Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommartid, iCal, SonyEricsson k750 m.fl. - En lösning!!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-26 22:18

Om en månad går vi över till sommartid. Och som vanligt blir det knas med synkningen mellan iCal och SE-telefoner: En händelse som skapas på telefonen nu och som inträffar efter sommartidens inträde blir en timme för sen i iCal, en händelse skapad i iCal som inträffar efter 26 mars blir en timme för tidig i telefonen. Detta har dryftats många gånger. Men jag har ännu inte sett någon lösning annat än att radera den ena enheten och synka om. Här är en annan workaround:

Ställ in macen på afrikansk tid!

Varför? Jo - med Systeminställningar >> Datum och tid >> Tidszon ställd till det naturliga "Stockholm - Sverige" ställs iCal automatiskt in på att övergå till sommartid den 26 mars. För att vara mer exakt: kl 01:59:59 den 26 mars går vi direkt till kl 03:00:00. En timme har försvunnit från vårt universum! (men kommer åter i höst). Försök själv att boka in en händelse i iCal mellan kl 02-03 den 26 mars! Telefonens kalender har dock 24 timmar alla årets dygn, därav inkompatibiliteten.

Länder närmare ekvatorn använder inte sommartid, eftersom solen där går upp/ner ca kl 06 respektive kl 18 året runt. Jag testade att ställa in tidszon på "Ndjamena - Tchad" (samma tidzon GMT+1 men utan sommartid) och se - alla synkningsproblem pga sommartid är som bortblåsta!

Nackdelen med denna metod är antagligen att man blir tvungen att kryssa ur automatisk serveruppdatering av tiden efter 26 mars och ställa in sommartiden manuellt. Men hellre låter jag datorns klocka gå några sekunder fel under sommarhalvåret, än att komma en timme fel till möten två perioder per år.

En fördel är om det kan bidra till att den afrikanska tidsinställningen smittar av sig på användaren. Afrikaner har i regel en mer avslappnad inställning till tid än vi stressade europeer!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-19 12:35

Om jag skapar en händelse i iCal och synkar med min Z800 så blir den en timme förskjuten i telefonen, finns det någon lösning på det problemet?

Ursprungligen av Bokis:

Om jag skapar en händelse i iCal och synkar med min Z800 så blir den en timme förskjuten i telefonen, finns det någon lösning på det problemet?

Du har ju svaret ovanför. Det funkar dock inte sådant som du lagt in innan du ställde om till afrikansk tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-24 14:45

afrikansk tid hjälper inte

Ursprungligen av IngoX:

Jag testade att ställa in tidszon på "Ndjamena - Tchad" (samma tidzon GMT+1 men utan sommartid) och se - alla synkningsproblem pga sommartid är som bortblåsta!

Nackdelen med denna metod är antagligen att man blir tvungen att kryssa ur automatisk serveruppdatering av tiden efter 26 mars och ställa in sommartiden manuellt. Men hellre låter jag datorns klocka gå några sekunder fel under sommarhalvåret, än att komma en timme fel till möten två perioder per år.

Jag testade att ställa powerbook:en på Ndjamena:nsk tid och har min SonyEricsson w810i på vintertid och skapade en ny händelse för imorgon då ju sommartiden börjar. MEN, det blev ändå så att att efter synkning så hamnade händelsen på telefonen en timme för tidigt?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-24 23:43

För att tydliggöra var problemet ligger bör du aktivera stöd för flera tidszoner i iCal. (Finns under Inställningar >> Avancerat)

Då kan du dels i övre högra hörnet ange vilken tidszon du vill "se" dina händelser i, dels kan du i detaljerna för varje händelse ange i vilken tidszon den "händer".

Om du hade matat in händelser i iCal innan du bytte till afrikask tid enligt min metod så kommer iCal ihåg att dessa händelser sker vid den angivna tiden enligt svensk tid, och då blir det problem.

Kolla alltså att den händelse du skapade i iCal verkligen är angiven att ske enligt afrikask "soltid" (= vår svenska vintertid). Kolla ocså att du har telefonen inställd på GMT+1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-25 13:33
Ursprungligen av IngoX:

För att tydliggöra var problemet ligger bör du aktivera stöd för flera tidszoner i iCal. (Finns under Inställningar >> Avancerat)

Då kan du dels i övre högra hörnet ange vilken tidszon du vill "se" dina händelser i, dels kan du i detaljerna för varje händelse ange i vilken tidszon den "händer".

Om du hade matat in händelser i iCal innan du bytte till afrikask tid enligt min metod så kommer iCal ihåg att dessa händelser sker vid den angivna tiden enligt svensk tid, och då blir det problem.

