Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovärderlig programvara?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter i väntan på min nya MBP (som för övrigt skulle anlända idag, men INTE) och funderar lite kring div mjukvara till mac-datorer. Är relativt grön inom området då jag enbart använt mac i bildbehandlings-syfte och då uteslutande i photoshop.

Alltså. Antligen dags att konvertera, men har inte en susning om vilka program som är givna.

Tänker mig program som: zip/unzip, mediaspelare, diskunderhåll, torrentprogram, cd/dvd-brännare, textredigerare, mailprogram, webbläsare, osv...

Tacksam för svar!

Gött! Tusen tack!

Det följer med en hel del bra program redan från början. Finder har t. ex. inbyggd zipkomprimering och känner du dig hemma med terminalkommandon har du även tillgång till bland annat gzip, bzip2, tar och andra vanliga program.

Det följer med ett hyggligt bra e-postprogram, Mail. Den medföljande webbläsaren Safari är helt okej. Den har inte så många funktioner utöver det vanliga så om du känner dig väldigt seriös som surfare kan du kika på OmniWeb, Camino och Firefox.

Den kanske mest använda torrentklienten för Mac är nog Transmission. Ett mycket bra program som har ett litet fotavtryck men ändå hyggligt många användbara funktioner.

Det följer med en hyggligt bra textredigerare, som lämpligt heter Textredigerare. Den klarar bland annat oformaterad text, filformaten RTF, Word, Word 2007/2008, HTML (med WYSIWYG-redigering). All formatering fungerar inte, men det grundläggande funktionerna finns där. Om du är inne på ren textredigering medföljer även vanliga program som Emacs, Vim och Nano. Annars tycker jag att TextMate är ett bra program. Apples utvecklingsmiljö Xcode (finns på de medföljande skivorna eller går att hämta kostnadsfritt från Apple) har en helt okej textredigering.

Det finns ett par bra sajter med sökbara listor på program som kan vara bra att bokmärka. Macintosh Products Guide, MacUpdate och VersionTracker. Det förekommer även liknande diskussioner på forumet som kan ge inspiration.

Igen, tack!

ett bra ställe att hitta programvaror, både shareware och köpes, är Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

Kollade snabbt igenom de trådarna det länkades till och hittade inte att denna länk var inlagd, det är en lista över vanliga Open Source (dvs gratis) program för Mac OS X, mycket matnyttigt finns det där.

Open Source Mac - Free Mac software, all open-source, all OS X.

(Notera att det finns en Sid 2. )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-08 00:17

Det råder - i motsats till vad en del hävdar - ingen brist på riktigt bra mjukvara till Mac, tvärtom. Titta på Quicksilver t.ex.

Förutom de program som följer med (iCal, Mail, Adressboken, iPhoto, iTunes m.fl.) använder jag ofta NewsNetFire (rss-läsare), Wordfinder (Nordstedts ordböcker, SAOL:s ordlista), Devonthink Pro (informationshanterare), Omnifocus (att göra-program), Omnigraffle (mindmapping), 1password (lösenordshanterare), MS Office m.fl.

1
Bevaka tråden