Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är måtten på en Cinema Display 23?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-08 23:18

Skulle bli tacksam ifall någon kunde mäta innermåtten på en Apple Cinema Display 23". Alltså inte med ram och allt utan bara skärmytan.

Mvh
Anders

Bredd: 23*2,54*cos(artcan(10/16)) = 30,96 cm
Höjd: 23*2,54*sin(arctan(10/16)) = 49,54 cm

Någon som mäter skärmen kommer nog fram till samma sak.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Bredd: 23*2,54*cos(artcan(10/16)) = 30,96 cm
Höjd: 23*2,54*sin(arctan(10/16)) = 49,54 cm

Någon som mäter skärmen kommer nog fram till samma sak.

tumstocken säger;
495 x 310mm, ge och ta nån mm iom att skärmytan inte går ändå ut i aluminiumet.

Så det stämde jävligt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-08 23:31

Tack ska du ha för ditt snabba svar.

Mvh
Anders

Detta är ju bara vad trigonomtrin ger, om skärmen nu är exakt 23,00 tum. Så om det är väldigt viktigt bör du få någon att mäta exakt hur stor skärmen är i verkligheten.

Apple borde veta, eller hur?

Apple - Cinema Display - Teknisk information

Längst ner

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 10:30

Hej Bert!

Om du menar hur stor själva skärmen är så har jag kollat det redan. Men om du läser om det jag skrev så står det där att jag vill inte veta hur stor skärmen är, utan hur stor bildytan är. Om jag har missat något så skriv gärna igen och tala om vart jag kan finna måtten. Jag har missat saker för

Tack Goflorp för att du kollade.

Mvh
Anders

Men, måtten gör inte skärmen rättvisa, det blir bara siffror... Möjligen att de hjälper om du skall påta in skärmen i en hylla eller liknande.

Vill du ha upplevelsen av skärmen skall du sätta dig framför en. Har du ingen Apple ÅF i närheten ?

Frun är kalasnöjd med sin. Hon har reumatisk värk och ibland vill det sig illa med kontorsstol. Då kopplar hon loss bärbara från skärmen och sitter i en mjuk fåtölj en stund / i sängen etc....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 12:03

Hej igen!

Jodå jag brukar gå in då och då i butiken som ligger vid lilla bommen(Göteborg) för att titta på Mac saker. Alltid lika roligt

Varför jag undrar över måtten är för att jag skriver en del och vill gärna se en helsida i 125% förstoring. Köpte mig en LaCie 324 men den brummade eller hade en ton som lät hela tiden om man inte maxade ljusstyrkan så den tänker jag lämna tillbaka. Är känslig för ljud. Tycker att det är jobbigt när man sitter på kvällen när allt är tyst och så hör man "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip" nääää fy. Men skärmen var skarp och färgerna fina. Men jag orkar inte med att man ska lämna in för reparation och så får man tillbaka den med orden. "Det är helt normalt"

Jag har så svårt att bestämma mig. Tycker att Apple skärmen är snygg, riktigt snygg. Men den är "gammal" och bara 23", tror på något sätt att 24" är minimum för mig trotts allt. Är det någon som har åsikt om detta så kom gärna med det.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • 2008-11-09 12:06

Fast Cinema Displayn må vara 23", men den har upplösningen 1920*1200 om jag inte missuppfattat något drastiskt, precis som en 24"are.

En skärm jag funderat på är BenQ 2400GWT (fritt ut minnet nu)

Den har Pivot-funktion. Vet ej hur den är med färgerna...men du kan VRIDA skärmen 90grader och ha en stående 24" ... rätt fräckt om man ordbehandlar mycket.

Vet heller inte om det finns mac-drivers och om den klarar switcha mellan stående liggande under drift- men sånt går ju att kolla upp. Hyffsat snygg är den med.

Kostar 4 lök ungefär.....

  • Medlem
  • 2008-11-09 12:16

Jag måste bara tillägga att skärm i porträtt läge är helt underbart överlägset när man dels håller på mycket med hemsidor, och dels med ordbehandling. Därav att jag själv använder en stående skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 12:17

Det är helt riktigt men på höjden är den 18 mm kortare, låter lite men det gör att man inte kan ha samma % förstoring för att se hela sidan.

Ja, jag vet att jag är petig

Mvh
Anders

  • Medlem
  • 2008-11-09 12:27
Ursprungligen av cyber:

Det är helt riktigt men på höjden är den 18 mm kortare, låter lite men det gör att man inte kan ha samma % förstoring för att se hela sidan.

Ja, jag vet att jag är petig

Mvh
Anders

Men inte spelar väl det någon roll? Det är lika många pixlar, enbart att de är något mindre på en Apple skärm. Det är precis som att man kan trycka in 1920*1200 i 17" MacBook Pron, även om det inte är en 24"are så rymmer den lika mycket pixlar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 12:22

Hmm ja det är ju ett alternativ att vrida skärmen. Ibland hade man önskat att det bara fanns ett fåtal skärmar.

Synd att den nya skärmen från Apple inte funkar med DVI, då kanske jag hade slått till. Men å andra sidan är ju den glossy och jag vill gärna ha matt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-09 12:44

Är det jag som tänker fel? Ska gå in någon dag i den här veckan och kolla på iMac och Cinema 23" för att se om jag kan se lika mycket av en A4 sida i samma % i ex Page eller Word.

Mvh
Anders

Ursprungligen av cyber:

Är det jag som tänker fel? Ska gå in någon dag i den här veckan och kolla på iMac och Cinema 23" för att se om jag kan se lika mycket av en A4 sida i samma % i ex Page eller Word.

Mvh
Anders

Cinema haar de slutat tillverka, så det är om din lokale ÅF harngt ex hemma - som du då kanske kan pruta på.
Nya 24":an fungerar BARA med de nyaste macarna. INTE med någon äldre!

Ursprungligen av Goflorp:

Cinema haar de slutat tillverka, så det är om din lokale ÅF harngt ex hemma - som du då kanske kan pruta på.
Nya 24":an fungerar BARA med de nyaste macarna. INTE med någon äldre!

Samma här, köpte därför en utgående 23a för dessutom slippa glans, fick lägre pris, ca 700 ner.

Det där med storlek, att tex välja A4 som dokumentformat, det innebär att man i tex Word2004 måste ställa in 136% för att det ska bli verklig A4storlek på skärmen (i 1920x1200).

Men eftersom man kan rotera ACD23 i 90graders steg i (om man tex har ett roterbart väggfäste) blir det ganska shysst att jobba i stående format. Och man kan öka på storleken.

Väljer man att rotera 90grader och ett stående A4 (i tex Word) kan man välja ungefär 190% i storleksmenyn, då fyller A4an nästan hela skärmen, och mäter man pappersytan på skärmen har du nästan exakt ett stående A3 framför dig. Alltså en A4 i 141 verkliga procent, inte "Wordprocent".

Förresten - sorry cyber - jag missade helt din ursprungliga fråga, inte riktigt meningen..
/bert

  • Medlem
  • 2008-11-09 12:45

Ja, jag misstänker det!
Men det låter som en bra idé, att kika i affären.

1
Bevaka tråden