Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skönt...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 17:39

...att Obama vann tycker jag. Jag tror att världen blir liiite lite bättre pga detta. Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-05 18:56

Jag håller med. Vi som vet bättre än amerikanerna angående deras eget bästa så är det perfekt. För själva tror de ju bara på att gud löser allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 22:32

Nu vill jag inte generalisera så mycket men men.

Jag tror också att Obama kommer innebära en del gott i världen. Vad återstår bara att se.

Knappen: Det var ju amerikanerna som röstade på Obama. Inte du, acke och jag. Så jag tror att amerikanerna är måna och relativt insatta i sitt eget bästa också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 22:43

Samtidigt som det här citatet är roligt och träffsäkert:
"Americans can always be counted on to do the right thing...after they have exhausted all other possibilities." /Winston Churcill

jag är väldigt glad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 23:21

Tycker det varit tyst från den stora gruppen USA-hatare som finns i Sverige så man får väl anta att de också är nöjda.

men i en del "framtids-tv-serier" så visar presidenten upp som en svart man. Just för att markera att i framtiden är det SÅ fanastiskt att tom en svart snubbe kan regera...döh!
Vad skall det bli nu?
Presidenten får gestaltas som en asiatisk ensamstående, lesbisk kvinna, med utomäktenskapliga barn, iklädd sari och Turban?

Bra Obama, nu kan världen börja snurra igen.

Ursprungligen av Goflorp:

Presidenten får gestaltas som en asiatisk ensamstående, lesbisk kvinna, med utomäktenskapliga barn, iklädd sari och Turban?

Du, jag tror inte allt det där behövs. Det blir nog en sensation bara det att presidenten är en kvinna.:tveksam:
Om män haft livmoder hade det bara varit kvinnor som varit kungar och presidenter.

Föresten, vet ni varför kvinnor i vissa fall får sämre vård/behandling vid sjukdom ? Det gäller tex vid hjärtsjukdom där kvinnor dör oftare eftersom de inte får medicin som är anpassade till den kvinnliga kroppen.
Jo, det beror på Petter Niklas ! I den medicinska forskningen använder man sig oftare av hanar där man kan styra hur de kissar. Kvinnor blir den avvikande normen. Kvinnor är OT från födelsen ! Vi vet hur det är att vara färgad....oopps, en kilometer från ämnet nu vaa ?

Annars tycker jag Obama verkar vara en vettig man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 19:42
Ursprungligen av KaRo:

Du, jag tror inte allt det där behövs. Det blir nog en sensation bara det att presidenten är en kvinna.:tveksam:
Om män haft livmoder hade det bara varit kvinnor som varit kungar och presidenter.

Föresten, vet ni varför kvinnor i vissa fall får sämre vård/behandling vid sjukdom ? Det gäller tex vid hjärtsjukdom där kvinnor dör oftare eftersom de inte får medicin som är anpassade till den kvinnliga kroppen.
Jo, det beror på Petter Niklas ! I den medicinska forskningen använder man sig oftare av hanar där man kan styra hur de kissar. Kvinnor blir den avvikande normen. Kvinnor är OT från födelsen ! Vi vet hur det är att vara färgad....oopps, en kilometer från ämnet nu vaa ?

Annars tycker jag Obama verkar vara en vettig man.

Man kanske inte ska svälja allt som mediafemenisterna kastar ur sig. 80% av alla som dör i hjärtsjukdomar är män, ändå vips en kvinnosjukdom.

"En myt att kvinnorna får sämre hjärtsjukvård"

Ursprungligen av KaRo:

Föresten, vet ni varför kvinnor i vissa fall får sämre vård/behandling vid sjukdom ? Det gäller tex vid hjärtsjukdom där kvinnor dör oftare eftersom de inte får medicin som är anpassade till den kvinnliga kroppen.

Jag ska inte säga att det där är osanning, men det stämmer inte överens med verkligheten i någon större utsträckning. Alla som uppvisar en symtombild som avviker från det vanliga blir i så fall lika "diskriminerade", och det är inte den könsfråga vissa vill få det att låta som.

Citat:

Jo, det beror på Petter Niklas ! I den medicinska forskningen använder man sig oftare av hanar där man kan styra hur de kissar. Kvinnor blir den avvikande normen.

