Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme portkoppling?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-18 10:32

Okej, med stor risk för att verka blåst så ber jag om lite hjälp med det här. Har riktigt dålig koll på trådlösa nätverk och portkoppling och annat så...

Har en Airport Extreme och 2 bärbara Macar. Jag undrar om jag kan ge de två Macarna fasta IP-nummer så att jag kan öppna en port åt varje dator som jag kan använda för Transmission. Just nu får jag olika IP-nummer i datorerna varje gång jag kopplar upp mig hemma...

Ställer jag en begriplig fråga?

Har du inga andra datorer på nätverket är det lättast att manuellt ställa in samma IP som du får tilldelat av Airporten på respektive dator.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-18 10:41

Annars kan du i Transmission använda dig utac funktionen Automatically map ports som automatiskt öppnar porten i APE:n.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-18 12:30
Ursprungligen av ahmedmo:

Annars kan du i Transmission använda dig utac funktionen Automatically map ports som automatiskt öppnar porten i APE:n.

Men det räcker inte bara med det. Du måste också in i Airport Extreme:s inställningar och gå till Internet->NAT->Enable NAT Port Mapping Protocol (motsvarande på svenska). Då kommer Airport Extreme att svara på Transmissions begäran om en mappning. Jag kör detta med Transmission både under Mac OS X och Linux med dynamiska IP-adresser. Och då jag inom några timmar kommer att migrera till FreeBSD så utgår jag från att det fungerar även där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-18 10:49

Johan: Vi har bara 2 Macbooks som vi använder på nätverket. Hur gör man enklast det?

ahmedmo: Jag har det redan ikryssat men verkar inte hjälpa ...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-18 10:55

Okej, men då ställer du in två olika ip-adresser på datorerna och öppnar portar manuellt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-18 11:11

Hmm, vet fortfarande inte hur jag går till väga. Just nu har jag inställt på "Dela ut en allmän IP-adress" och under DHCP-fliken står det att den delar ut från 10.0.0.1 till 10.0.0.200 ... varje gång jag kopplar upp mig får jag olika IP. Nyss 10.0.0..198 och nu 10.0.0.200 ...

Du kan t.ex. ställa in så att du får samma adress hela tiden av airporten genom att koppla reservera ett IP till din dators MAC-adress.

1. Ta reda på datorns MAC-adress
systeminställningar->nätverk->avancerat
längst ner står Airport-ID. Notera detta (xx:xx:xx:xx:xx:xx)

2. Reservera IP för detta
Öppna airport-inställningar och gå in på din extreme, manuella inst som du gjort tidigare. under "internet" lägg till en ny DHCP-reservation. Ge den en beskrivning, tryck nästa, fyll i datorns MAC-adress och sedan en valfri IP-adress. Osv.

3. Portkoppling
Gå in på avancerat för APEn, portkoppling, gör ny portkoppling och fyll i porten i fälten samt tidigare vald IP-adress.

4. repetera för macintosh nr 2.

5. ???

6. PROFIT!

Voila Nu ska det funka. Hoppas detta hjälper, tror du kunde det mesta här redan men skrev ner det ändå ifall om att + till när framtida personer söker
Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-18 12:04

Tackar Andreas. Ska testa detta strax, ska även vara extra noga med punkt 5

Port Map löser dina "problem".

Port Map and TCMPortMapper

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-31 23:13

Alltså är det någon som kan svara på exakt hur man gör för att öppna en port i airport extreme.

Alltså jag e så osäker på att det blir rätt.

Manuell inställning> Internet > NAT > Ställ in portkopplingar

Sen trycker man på + för att lägga till en port. Och här börjar mitt problem....

Ska jag fylla i samma port på alla 4a ställena?

Allmänna UDP-portar:
Allmänna TCP-portar:
Egna UDP-portar:
Egna TCP-portar:

Ska jag skriva samma port på alla dem? och kan jag isåfall skriva flera portar eller ett spann? alltså typ 5372: 5377 eller t.ex. 5370-5380 ?

Och vad menar den med "Egen IP-adress:"? gäller det då bara att porten bara är öppen för den dator som har den IP-adressen? varför kan man isåfall inte bara välja att den ska vara öppen för alla datorer?

Ursprungligen av Kajan:

Alltså är det någon som kan svara på exakt hur man gör för att öppna en port i airport extreme.

Alltså jag e så osäker på att det blir rätt.

Manuell inställning> Internet > NAT > Ställ in portkopplingar

Sen trycker man på + för att lägga till en port. Och här börjar mitt problem....

Ska jag fylla i samma port på alla 4a ställena?

Allmänna UDP-portar:
Allmänna TCP-portar:
Egna UDP-portar:
Egna TCP-portar:

Ska jag skriva samma port på alla dem? och kan jag isåfall skriva flera portar eller ett spann? alltså typ 5372: 5377 eller t.ex. 5370-5380 ?

Och vad menar den med "Egen IP-adress:"? gäller det då bara att porten bara är öppen för den dator som har den IP-adressen? varför kan man isåfall inte bara välja att den ska vara öppen för alla datorer?

Du kan använda programvaran som jag länkade till ovan eller så gör du så här:
(Exempelsiffror)

Allmänna UDP-portar: 1234, 1235, 1238, 1244, 1248 eller 1234-1238, 1245-1248 eller 1234-1248
Allmänna TCP-portar: 2345, 2346, 2348, 2355, 2358 eller 2345-2348, 2355-2358 eller 2345-2358
Egen IP-adress: Den interna IP-adressen på den dator som skall nås från Internet.
Egna UDP-portar: Samma som Allmänna UDP-portar
Egna TCP-portar: Samma som Allmänna TCP-portar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-06 13:22

Jag förstår fortfarande inte detta....

Jag har öppnat portar för min ena dator nu som då har ip nummer som slutar på .2 och det har jag ju skrivit in för portarna....

Nu ska jag öppna samma portar för en annan dator som slutar .3 men då kan jag inte det för den posten finns redan...

Ja den finns men för ett annat IP liksom... kan jag inte öppna samma portar för flera datorer?

Kan jag inte bara öppna routerns portar... jag förstår mig inte på det hära

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 13:23
Ursprungligen av Kajan:

Jag förstår fortfarande inte detta....

Jag har öppnat portar för min ena dator nu som då har ip nummer som slutar på .2 och det har jag ju skrivit in för portarna....

Nu ska jag öppna samma portar för en annan dator som slutar .3 men då kan jag inte det för den posten finns redan...

Ja den finns men för ett annat IP liksom... kan jag inte öppna samma portar för flera datorer?

Kan jag inte bara öppna routerns portar... jag förstår mig inte på det hära

Du kan inte lösa det samtidigt, det du kan göra är att slå på dynamisk port-mappning och sedan låta portmappningen lösa resten. Tänk att du t.ex. skulle öppna upp port 80 på båda datorerna och routern. När någon surfar in till <ditt_up> så kommer den ju komma till en av webservrarna, den kan inte komma till båda.

I regel bör du använda statisk allokering för serverliknande tjänster (som initieras genom inkommande efterfrågningar), t.ex. ssh, ftp, webserver och liknande. För sådant som du initierar (filöverföringar, torrents, spel eller liknande) mot någon annan bör du om du har flera datorer använda dynamisk allokering.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-07 13:08

Nej, hur skulle det fungera: att ena gången trafik kommer på porten ska det till .2 och nästa gång ska samma port skickas till .3. Det går inte. Du har nämligen samma (yttre) IP-adress i båda fallen.

1
Bevaka tråden