Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BASIC programmering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag började med ABC800 på gymnasiet och programmerade en massa olika saker i BASIC, vilket var riktigt roligt, men sedan dess har det bara varit lite Pascal och C på PCn på universitetet på 90-talet.

Men nu kom jag på att min 9-åriga son kanske vilja kika lite, men istället för att gå på seriös programskapande så är ju den enkla BASIC grejen rolig då man kan göra enkla program som svarar med enkel text o.s.v. (han är ju bara 9!)

Jag känner till Chipmunk BASIC men tänkte fråga om det finns något annat, kanske bättre alternativ ?!

Finns det något bättre för PCn så är inte det något problem, oavsett om det är DOS 6.2 eller Windows.

Några förslag ?!?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 23:46

QuickBasic är helt klart min favorit, finns ju även lättviktaren QBasic (som inte kan skapa exe filer)

Det är då DOS det handlar om...

Vilken nostalgi känsla jag fick nu...

Det finns också VisualBasic till DOS lekte lite med den ett tag

EDIT:
Hittade faktiskt en sida med nyttigheter, Jag vet inte om QB är abandonware vid det här laget(i så fall får en moderator bryta in) men det finns iaf på den sidan:
QBasic Compiler - VisualBASIC for DOS :: QuickBasic Cafe ++ QBasic related Site ++

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-08 00:11

FreeBasic kanske? Bra att lära grabben GPL och öppen sås från början.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag började med ABC800 på gymnasiet och programmerade en massa olika saker i BASIC, vilket var riktigt roligt, men sedan dess har det bara varit lite Pascal och C på PCn på universitetet på 90-talet.

Men nu kom jag på att min 9-åriga son kanske vilja kika lite, men istället för att gå på seriös programskapande så är ju den enkla BASIC grejen rolig då man kan göra enkla program som svarar med enkel text o.s.v. (han är ju bara 9!)

Jag känner till Chipmunk BASIC men tänkte fråga om det finns något annat, kanske bättre alternativ ?!

Finns det något bättre för PCn så är inte det något problem, oavsett om det är DOS 6.2 eller Windows.

Några förslag ?!?

RealBasic är förmodligen störst (och förmodligen bäst) på Basic till Macen. Finns också för Windows och Linux och den kan korskompilera. Cross-platform that really works | REALbasic

REALbasic kan vara jättebra ibland, men har betydligt mer man måste behärska för att kunna använda om man inte bara vill bygga grafiska användarytor. Jag kan inte uttala mig om dagens nioåringar, men när jag var åtta hade jag ruskigt kul med QBasic på en begagnad IBM P70 trots att jag bara visste hur man använde PRINT, INPUT och GOTO.

Jag använder Chipmunk BASIC när jag skall "trolla med siffror" och Excel blir för klumpigt. Fungerar helt OK för mig fast jag har det bara som hjälpmedel utan grafiskt gränssnitt.

Jag vill börja med TEXT interface helt och hållet på samma sätt som jag och polarna använde i början av 80-talet; C64, Sinclair Spectrum, ABC800 m.m. Men om det är i ett fönster på Macen gör inget.

Att börja från noll och bygga applikationer är inte riktigt rätt här, han är alldeles för allsidig för att fördjupa sej, vill bara ge honom en insigt i hur en dator reagerar och att mjukvara styr, men på ett handgripligt sätt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-11-08 11:40

Du kan hämta FutureBASIC gratis här:

Staz Software

Finns emulatorer (iaf till Windows, vet inte för mac) så att du får ett fönster som fungerar exakt som C64, Amiga 500 etc och man laddar in spel med kommandon precis som förr. Minns hur spännande det var när man skrev LIST efter man laddat in ett spel på C64 för att se och pilla med källkoden. Bör funka på emulatorerna med. Dessutom finns det många gratisspel till emulatorerna som man lätt kan pilla med, ändra bakgrundsfärg, ändra värden ex hur högt man kunde hoppa etc. Nostalgi!

Cool!

Jag ska leta lite bland emulatorerna (tänkte inte ens den vägen) det är ju egentligen bara en introduktion till programmering jag är ute efter så att han får smak (eller avsmak) och kan sedan gå vidare.

Det är ganska lustigt när man ser till hur dagens barn är ansedda att vara väldigt dator-insatta, men jag tror nog att det finns färre som kan programmera idag jämfört med 25 år sedan...

1
Bevaka tråden