Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari går inte att installera

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-07 23:32

Idag började Safari krångla satan och krashade så fort jag startade det. Jag bestämde mig för att installera om det och tog bort det med AppZapper. Nu kan jag inte installera det igen.

Vad gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 00:13

Är aldrig en bra idé att avinstallera program som kommer med Mac OS X. Det är sällan problem på själva programmet. Jag skulle ladda ned Mac OS X 10.5.3 combon och installera den. Men först skulle jag lägga ut "com.apple.pkg.Safari311UpdLeo.bom" och "com.apple.pkg.Safari.bom" på skrivbordet. Är osäker men jag tror att de kan få installeraren att tro att du har en bra Safari installerad. De ligger i/Bibliotek/Receipts.

Apple - Support - Downloads - Mac OS X 10.5.3 Combo Update

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-08 01:53

Jag installerade om Safari m.h.a. Leopardskivan vilket gör att jag kan använda Safari. Men eftersom Apple inte bryr sig om att FAKTISKT kolla om det finns några uppdateringar får jag inte ladda ner senaste versionen av Safari. Installationen ifrån Apples hemsida kan såklart fortfarande inte räkna utan tror att 3 är mindre än 2, så jag får inte installera den heller.

Jag antar att jag måste använda en utdaterad version av Safari och alltså vara utan Saft som är absolut nödvändigt för att Safari ska gå att använda till någonting ö.h.t. ända tills Apple behagar släppa en uppdatering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 10:19

Fast eftersom du gjort fel från början så är det väl inte så konstigt att det inte fungerar ordentligt?
Men som jag skrev är ett enkelt sätt att få in 3.1.1 att göra som jag skrev ovan.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-08 14:14
Ursprungligen av acke:

Fast eftersom du gjort fel från början så är det väl inte så konstigt att det inte fungerar ordentligt?
Men som jag skrev är ett enkelt sätt att få in 3.1.1 att göra som jag skrev ovan.

Om det hade varit så uppenbart att det var fel hade kanske Apple kunnat varna mig genom att skriva "Om du avinstallerar Safari kommer vi jävlas som fan med dig och DESSUTOM inte låta dig uppdatera programmet eftersom vi vägrar låta dig ladda ner en uppdatering två gånger"? Men jag ber som helst mycket om ursäkt för att jag försökte fixa ett program som krashar och låser datorn totalt två sekunder efter uppstart genom att ominstallera det. Det var väldigt dumt gjort av mig och jag ska aldrig någonsin försöka ta bort någonting Apple har gjort ifrån min dator igen.
Tycker du verkligen inte att det är MER fel att man inte får avinstallera Safari och att 10.5.3 är mindre än 10.5.2? Hur kan du ens påstå att det här är mitt fel?

Nu ska jag försöka få in en uppdatering på 30Mb genom att ladda ner en OS-uppdatering på 500, så som man "ska" göra.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-08 17:44
Ursprungligen av Davey:

Om det hade varit så uppenbart att det var fel hade kanske Apple kunnat varna mig genom att skriva "Om du avinstallerar Safari kommer vi jävlas som fan med dig och DESSUTOM inte låta dig uppdatera programmet eftersom vi vägrar låta dig ladda ner en uppdatering två gånger"? Men jag ber som helst mycket om ursäkt för att jag försökte fixa ett program som krashar och låser datorn totalt två sekunder efter uppstart genom att ominstallera det. Det var väldigt dumt gjort av mig och jag ska aldrig någonsin försöka ta bort någonting Apple har gjort ifrån min dator igen.
Tycker du verkligen inte att det är MER fel att man inte får avinstallera Safari och att 10.5.3 är mindre än 10.5.2? Hur kan du ens påstå att det här är mitt fel?

Nu ska jag försöka få in en uppdatering på 30Mb genom att ladda ner en OS-uppdatering på 500, så som man "ska" göra.

Eftersom du inte kan avinstallera program i MacOSX (Du kastar ju bara app containern som innehåller allt och du är av med programmet).
Nu använde du ju AppZapper, och så vitt jag vet har ju inte Apple utvecklat det programmet.

Istället för att ta bort det, kunde du valt och installera det igen genom att ladda hem det från Apple och allt hade kanske varit frit o fröjd. Iaf. hade du haft fler valmöjligheter än nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 17:56

Det hade förmodligen räckt att ta bort safari.plist filen eller tömma safaris cache. Varför avinstallera safari? Det är väl inget som går sönder utav sig självt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det hade förmodligen räckt att ta bort safari.plist filen eller tömma safaris cache. Varför avinstallera safari? Det är väl inget som går sönder utav sig självt.

Precis... de cache- och inställningsfiler som förändras när man använder ett normalt OS X-program hittar man enbart under Bibliotek i sin hemkatalog. Programfiler, kodbibliotek etc. rörs ju aldrig så det blir bara poänglöst och tidsödande att hålla på och ominstallera. En del windows-tics gör man bäst i att träna bort, helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 14:37

Spänn av lite nu va. Försöker inte raljera över dig. Ingen idé att bli hysterisk och ta ut din frustration och bristande kunskap av Mac OS X på mig så försöker hjälpa dig.