Kolla alltså att den händelse du skapade i iCal verkligen är angiven att ske enligt afrikask "soltid" (= vår svenska vintertid). Kolla ocså att du har telefonen inställd på GMT+1.

Nu har ju sommartiden redan börjat men jag testade att ha både hela datorn (tidssynkning avstängd) + iCal inställd på afrikansk tid. (telefonen: "sommartid" och "GMT+01")
Sedan skapade jag en ny händelse för idag. Efter synk så hamnade den tiden 1 timme för sent på telefonen! Alltså är denna kombination utesluten.

Jag gjorde sedan en förändring: ställde iCal på svensk tid och då synkar den rätt för alla nya händelser!

Återstår ändå problemet med händelser som läggs in innan sommartid inträder men som sker under sommartid.....?
Menar du att det blir rätt om man precis vid omställning till sommartid ställer datorn (men ej iCal) på afrikansk tid och sedan vid vintertidsomställningen ställer datorn på svensk tid igen?

(man blir lite trött av att os x krånglar till det så här, enkelt hade väl varit att datorn överhuvudtaget inte gör några justeringar/beräkningar för sommartid utan vid omställningen bara ger en påminnelse om att ändra klockan. Mycket enklare och borde funka!!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-26 01:13

Felet nu var att du i telefonens inställningar angett "sommartid". Då har du i själva verket ställt in telefonen på GMT+1 +1 timme = tidszon GMT+2. Och datorn hade du inställd på "afrikansk" tid = svensk vintertid = GMT+1. Det som händer kl 08.00 i GMT+1 händer kl 09.00 i GMT+2. Logiskt. När du sedan ställde om till svensk tid på datorn, dvs nu svensk sommartid, var både datorn och telefonen inställda på GMT+2 och då stämde synkningen.

Alltså: För att datorn och telefonen hela tiden skall hantera alla händelser likadant ska de hela tiden vara inställda på samma tidszon. Enklast är då att hela tiden ha båda inställda på tidszon GMT+1 alltså svensk vintertid. Och precis som du föreslår, ändra datorns och telefonens klocka manuellt vid övergång till sommar/vintertid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-26 01:43
Ursprungligen av RobertK:

..man blir lite trött av att os x krånglar till det så här..

Visst, det kan tyckas krångligare, men iCals sätt att räkna stämmer i de flesta fall bättre med verkligheten om man tillsammans med datorn ofta byter tidszon, och verkligheten ÄR krånglig.

Betänk att när vi i Sverige den 25 mars 2007 kl 01:59:59 i ett andetag hoppar till kl 03:00:00 så byter vi i samma andetag från att befinna oss i tidszon GMT+1 till att befinna oss i tidszon GMT+2 (svensk sommartid). (Enligt detta så är det helt omöjligt att boka en händelse i iCal att ske i "svensk" tid någon gång mellan kl 02 och 03 nämda dag. Den accepterar inte en sådan händelse.)

I det fall du är på resa tex mellan Stockholm och New York håller iCal reda på att tidsskillnaden ibland inte är de vanliga 6 timmarna, utan vissa veckor bara är 5 timmar, eftersom USA numera byter till sommartid redan 2:a veckan i mars. (Det är nytt för i år, fram till förra året infördes amerikansk sommartid 1:a söndagen i april, det var därför den senaste OSX-uppdateringen innehöll: "Daylight Savings Time-uppdateringen (utgavs den 15 februari 2007) som innehåller de senaste (8 januari 2007) världsomfattande reglerna för tidszoner och Daylight Savings Time"

Din telefon räknar dock med att alla årets 365 dagar innehåller 24 timmar. Punkt. Du kan bara ställa in vilken tidszon du befinner dig i. Att ställa in den på GMT+1 och samtidigt ange att det är sommartid är detsamma som att ställa in den på GMT+2 och vintertid, så den där sommar/vintertids-inställningen är bara förvirrande.

Och om du vill att telefonen och iCal ska förstå varandra så får du låta iCal sänka sig till telefonens intelligensnivå. Och det enda sätt jag kommit på är att lura iCal att du befinner dig på en plats på jorden där man kan ge blanka sjutton i allt vad sommartid heter, dvs någonstans nära ekvatorn där solen går upp och ner samma tider året om.

Puh. Vet inte om jag klargjorde eller förvirrade. Men jag kan bara säga att det fungerar. iCal och min SE W810 synkar året om utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-26 13:50

Jag ställde in datorn på en "ekvatortid" och ändrade klockan manuellt. När jag sen skulle synka med mobilen bidde det ändå fel. Missförstod jag tricket?

  • Medlem
  • 2007-08-17 14:30

Lösning för Sony W660i

Jag hade samma problem som ni, förstås.