Stämmer delvis eftersom det ibland används som ett sätt att eliminera felkällor i början av en studie, men det är definitivt inte så att mediciner och behandlingar går ut i storskalig användning utan att ha testats på kvinnor. Det rättar alltså till sig i slutänden. Däremot finns det ju en hel del saker som är pinsamt dåligt kartlagda, vilket lett till att det än idag lärs ut en del tämligen absurda idéer om hur kvinnors kroppar och hjärnor fungerar, men det är lyckligtvis på väg att rätta till sig.

Men för att återgå till ämnet är jag också otroligt lättad att det blev Obama. Och även om jag själv tycker att det är fullständigt ovidkommande vad presidenter har för kön eller hudfärg så länge de gör ett bra jobb, så kan det här kanske leda till att fler kommer till den insikten. Men det finns fler och större steg som behöver tas, och i den mån det görs framsteg sker det frustrerande långsamt.

Ursprungligen av Samuel K:

Däremot finns det ju en hel del saker som är pinsamt dåligt kartlagda, vilket lett till att det än idag lärs ut en del tämligen absurda idéer om hur kvinnors kroppar och hjärnor fungerar, men det är lyckligtvis på väg att rätta till sig.

Nu blev jag definitivt intresserad. Vilka absurda idéer då ? Vi pratar väl inte om hysteriska kvinnor ?;)

Ursprungligen av KaRo:

Nu blev jag definitivt intresserad. Vilka absurda idéer då ? Vi pratar väl inte om hysteriska kvinnor ?;)

Haha, så illa är det faktiskt inte Men avsnitten som rör sig mellan knäna och naveln kan vara ganska deprimerande att läsa i många böcker, med mycket av innehållet baserat på tveksamt utformade studier från första halvan av 1900-talet och liknande. Det är därför idéerna om kvinnlig sexualitet som "komplicerad" och "svår att få igång" fortfarande håller sig kvar; det säger mer om vad en sträng uppfostran gör med hjärnan än hur den är kopplad från början (och nyare studier har gett helt annorlunda resultat).

Intressant nog har inte ens själva anatomin börjat bli ordentligt kartlagd förrän senaste åren, och exempelvis mödomshinnor finns fortfarande prydligt inritade i läroböckerna trots att de inte existerar i verkligheten (vilket bara tog ett par årtusenden att inse). Fast det var ju milt sagt ett sidospår, åter till ämnet...

Fast det finns väl ofta en konstig logik i alla sådana "villfarelser" eller sociala konstruktioner eller vad man ska kalla det ? Resultatet blev ju att kvinnans sexualitet trycktes ned och att kvinnor var mindre otrogna. Släkten bevarades för att klara försörjningen. Nu kan ju kvinnor försörja sig själva och innebörden av ordet familj väljer man själv. Numera nöjer sig väl inte kvinnor med att vara passiva utan tar för sig mer och vill ha jämlikhet även i sängen.
OT ? Inte då...rubriken var ju Vad skönt.

I serien 24 är en svart man president (eller kandiderar iaf... Minns inte vilket). Och den ska ju vara ganska samtida.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-06 06:56

Hurra för en trendbrytare. Nu kanske sverige skulle kunna bli mindre rasistiskt och tillsätta en andra generationens invandrare en sådan position vi med.

Extremt skicklig retoriker, speciellt när man jämför med Bush... fast det krävs inte mycket för att överträffa honom. Nu är det väl en sak att vara välsmord i käften och en annan att sköta & rätta upp ett land, så jag återkommer nog med omdömen om honom i några år.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-08 18:36

Tänk er Sarah Palin som president. Det skulle nog vara det värsta som kan hända. Som Samuel K säger så spelar det ju ingen roll om presidenten är svart, vit, latino, man eller kvinna.

För övrigt så var det senaste South Park avsnittet mycket underhållande

Ursprungligen av nllub:

Tänk er Sarah Palin som president. Det skulle nog vara det värsta som kan hända. Som Samuel K säger så spelar det ju ingen roll om presidenten är svart, vit, latino, man eller kvinna.

Det finns väl kärringar av båda könen om man så är en 99-supporter, kvinnlig eller mannlig politiker. Få av oss lär ha insikt över hur Sarah Palin skulle ha lyckats, Vad gäller det nuvarande stjärnskottet, dvs. den sittande presidenten så kanske det tål att påminnas om att han faktiskt är man, och se hur det gick.

