Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook G3 som ger stötar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt är det som om min Ibook fått levande chassi. Den ger mig stötar titt som tätt..

lägg den på magen o träna upp absen lite

Kolla så du har ett jordat uttag. Om du inte har det och det är fel på kabeln så är det FARLIGT att använda datorn ! Kontakta affären för råd.

Har du annan elektronik i samma uttag ? Pröva att koppla bort allt och känn efter.
Pröva också att använda datorns strömkabel i ett annat rum.

Om du kör på batteri, försvinner stötarna då ?

Antennuttag kan påverka datorkablar negativt. Sitter datorns strömsladd nära TV:n och antennsladden ?

jag hade samma problem i min stationära pc, satte bara strömsladden åt andra hållet i vägguttaget så var det löst

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-08 00:24

Jordat uttag till en bärbar? Du skojar. Jag har aldrig sett någon jordsladd till en bärbar.

Jordat uttag har inget med datorn att göra utan är ett uttag (två hål i väggen) där man trycker in strömsladden från datorn.

Läs gärna här för mer info=
Ojordad student lever farligt - Ny Teknik
Eforum - Måste jag ha jordat uttag?
Uttag och stickproppar

Ursprungligen av KaRo:

Jordat uttag har inget med datorn att göra utan är ett uttag (två hål i väggen) där man trycker in strömsladden från datorn.

Läs gärna här för mer info=
Ojordad student lever farligt - Ny Teknik
Eforum - Måste jag ha jordat uttag?
Uttag och stickproppar

Lite bättre förklaring följer:

Varför kräver de flesta datortillverkare att datorn ska anslutas i jordade uttag?
En dator kan behöva jordas av följande skäl:

* För att klara elsäkerhetskraven - minska risken för elchock och elbrand
* Om det skulle uppstå ett elektriskt fel i en dator som är ansluten till jord, leds strömmen tillbaka till elcentralen och proppen löser ut. Om samma dator istället är ansluten till ett ojordat uttag löser proppen inte ut och datorns hölje blir spänningsförande. Höljet kan i sin tur sprida spänningen till datorns eventuella kringutrustning (skrivare etc) och nätverk. Om datorn är ansluten till telenätet via modem och om barriären (isoleringen) inte är dimensionerad för nätspänning, kan spänningen dessutom spridas ut på telenätet.
* För att klara kraven på elektromagnetisk kompatibilitet (EMC*) - minska risken för funktionsstörningar
* Datorn ska kunna fungera tillsammans med andra elektriska och elektroniska apparater utan att störa eller bli störd av dessa. En jordad anslutning minskar de problem som kan orsakas av störningar orsakade av andra elektriska produkter och vice versa.
* För att klara TCOs miljökrav - reducera de elektriska fälten från skärmen
* Mätningar har visat att de elektriska fälten från skärmen blir svagare om datorn är ansluten i ett jordat uttag, än om den är ansluten i ett ojordat uttag. (I de flesta datorer finns en metallfilm bakom bildskärmen. Är datorn jordad tar filmen upp det elektriska fältet. Är datorn ojordad kan de elektriska fälten nå längre ut från skärmen.)

*EMC= Electromagnetic Compatibility - elektromagnetisk kompatibilitet (I en god EMC-miljö fungerar olika elapparater och elinstallationer utan att störa varandra.)
Detta är Elsäkerhetsverkets fråga nummer:
115

Varför kräver de flesta datortillverkare att datorn ska anslutas i jordade uttag? - Elsäkerhetsverket [NS4 version]

Senast redigerat 2008-11-08 01:12
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-15 14:03

Ett jordat uttag är inget trolleri som gör att allt man stoppar in där blir säkrare. Om apparaten har en platt eurokontakt (europapluggen), så är apparaten likväl inte jordad och kommer heller aldrig någonsin att bli det.

Jag har en vit iBook med 1.33 MHz PowerPC processor och kontakten till den är en platt eurokontakt. Den apparaten kan omöjligt jordas! Många andra bärbara har liknande anslutning. Har apparaten en platt eurokontakt så kan den inte jordas och därmed spelar det ingen roll vilket uttag man sätter den i heller.

Alltså: Jordning fungerar bara om apparaten är ansluten till jordstiften (de små metallblecken på sidorna i stickuttaget). Säkerhetsanordningen jordfelsbrytare kan heller aldrig lösa ut om apparaten inte är ansluten till jordstiften.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-15 17:22
Ursprungligen av rana:

Ett jordat uttag är inget trolleri som gör att allt man stoppar in där blir säkrare. Om apparaten har en platt eurokontakt (europapluggen), så är apparaten likväl inte jordad och kommer heller aldrig någonsin att bli det.