Jag gjorde så här med min Sony w660i:

I telefonen: GMT 1 och sommartid
Ställde klockan i telefonen så att den stämde med korrekt tid.

I Datorn: Tidszon: CEST, Stockholm Sverige

Då stämde allting. Både gamla och nya händelser stämmer, syncar mellan ical och mobilen kalender.

Hmm... varför... vågar knappt fundera över det...:tveksam:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-17 17:31

Vill inte måla fan på väggen, men troligtvis kommer du få lite felsynkningar när återgång till vintertid är gjord.

Grundskillnaden mellan iCal och telefonen är alltså att iCal verkligen räknar med en extra timme natten vi återgår till vintertid respektive tar bort timmen mellan 2 och 3 natten då sommartid införs (om man angett en tidszon där sommartid används).

Telefonen bara skuffar på kalenderhändelserna/tidszonen fram/bak en timme beroende på om man anger sommar/vintertid. Typ så, minns inte exakt mina tidigare experiment, men jag är som sagt rädd för att du blir i osynk en timme lite senare i höst.

Kolla också hur långt fram i tiden du ställt in i iSync att synkronisering ska ske. Om du bara har typ en månad fram i tiden förs ju inte händelser som du skapat i telefonen och som sker efter tidsomställningen in i iCal än, och då märker du inte "buggen" ännu.

  • Medlem
  • 2007-08-20 09:08

Tack för tipsen! Jag är rädd att du har rätt!
Jag får helt enkelt se över mina inställningar när vi återgår till vintertid samt kolla att jag har synkat en bra bit fram i tiden (vilket jag tror att jag har gjort).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-04 18:11

Nu spökade det hos mig när jag skulle synca med iSync för första gången sedan vintertid.
Tydligen stod telefonen kvar i sommartid, ändrade inställningen, använde "Återställ alla enheter" under Enheter i iSync och synkade därefter igen.
Nu fungerar kalendern som den ska.

Alltid lite lotteri att synca precis efter tidsomställningar:)

För mig fungerar det om man istället för att ställa i sommartid på mobilen sätter den på tidszonen GMT+2 och att man låter macen sköta sig själv. Fungerar klockers.

En fundering

IngoX, tack för din utförliga redogörelse!
Jag har följande problem:
Alla mina händelser i iCal är korrekta, när jag synkar med mobilen (SE Z800i) så blir händelserna före 26/10-08 en timme för tidiga i mobilen. Händelserna i vintertid är korrekta i mobilen och i iCal. Mobilen är inställd på GMT+1 och vintertid. Byter jag till afrikansk tid, enligt din modell, så blir alla händelser i iCal före 26/10 en timme för tidiga, vilket är lite störande, även om det är förfluten tid.
Måste jag ändra dessa händelser manuellt, flytta fram dem en timme? Låter lite meckigt!

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 13:09
Ursprungligen av Jonas Palm:

Byter jag till afrikansk tid, enligt din modell, så blir alla händelser i iCal före 26/10 en timme för tidiga, vilket är lite störande, även om det är förfluten tid.
Måste jag ändra dessa händelser manuellt, flytta fram dem en timme?

Kort svar - ja. När du la in händelserna hade du antagligen iCal inställd på att du befann dig i Sverige, och händelserna är inlagda i svensk sommartid alltså GMT+2. iCal kommer ihåg tidszon för varje enskild händelse.

Knepet är alltså att få iCal att tänka på samma enklare sätt som mobilen, dvs att alla årets dygn är 24 timmar och inget annat. Och det gör man genom att lägga in alla händelser i iCal i tidszon GMT+1 på en breddgrad där man inte ändrar mellan sommar/vintertid. Och sedan köra det konsekvent.

Ursprungligen av Patric08:

Det som funkade för mig var att radera hela kalendern på mobilen, gå över till vintertid och sen synca igen.

Funkar lika bra, men den här metoden är för att slippa göra det två gånger om året. Sedan kan man varje vår/höst lita på tiderna i mobilen till 100% utan att tänka på om man gjort den där radera-synka om-operationen.

[QUOTE="IngoX;1651891"]Kort svar - ja. När du la in händelserna hade du antagligen iCal inställd på att du befann dig i Sverige, och händelserna är inlagda i svensk sommartid alltså GMT+2. iCal kommer ihåg tidszon för varje enskild händelse.

Nån som vet hur man flyttar fram typ 2000 iCal-händelser 1 timma?

/JP

  • Medlem
  • 2008-11-17 00:40
Ursprungligen av Jonas Palm:

Nån som vet hur man flyttar fram typ 2000 iCal-händelser 1 timma?