MHO,
Olle Jonsson

Ursprungligen av Olle@mac:

Det finns väl kärringar av båda könen om man så är en 99-supporter, kvinnlig eller mannlig politiker.

Eller så kan man skriva; Det finns väl gubbar av båda könen om man så är en 99-supporter, kvinnlig eller manlig politiker.
Fast det blev inte riktigt rätt det heller...;)

Även om det säkert är bra att Obama vann så tror ju inte jag att någon överhuvudtaget kan komma till den där positionen med öppna kort. Finns nog en hel del fulspel och trix i hans ärmar också.

Det är ju ändå dom tjocka oljegubbarna bakom draperiet som drar i trådarna.
Världens största bananrepublik har fått en ny skalare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 19:29

93% röstade Obama i Washington

Ursprungligen av Tangen:

93% röstade Obama i Washington

Avses med detta Washington eller Washington DC - det första har vad jag hört ca: 70.000 invånare och Washington DC, dv. District of Columbia ca: 8.000.000 invånare.

Ursprungligen av Olle@mac:

Avses med detta Washington eller Washington DC - det första har vad jag hört ca: 70.000 invånare och Washington DC, dv. District of Columbia ca: 8.000.000 invånare.

Staten Washington: 6,5 miljoner
Staden Washington DC: 5,3 miljoner (i själva staden ca 600.000)

Washington (state - Wikipedia, the free encyclopedia)
Washington, D.C. - Wikipedia, the free encyclopedia

Wikipedia är kanske inte världens bästa källa, men det skulle vara intressant att höra vilken källa du har till uppgiften att det bara skulle bo 70.000 i hela staten Washington.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-10 19:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Staten Washington: 6,5 miljoner
Staden Washington DC: 5,3 miljoner (i själva staden ca 600.000)

Washington (state - Wikipedia, the free encyclopedia)
Washington, D.C. - Wikipedia, the free encyclopedia

Wikipedia är kanske inte världens bästa källa, men det skulle vara intressant att höra vilken källa du har till uppgiften att det bara skulle bo 70.000 i hela staten Washington.

Beror på vilken Washington man menar. Finns en by/ort i nästan varje delstat som heter Washington. Kan säkert finnas någon på ca 70k.

Wikipedia säger:

Washington, Arkansas
Washington, California
Washington, Connecticut
Washington, Georgia
Washington, Illinois
Washington, Indiana
Washington, Iowa
Washington, Kansas
Washington, Kentucky
Washington, Louisiana
Washington, Maine
Washington, Massachusetts
Washington, Michigan
Washington, Mississippi
Washington, Missouri
Washington, Nebraska
Washington, New Hampshire
Washington, New Jersey
Washington, North Carolina
Washington, Oklahoma
Washington, Oregon
Washington, Pennsylvania
Washington, Utah
Washington, Vermont
Washington, Virginia
Washington, West Virginia
Washington, Wisconsin
Washington Boro, Pennsylvania
Washington Court House, Ohio
Washington Crossing, Pennsylvania
Washington Grove, Maryland
Washington Mills, New York
Washington Park, Illinois
Washington Park, New Jersey
Washington Park, North Carolina
Washington Terrace, Utah
Washington-on-the-Brazos, Texas

Pratar man om två stycken Washington, utan att specificera exakt, så förutsätter jag (och förmodligen de flesta andra) att man menar staten och huvudstaden - inte någon av alla de andra städerna som heter Washington.

Om det skulle vara så att man menar någon av alla "småstäderna", så måste man vara specifik, eller så får man räkna med att bli misstolkad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Wikipedia är kanske inte världens bästa källa, men det skulle vara intressant att höra vilken källa du har till uppgiften att det bara skulle bo 70.000 i hela staten Washington.

Det var taget fritt ur minnet efter samma morgon på radion ( SR ) ha hört dessa siffror, jag kollade dom inte och kan självfalet inte gå i god för att dom stämde.

Vid en näramre titt så är dom i DC: 6,359,764 invånare ( 2006-2007 )
Total Residents - Washington - Kaiser State Health Facts

Det här blir lika roligt som att fråga vilken som är Islands andra stad, befolkningsmässigt...

Svaret skall visst vara Göteborg ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 08:58

Källan var i alla fall TV4 och en av deras producenter på plats i Washington, vilken del det var vet jag inte,

Obama hade nästan 100% bland svarta, och ca 80% hos dom vita

1
Bevaka tråden