Jo men säkrare blir det ju. Om det blir fel går proppen och ingen ström börjar gå dit den inte ska..

Ursprungligen av rana:

Jag har en vit iBook med 1.33 MHz PowerPC processor och kontakten till den är en platt eurokontakt. Den apparaten kan omöjligt jordas! Många andra bärbara har liknande anslutning. Har apparaten en platt eurokontakt så kan den inte jordas och därmed spelar det ingen roll vilket uttag man sätter den i heller.

Alltså: Jordning fungerar bara om apparaten är ansluten till jordstiften (de små metallblecken på sidorna i stickuttaget). Säkerhetsanordningen jordfelsbrytare kan heller aldrig lösa ut om apparaten inte är ansluten till jordstiften.

Titta lite närmare på adaptern. Du kan dra av "duckhead" och sätta dit en jordad kabel istället.
När du köpte datorn borde du ha fått både ett duckhead och en kabel med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 17:32

nu är det väl så att iBooken så vitt jag vet är gjord utav plast och som vi vet så leder plast inte ström.

Visst. Byt till en jordad duckhead men har svårt att se varför det skulle jämna ut de störningarna som finns i datorn.

Jordfelsbrytaren fungerar i allra högsta grad även fast jorden inte är inblandad. En jordfelsbrytare mäter strömmen mellan fas och nollan. Det soom går iväg skall mao komma tillbaka. Och blir det en avikelse på mer än 30ma så löser den ut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-15 18:51
Ursprungligen av atomlab:

nu är det väl så att iBooken så vitt jag vet är gjord utav plast och som vi vet så leder plast inte ström.

Visst. Byt till en jordad duckhead men har svårt att se varför det skulle jämna ut de störningarna som finns i datorn.

Jordfelsbrytaren fungerar i allra högsta grad även fast jorden inte är inblandad. En jordfelsbrytare mäter strömmen mellan fas och nollan. Det soom går iväg skall mao komma tillbaka. Och blir det en avikelse på mer än 30ma så löser den ut.

När jag ägde en ibook tyckte den om att ge mig stötar om jag nuddade metallknappen som man öppnar locket med samtidigt som fötterna nuddade elementet. Obehagligt...

Ursprungligen av atomlab:

Visst. Byt till en jordad duckhead men har svårt att se varför det skulle jämna ut de störningarna som finns i datorn.

Störninganra (i alla fall vissa) leds ner till jord istället för att bråka runt i ditt system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 20:56

absolut så förstår jag det att det är bättre att "potential" jorda datorn men hade lite svårt att se strömmen gå ut i dator chassit som är gjort i plast.

Ursprungligen av atomlab:

absolut så förstår jag det att det är bättre att "potential" jorda datorn men hade lite svårt att se strömmen gå ut i dator chassit som är gjort i plast.

Nä, i plasten går ingen ström men det finns ju en massa plåtjox precis innanför som man väl också brukar benämna chassi. Jordas detta så skyddar det mot störningar bättre. Det måste inte nödvändigtvis vara galvansik kontakt för att olika källor skall störa varandra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-21 20:14

nllub: Den där sladden hade jag helt glömt bort, tack för tipset! Har legat kvar i lådan sedan jag köpte datorn.

nllub: Jag förstår fortfarande inte hur det kan bli säkrare med en eurokontakt i ett jordat uttag än i ett ojordat. Det är ju om du menar jordfelsbrytaren och inte proppen så som "atomlab" förklarade hur den fungerar. Proppar finns det ju ändå till alla uttag.

atomlab: Jag visste inte att jordfelsbrytaren fungerade på det viset. Tack!

Förutsättningen för att jordning ska fungera är väl också att det finns jord i den svagströmssladd som går från trafon till datorn. Gör det det? Är det det runda blecket som går ytterst runt stiftet i mitten som är jorden?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-11-23 12:17
Ursprungligen av rana:

nllub: Jag förstår fortfarande inte hur det kan bli säkrare med en eurokontakt i ett jordat uttag än i ett ojordat. Det är ju om du menar jordfelsbrytaren och inte proppen så som "atomlab" förklarade hur den fungerar. Proppar finns det ju ändå till alla uttag.
?

Men vänta lite nu jag tror det har missuppfattats lite här, från båda sidor! För att få det jordat måste man ju själklart använda den jordade sladden, och inte det ojordade duckheadet!
Jag tror heller inte att någon har menat något annat och det du säger är helt korrekt. Eurokontakt blir det ojordat i ett jordat uttag.

1
Bevaka tråden