Vänd på det, hade det varit helt ok att avinstallera så hade Apple haft ett avinstallationsprogram. Var står det att du ska ta bort Safari när det inte fungerar som det ska?
AppZapper låter dig inte avinstallera program från Apple utan att först klicka ur en "Keep default application safe"-knapp. Där har du din varning och anledningen till att jag tycker det är ditt fel.

  • Medlem
  • 2008-06-08 18:09

AppZapp ger dessutom ett helt falskt intryck av att alt avinstalleras. Det enda den gör är att leta efter filer med filnamn som innehåller programnamnet på givna ställen. Det är bara ganska enkla program den verkligen raderar i sin helhet.
Värdelöst imho.

  • Medlem
  • 2008-06-09 09:21

Har liknande problem. Laddade hem en updatering med software update för safari, efter det fungerade inte safari, ikonen studsade i dockan ett par gånger och sen sluta den men programmet starta aldrig. sedan laddade jag hem 10.5.3 combo och nu får jag ett popup ruta som säger attsafari inte fungerar och jag bode ladda hem den från deras hemsida. på nytt. men försöker jaladda hem safari från apple.com som erbjuder dom bara för windows xp o vista, vilket är jävla mystiskt..

Ursprungligen av Pipen:

Har liknande problem. Laddade hem en updatering med software update för safari, efter det fungerade inte safari, ikonen studsade i dockan ett par gånger och sen sluta den men programmet starta aldrig. sedan laddade jag hem 10.5.3 combo och nu får jag ett popup ruta som säger attsafari inte fungerar och jag bode ladda hem den från deras hemsida. på nytt. men försöker jaladda hem safari från apple.com som erbjuder dom bara för windows xp o vista, vilket är jävla mystiskt..

Låter som att det är något annat som är fel - provat att köra skivverktyg? Nedladdningssidan är fem sekunders googling bort, men har du inte hittat den än så finns den här: Apple - Safari - Download

Har haft samma problem som du. Jag har löst problemet och lösningen finns i tråden som jag länkar till. Kika där:

http://www.99.se/mac-os-x/244226-hur-installerar-om-kraschad-safari-i-leopard-10-5-3-a.html

Jag hade samma problem efter att ha lekt med Safarispeed. Safari gick inte att starta längre. Jag installerade om den från Leopard-skivan och nu funkar den. Däremot har Aktivitetshanteraren ballat ur nu och vill inte starta. Vet inte vad jag ska göra åt det. Några förslag?

Hoppas det inte ställer till det nu då när jag la Safari i papperskorgen och kastade det.. Använder förvisso aldrig skiten så ja kommer inte sakna det.. Men att en dator inte har ett avinstallationsprogram inbyggt låter efterblivet tycker jag, spel/program osv då? Men det kanske är Mac's "avinstallationsprogram" att ha 30'000 objekt att radera i papperskorgen om man lägger ett installerat program/spel där och tömmer papperskorgen..? Vilket isf visar att en Mac behöver över 2 timmar (!!!!!) på sig för att avinstallera ett program på otroliga 236 MB (tom min stationära PC med Vista raderar ett spel på 4 GB på några minuter).. Vista pippar Mac OS X *Pinsamt*
AppZapper? Finns det i OS X från Apple? Jag har aldrig fått frågan om jag ville ta bort Safari när jag kastade det..

  • Medlem
  • 2008-11-08 18:37
Ursprungligen av Pain Reaper:

Hoppas det inte ställer till det nu då när jag la Safari i papperskorgen och kastade det.. Använder förvisso aldrig skiten så ja kommer inte sakna det.. Men att en dator inte har ett avinstallationsprogram inbyggt låter efterblivet tycker jag, spel/program osv då? Men det kanske är Mac's "avinstallationsprogram" att ha 30'000 objekt att radera i papperskorgen om man lägger ett installerat program/spel där och tömmer papperskorgen..? Vilket isf visar att en Mac behöver över 2 timmar (!!!!!) på sig för att avinstallera ett program på otroliga 236 MB (tom min stationära PC med Vista raderar ett spel på 4 GB på några minuter).. Vista pippar Mac OS X *Pinsamt*
AppZapper? Finns det i OS X från Apple? Jag har aldrig fått frågan om jag ville ta bort Safari när jag kastade det..

Om det tar två timmar att radera 30 000 filer har du större problem än att sakna en avinstallerare. Eller har du ställt in datan på att tömma papperskorgen "säkert"?

  • Medlem
  • 2008-11-08 20:18
Ursprungligen av Baron:

Om det tar två timmar att radera 30 000 filer har du större problem än att sakna en avinstallerare. Eller har du ställt in datan på att tömma papperskorgen "säkert"?

