön genom att åka tåg!

De grävde ju upp rälsen här i Roslagen på 80-talet...

Spara på miljön ?! Det gör jätte mycket eftersom Kina fortfarande har decenier kvar att EXPANDERA och de har INGA avsikter att miljöspara.

Kolla proprtionerna! Sverige kan inte rädda miljön i världen, inte ens i Sverige.

Ursprungligen av gunek:

Om du pendlar med kollektiva medel (buss eller tåg) istället för att sitta och köra bil så kan du använda timmarna på bussen eller tåget till att arbeta.

Har du suttit på en av SLs bussar upp i Roslagen* och försökt jobba i höst/vinterväder när fuktigheten ligger på 99% och busschaffisen kör värmen för fullt (eller så funkar inte värmen alls) ???

*=Eller åt något annat håll.

Kanske enklare att pendla till Norrland, där verkar jobben att finnas: Norrland går på tvärs

Lite hårddraget (även om jag inte tycker om att vara hård) måste jag ändå säga:

- Om man verkligen behöver ett jobb och det inte finns i ens närområde, då bör man överväga pendling eller flytt.

Jag fick lära mig på dagis att bara för att alla andra skräpar ner blir det inte ok för mig att göra det…

Det handlar inte om det.

Om jag måste åka från A till B så gör det föga skillnad om jag åker i min gamla Cheva eller en KIA jämfört med alla andra utsläppsrätter och expansion.

Jag slänger knappt tuggummi ute.

Jag snackade med en Greenpeace kille som försökte övertyga mej att det ska vara lika för alla, men när jag frågade om alla andra skulle ha rätt till samma standard som oss (för det är vad som sabbar världen in te om vi åker XC90) så sa han att det är vi som måste sänka våran standard...

Vilken realist...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-09 15:11
Ursprungligen av SkrotNisse:

Vilken realist...

Ja, tydligen... till skillnad från dig;)

Ursprungligen av gunek:

Ja, tydligen... till skillnad från dig;)

Jag har i alla fall fattat att så länge Kina håller på som de gör så spelar det ingen roll vad vi gör här!

Men det känns gött när man betalar sina elräkningar och ser alla miljöavgifter, skatter och extra avgifter för förnyelsebar energi när man inte ens kan välja hur man får sin energi och Vattenfall tjänar sina miljoner.

Föresten så har jag all rätt att köra stor bil, jag betelar ju mer skatt än KIA förarna.

Sen när Kineserna hunnit ikapp så har vi hela mellanöstern, Sydamerika, och sen efter det Afrika. Och när vi kommit dit så kommer vi svenskar att betala CO och CO2 skatt så fort vi andas ut!

Denna tråden handlar inte om miljön. Så vill ni fortsätta med det startar ni en annan tråd (i Loungen). Håll er till ämnet om jobbsökande här.

Tack för alla svaren.

Jag söker inte själv jobb, men försöker klura ut vart de som söker letar. I 99 Jobb så tittar en del förstås, men det blir bara ett par hundra som mest. Men jag har kommit fram till att det nog inte finns så där speciellt många som är tekniskt kunniga som letar jobb just nu. Vilket är bra, då jag gillar att folk har jobb som de trivs med.

Men det hjälper ju inte en nystartad organisation som behöver mer folk.

Var finns denna nystartade organisation och vad är huvudsysselsättningen ?

Ok, ser shysst ut fast inte mitt område...

1
Bevaka tråden