Själv vet jag inte - men - i andra program, iTunes t ex, är AppleScript mycket praktiskt för "mass-ändringar" av denna sort:

Introduction to Scripting iCal

iCal AppleScript Dictionary

(Antagligen gjort på fem minuter av en AppleScript-fantom, tar nog något längre tid för oss vanliga dödliga. Det kanske finns nåt Automator-flöde som ändrar rubbet?)

Det som funkade för mig var att radera hela kalendern på mobilen, gå över till vintertid och sen synca igen.

Tack för det, ingoX!
/JP

  • Medlem
  • 2009-02-04 20:31

Fortsätter diskussionen med en relaterad fråga.

Använder entourage och en SE K530i. I Entourage och iCal ser allt rätt ut, men i K530i är allt efter sommartidens införande i mars 1 timme tidigare än det borde vara.

Jag borde alltså kunna blåsa hela telefonkalendern och sen ställa om tidszonen i "Inställningar". Men Entourage har ju också en tidszon. SKall jag ställ om den också?

Tacksam för hjälp!
/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-09 19:45

Hej Magnus;

Jag använder själv inte Entourage, men ett snabbt test får mig att tro att Entourage hanterar tidszoner och sommartid precis som iCal. Testet är helt enkelt att försöka lägga in en händelse den 29 mars i år mellan kl 02.00 och 02.30 i tidszonen Stockholm (eller Berlin i Entourage). Varken iCal eller Entourage accepterar detta, eftersom timmen mellan 2 och 3 den dagen "inte finns"

Ursprungligen av 99mdl:

Men Entourage har ju också en tidszon. SKall jag ställ om den också?

Om jag minns rätt så sker väl synk av en mobil mot Entourage via iSync genom att det skapas en "entourage-kalender" i iCal som i sin tur synkas mot Entourage (även om man i övrigt inte använder iCal). Om allt stämmer i iCal så blir det nog rätt i Entourage. Antagligen läggs varje händelse från iCal in i motsvarande tidszon i Entourage oavsett vad du valt för standard-tidszon i Entourage...

Ursprungligen av 99mdl:

Jag borde alltså kunna blåsa hela telefonkalendern och sen ställa om tidszonen i "Inställningar".

Ja, du kan blåsa telefonkalendern, och sedan konsekvent ha telefonen inställd på GMT+1 och vintertid - året om. 29 mars ställer du om telefonens klocka manuellt.

Sedan ställer du om iCal att använda sig av "afrikansk soltid" (alltså GMT+1 året om) genom att ändra tidszon i OSX: systeminställningar>datum och tid. Den 29 mars får du kryssa ur "automatisk inställning av datum och tid" och manuellt ställa fram datorns klocka en timme - precis som du gör med dina analoga klockor.

Du bör dessutom gå in i iCal>Inställningar>Avancerat och "aktivera stöd för tidszoner". Du kommer då märka ett problem, nämligen att alla händelser som du hittills lagt in i iCal fortfarande ligger i den tidszon du tidigare hade inställd. För att telefonen ska uppfatta dessa händelser som GMT+1 får du ändra dessa manuellt (se mitt ovanstående inlägg # 17)

(Egentligen behöver du inte ställa om hela OSX att vara i en annan tidszon, och därmed ändra datorns klocka manuellt under sommarhalvåret. Det räcker att aktivera stöd för flera tidszoner i iCal och se till att de händelser som skall synkas med telefonen anges till en tidszon som är GMT+1 året om, utan sommartidsändringar. (exempelvis du har flera kalendrar i iCal där du bara synkar en med telefonen) Men det verkar som att iCal lånar vad som skall vara förvald tidszon från systemets insällning, så det blir mindre risk att göra fel om du ställer om hela datorn)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-09 20:16

Hmm. det låter så mycket krångligare än det är när jag läser mitt eget inlägg ovan. Försöker förenkla tänket lite:

Metod 1: "Soltid rakt över"
1) Telefonen inställd på GMT+1 och vintertid. Alltid.
2) Alla händelser läggs in i iCal som om dom händer GMT+1. Alltid.
(exakt hur du gör, se ovanstående inlägg)
3) Ställ om datorns och mobilens klocka manuellt vid ändring av sommar/vintertid

Metod 2: "Synka - radera - synka - radera"
1) Låt telefonen tänka som den gör: alla dagar året om har 24 timmar, överallt.
2) Låt iCal tänka som det gör: Beroende på i vilket land en händelse inträffar en viss tidpunkt så kan den här tidpunkten förskjutas med olika antal timmar mot en annan tidszon, allt beroende på att sommar/vintertid används på olika sätt i olika delar av världen.
3) Minst två gånger om året blåser du rent telefonens kalender och synkar om från iCal.

Metod 3: "Köp en iPhone"
eller en annan smartphone som hanterar tidszoner som moderna kalenderprogram gör.

1
Bevaka tråden