Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga egen "back-end" eller använda befintligt CMS?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis börjat med en teknisk specifikation efter att ha fått en "mjuk" spec av kund och har lite huvudbry över hur jag ska gå tillväga.

Problemet ligger i att jag inte vet om jag ska använda ett befintligt open source CMS (joomla eller drupal) eller helt enkelt bygga en helt ogenerisk back-end själv. Min första tanke var att använda ett CMS och slippa återuppfinna hjulet (och mer därtill), men i detta projekt skulle det innebära att jag får skriva en hel massa plugins själv, eller customisera befintliga, för att ro hem det mesta av funktionaliteten.

Hur brukar ni resonera i sådana fall - kör ni alltid med ett färdigt CMS och utvecklar på det om det behövs eller händer det att ni skriver enkla CMS själv?

Det lockar att bygga själv eftersom jag då är fri att använda rails istället för att behöva köra PHP med något open source CMS.

Är du säker på att du behöver skriva så mycket själv? Både Joomla och Drupal har moduler/plugins i drivor, det är lite svårt att säga om dom räcker utan att så att säga ha mer på fötterna.

Men generellt försöker jag låta bli att göra egna lösningar, så länge det inte handlar om små grejer. Regelbundna uppdateringar, buggfixar och "support" är väldigt bra att ha i det långa loppet, och svårare att åstadkomma om man har en drös med olika egna system att underhålla. Dock är det såklart en avvägning mellan de features som blir för jobbiga att implementera, den tillgängliga tiden, osv.

Håller helt med det Irrelogical säger. Men utan att veta mer om specen så är det ju lite svårt att säga.

Tack för svaren. Till slut bestämde jag mig för att köra på Grails med motiveringen:

1) Jag kan webbutveckling med Spring Framework - det är det jag jobbar med dagligen - och Grails (som RoR fast med Groovy istället för Ruby) bygger på detta
2) Jag kan varken Joomla eller Drupal mer är än grunderna. Eftersom specen ser ut som den gör vore jag tvungen att modifiera/skriva egna plug-ins vilket troligtvis skulle ta en hel del tid med tanke på hur lite jag kan.
3) Det känns helt enkelt roligare att jobba med Groovy än PHP

Grails är alltså inte ett CMS utan ett ramverk som liknar RoR.

1
Bevaka tråden