Nyss raderade jag ett helt system (10.4) på 10 minuter minuter. Jag vet inte hur många objekt det var, men efter runt halva tiden var det i storleksordningen 40 000 filer kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 23:20
Ursprungligen av Pain Reaper:

Hoppas det inte ställer till det nu då när jag la Safari i papperskorgen och kastade det.. Använder förvisso aldrig skiten så ja kommer inte sakna det.. Men att en dator inte har ett avinstallationsprogram inbyggt låter efterblivet tycker jag, spel/program osv då? Men det kanske är Mac's "avinstallationsprogram" att ha 30'000 objekt att radera i papperskorgen om man lägger ett installerat program/spel där och tömmer papperskorgen..? Vilket isf visar att en Mac behöver över 2 timmar (!!!!!) på sig för att avinstallera ett program på otroliga 236 MB (tom min stationära PC med Vista raderar ett spel på 4 GB på några minuter).. Vista pippar Mac OS X *Pinsamt*
AppZapper? Finns det i OS X från Apple? Jag har aldrig fått frågan om jag ville ta bort Safari när jag kastade det..

Hej! Du har något problem på din dator i sådant fall. Vad för program har du laddat ned och installerat sedan du fått datorn?
Ett tips, tona ner attityden lite, luktar lite hitta-fel-på-mac på det du skriver. Det går, föga förvånande, sällan hem här på 99mac-sidan av 99.se.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-08 19:37

Det är väl bra om man kan avinstallera ett program genom att bara slänga en mapp. Men om programmet sprider ut filer överallt BORDE programmakaren erbjuda ett script som automatiskt raderar det som hör till programmet. Det som vill radera manuellt kan ju alltid göra det om man tycker det är kul.

Ursprungligen av planB:

Det är väl bra om man kan avinstallera ett program genom att bara slänga en mapp. Men om programmet sprider ut filer överallt BORDE programmakaren erbjuda ett script som automatiskt raderar det som hör till programmet. Det som vill radera manuellt kan ju alltid göra det om man tycker det är kul.

Säg det till Adobe snälla.
Adobes installerare får en nysning att skämmas.

Jo min dator är inställd på "Tömma papperskorgen säkert".. Men är detta Macs sätt att avinstallera program? Förutom de program som har "avistallationsikon" såklart? Det som tog 2 timmar att radera var en speldemo på ca 230 MB som jag tankade hem från Apple.com..:tveksam:
Har märkt att jag även kan tömma papperskorgen utan att göra det "säkert" vilket bara tar några sekunder..:p

Och som "acke" påpekar så förstår jag efter att ha läst mitt eget inlägg i efterhand att han har rätt och jag ber om ursäkt för mitt språkval! Även när MS släpper nästa OS (som tydligen är grymt har jag insiderinfo på) så lär jag nog aldrig återgå till PC..
"Once you go Mac, you'll never go back" måste jag hålla med om:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 11:43

Hej igen!
Töm papperskorgen säkert är bara när du har CIA-info i din dator som du måste bli av med. Tar bort sakerna och skriver över platsen där infon ligger med "ettor och nollor" så den inte kan återskapas. Det tar dock lååång tid. Strunta i det.

Både jag och många andra håller med om avinstalleraren även om det inte alls är ett problem under Mac OS X då det är uppbyggt på ett annat sätt. Mac OS X har inte DDL:er och registry. Program installerar med få undantag på 3 ställen. Programmet i Programmappen, en del programfunktioner i /Bibliotek/Application Support och sedan inställningsfil/preferensfil i hemmapp/Bibliotek/Preferences
Det är mycket sällan dessa filer ligger och stör men är man en vän av ordning så vill man ha bort de här filerna när man slänger programmet.

Aha ok, tackar för hjälpen acke!!:)
Nu har jag ju givetvis glömt hur jag ändrar säker tömning av papperskorgen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 15:18
Ursprungligen av Pain Reaper:

Aha ok, tackar för hjälpen acke!!:)
Nu har jag ju givetvis glömt hur jag ändrar säker tömning av papperskorgen..

Finder (brevid Äpplet) > Inställningar... > Avancerat > Töm papperskorgen säkert

Ursprungligen av acke:

Finder (brevid Äpplet) > Inställningar... > Avancerat > Töm papperskorgen säkert

Tackar återigen för hjälpen och skall nu kolla om det finns några filer kvar i de andra mapparna du nämnde efter de program jag tagit bort..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 16:47
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tackar återigen för hjälpen och skall nu kolla om det finns några filer kvar i de andra mapparna du nämnde efter de program jag tagit bort..:)

Inga problem, kul och kunna hjälpa till. Ett sak, ta det lite lugnt när du härjar runt i de där mapparna. En sak till, ta inte bort något från mappen /System Generellt sätt inte en bra idé att jaga megabyte i utbyte mot ett potentiellt ostabilt och okomplett Mac OS X.

Ursprungligen av acke:

Inga problem, kul och kunna hjälpa till. Ett sak, ta det lite lugnt när du härjar runt i de där mapparna. En sak till, ta inte bort något från mappen /System Generellt sätt inte en bra idé att jaga megabyte i utbyte mot ett potentiellt ostabilt och okomplett Mac OS X.

Tack! Nej då jag tar bara bort programmet i Program-mappen och i biblioteks-mappen efter att jag kollat att det inte finns något som kan sabbas av att ta bort det som finns i dessa mappar.. Och de som jag inte är helt 100 % säkra på får vara kvar till dess jag verkligen är i behov av utrymmet..

1
Bevaka tråden